Její žáci ji totiž přihlásili do ankety o nejoblíbenějšího učitele České republiky Zlatý Ámos 2012. Radce Polívkové se tak díky zajímavé obhajobě jejich svěřenců podařilo postoupit z regionálního kola až do semifinále. Regionální kola Zlatého Ámose však nejsou jen soutěží o postup. „Je to zároveň ocenění všech, kteří byli svými žáky na titul Zlatý Ámos nominováni. Jsou to nejoblíbenější učitelky a nejoblíbenější učitelé na jednotlivých školách a uznání si jistě zaslouží,“ řekl k regionálním kolům ředitel ankety Zlatý Ámos Slávek Hrzal. Každý nominovaný si proto z regionálního kola odnesl certifikát, který stvrzuje, že byl ve školním roce 2011/2012 nejoblíbenějším pedagogem na své škole.

Kantorka Radka Polívková se o tom, že ji její žáci chtějí přihlásit do soutěže o nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos 2012, dozvěděla až na poslední chvíli. K přihlášce byl totiž nutný její podpis. Nejvíce ji překvapilo, že ji přihlásili studenti, kteří nepatří zrovna mezi „šprty.“

Do soutěže vás přihlásili vaši žáci. Jak se o soutěži vůbec dozvěděli?
Jelikož je to anketa žáků, tak Dan Stříška z osmé třídy a jeho maminka slyšeli v rádiu její vyhlášení. Ten to řekl ve třídě, kde se domluvili a přihlásili mě.

A jak jste se na to tvářila? Měla jste radost?
Já jsem o tom nejdříve vůbec nevěděla, protože mě přihlásili bez mého vědomí.Až když přihláška byla už téměř kompletní, tak za mnou přišli s tím, že mě přihlásili a že potřebují můj podpis. Takže to bylo překvapení. Pochopitelně ale, že každého učitele potěší, když si žáci dají tu práci a začnou sami něco, co se týká školy, připravovat ve svém volném čase, a stojí jim to za to.

Co všechno se muselo uvádět v přihlášce?
Do přihlášky žáci museli napsat moji stručnou charakteristiku a proč mě vlastně přihlašují. Poté, co jsme byli pozváni na regionální kolo, tak ještě vymysleli obhajobu. To znamenalo, že připravili vystoupení, kde vysvětlili to, že mě tam vyslali.

V čem spočívala obhajoba?
Já jsem vůbec netušila, jak to pojmou. V týmu tří žáků, kteří měli reprezentovat třídu, byl právě Dan Stříška, Matěj Ladma a Mája Krčmářová, všichni z osmé třídy, kde učím češtinu. Mája, která chodí do dramatického kroužku, vymyslela scénku, přičemž se odpíchla od mého příjmení. Takže sehráli představení s názvem Prima Polívka, a vařili učitelskou polívku z ingrediencí toho, co podle nich patřilo k mé osobě.

A to bylo třeba co?
Například to byly pevné nervy, zuby nebo uši. Dělali si legraci z mojí osoby, ale myslím si, že to velmi vtipně zakomponovali. Měli udělané i rekvizity z kartonu, vařili, krájeli a k tomu vtipně dodávali, že je potřeba přidat do polívky pevné zuby, protože každá učitelka musí ledacos skousnout.

Z regionálním kola jste pak postoupila do semifinále?
Regionální kolo je to základní, kterých je po celé republice sedm. Do semifinále z širšího výběru postupují vždy dva. My jsme byli pozváni do senátu, takže se to konalo ve Valdštejnském paláci v Praze, kde bylo moc hezké prostředí. Tam jsme byli představeni asi devítičlenné porotě a vylosovali jsme si pořadí. Mája vylosovala až to poslední číslo, takže jsme čekali do konce. Děti předstoupily před porotu a předvedly obhajobu, potom nám porota ještě pokládala otázky týkající se školy.

A jak probíhalo vyhlášení?
Když se vyhlašovaly výsledky, oznámili nám, že do semifinále postupují ne dva ale tři. To se bude konat 8. března v Praze. Až z internetu jsme se dodatečně dozvěděli, že obhajoba mých žáků byla ze všech nejpovedenější. To nás samozřejmě potěšilo.

Připravujete se už nějak na další kolo?
Tam bude asi patnáct účastníků a pak by už mělo být finále, v které ale vůbec nedoufám. To je totiž bez dětí, což je docela složité, protože mě vlastně nominovaly ony. Takže na semifinále pojedu sama. Už jsem zaslechla, že tam budou psychologické testy, což mě třeba vůbec netěší, protože to je věc náhody a na to se připravit nedá. Takže to bude o tom, jak se vyspím a jaké budou otázky. Samozřejmě se budu snažit neudělat dětem ostudu, to je jasné. Ale nějaké ambice nemám.

Nuda v jejích hodinách nemá vůbec co dělat
Paní učitelka Radka Polívková ze základní školy v Rychnově se velmi snaží o to, aby svým žákům co možná nejvíce zpříjemnila výuku.

Proto často pořádá nejrůznější akce, jako například před rokem, kdy na svou hodinu pozvala pracovníky ze sdružení „Řemeslo má zlaté dno a čisté ruce“. Místo dvou hodin českého jazyka si žáci zahráli různé hry.

Rozdělili se do pěti skupin, přičemž každá skupina měla určenou svou barvu a také místo ve třídě. Žáci vypracovávali různé úkoly, ať už to byla pantomima anebo pexeso. Její svěřenci také rádi pracovali s interaktivní tabulí.

Každou skupinu si pracovníci pozvali na chodbu, kde se každého ptali na jeho zájmy a promluvili si s ním o jeho budoucím povolání.

Celá třída za svou soutěživost dostala na památku malé dárečky. Za to všechno vděčí své paní učitelce Radce Polívkové.

JAK JI VIDÍ JEJÍ ŽÁCI

Naše paní učitelka má funkci pedagoga a zároveň výchovného poradce. Vždy je ochotná nám s čímkoli pomoci. Neustále do naší výuky zapojuje svoje mnohdy vtipné zážitky a příhody. Ráda všem třídám zařídí exkurze do různých firem a podniků na základě našeho budoucího povolání. Naše škola se díky paní učitelce zapojuje do projektu Řemeslo má zlaté dno a čisté ruce. Při hodinách se s ní nikdy nenudíme. Je nejen velmi zábavná, ale i výborná češtinářka. Celá škola ji má moc ráda.