Řidiči havarují na sněhu, ale také na vyfrézovaných silnicích.

„Sledujeme pravidelně různé zdroje ohledně meteorologických předpovědí. Z vlastních zkušeností mohu říci, že se shodují jen vzácně, proto situaci nepodceňujeme. Například dnešní sněžení ještě včera nikdo neavizoval,“ uvedl včera Michal Novotný, provozní náměstek Správy a údržby silnic (SÚS) Rychnov n. K.

Sypače v akci

Sníh však silničáře nepřekvapil. Ráno už cestáři měli informace o blížícím se sněžení, které na Dobrušsku udeřilo v sedm hodin. „Dva sypače jsme vyslali do terénu ještě před sedmou. V Rokytnici v Orlických horách pak vyjely další dva sypače o půl osmé,“ pokračoval Novotný. Technika jezdila hlavně na silnicích ve vyšších polohách. V nižších oblastech šlo o sníh s deštěm, nebo dokonce o samotný déšť.

Plná pohotovost

Do včerejška byla sice SÚS připravena na úder zimy, ale pohotovost se držela v omezeném provozu. „Počínaje dneškem jsme omezené fungování zrušili a jedeme naplno. To znamená, že v případě potřeby povoláme veškerou techniku a nepřetržitě fungují i dispečinky,“ sdělil Novotný.

Opatření silničáři přijali částečně i kvůli ohlašované silné vichřici, která se měla přehnat v noci a dnes především přes horské oblasti. Meteorologové varují, že v nadmořských výškách nad 800 metrů bude sněžit a hrozí riziko sněhových jazyků a závějí.

S prvním úderem zimy registrují dopravní policisté také více nehod. Nejde však o nikterak vážné kolize, ale spíše o podcenění sjízdnosti vozovky. Auta tak končí v příkopech.

Se změnou počasí a teplotami okolo nuly se chovají automobily jinak na mokrém listí, mokré dlažbě a dokonce i na vyfrézované silnici. Komplikovaný je tak úsek Solnice – Rychnov n. K. „Auto jsem neubrzdil, naopak mi ujel zadek a narazil jsem do dalšího, co stálo přede mnou. Nic vážného se nestalo, ale nakonec jsme byli v sobě tři,“ řekl Luboš K., účastník jedné z nehod.

 

 

Motoristé by si měli dávat pozor hlavně vtomto období na silnicích, které jsou vrekonstrukci. Vyfrézovaný povrch se při teplotách okolo bodu mrazu chová jako ledová plocha. Ve vzniklých drážkách se totiž drží voda, která okamžitě namrzá. Údržba takové komunikace je problematická, jelikož jde vpodstatě o stavbu. Řidiči musí očekávat, že se na takové silnici, např. Solnice Rychnov nad Kněžnou, nedočkají chemického posypu. Navíc jde o stavbu, takže by jízdu měli zvládnout, pokud dodrží stanovenou rychlost. Nehody, knímž dochází vtěchto úsecích, jsou většinou bez zranění a jen s drobnými škodami,protože se jedná o tzv. šťouchance.

Na horských silnicích motoristy už čeká sníh. Cestáři tady podle potřeby vyjíždějí spluhy a sypači. Meteorologové hlásí nebezpečí vichřice, která má vhorských oblastech řádit ve středu. Vítr může dosáhnout až rychlosti 108 km/h.