V rychnovském regionu se včera do stávky zapojily tři základní a tři mateřské školy

Učitelé doma

V rychnovské Základní škole Javornická včera zůstal pouze ředitel Milan Kotek a hospodářka. „U nás všichni bez výjimky stávkují. Doma tedy zůstali učitelé i vychovatelé. Já nestávkuji, jelikož se to neslučuje s funkcí ředitele,“ sdělil šéf školy Milan Kotek. Pokračoval, že ráno před zařízením žádné děti nebyly. „Rodiče jsme o vstupu školy do stávky informovali. S vyloženě negativní reakcí jsme se nesetkali. Bylo v našem zájmu, aby rodiny měly čas si zajistit hlídání a péči o děti na den stávky,“ vysvětlil ředitel.

Učitelé měli tedy den volna a každý s ním naložil podle svého. „Jedno naše zařízení stávkovalo tak, že pedagogové tu zůstali, ale shodli se, že nemá smysl trávit den ve sborovně či v kabinetech,“ dodal Kotek.

Na plánovanou stávku učitelů nereagoval ani rychnovský dům dětí a mládeže Déčko. Včera dopoledne tedy nemělo žádný výjimečný program, který by zajistil péči o žáky stávkujících škol. Ředitel tohoto zařízení Josef Solár dokonce řekl: „Jsme také školní zařízení. Kdyby nás školy vyzvaly, pravděpodobně bychom s nimi vstoupili také do stávky.“ V Déčku tedy neměli žádný mimořádný program pro školáky ze stávkujících zařízení. Naopak finišují přípravy na tábory, takže by byl i problém pro děti něco zajistit.

„Dcera šla normálně do solnické Základní školy. Nepřinesla ani žádnou zprávu o stávce, takže jsme nemuseli řešit, kam s dětmi a zda si brát v zaměstnání dovolenou. Osobně mi je jedno, zda učitelé stávkují či nikoli. Začínám si zvykat, že demonstrací různého charakteru přibývá. Jsou toho plné sdělovací prostředky. Otázkou je, zda si něco vymůžou,“ sdělila třiatřicetiletá maminka ze Solnice.

Výchova dětí

Důchodce Karel Vopršal se stávkou nesouhlasí: „Mně se nelíbí, že se s dětmi a rodiči jedná jako s rukojmími. Stávky ve školství a zdravotnictví odsuzuji. Nelze žáky a pacienty zneužívat k tomu, aby dotyčné profese získaly více peněz. Na druhou stranu reforma je nutná. Kdyby ve škole lépe platili, bylo by tam více chlapů, kteří by vlastní autoritou lépe zvládali dnešní mládež, jejíž výchova výrazně pokulhává nejen doma, ale i ve školách.“