Železniční nádraží v Týništi nad Orlicí je důležitým dopravním uzlem. Vlaky ze stanice vyjíždějí do čtyř směrů, proto je významným přestupním místem, kudy denně projedou tisíce lidí. Ovšem právě při vysokém počtu spojů kdykoliv může snadno dojít ke komplikacím. S těmi se řada cestujících setkala v první polovině tohoto týdne.

Citlivým tématem jsou zpoždění vlaků a čekací doby přípojů. Mnohdy se totiž stane, že jedna souprava dorazí do přestupní stanice později, ale další vlak je mezitím puštěn dál. Na místě v tu chvíli zůstane „viset“ několik cestujících, kteří musí čekat na další spoj.

Zdržela je oprava

Takový případ se objevil v pondělí odpoledne, kdy se řada lidí vracela ze zaměstnání nebo škol. Osobní vlak jedoucí z Doudleb nad Orlicí s příjezdem do Týniště v 16.54 hod. nabral téměř dvacet minut zpoždění, mezitím byl ze stanice puštěn spěšný vlak do Chocně s odjezdem v 17.02 hodin.

Dotčené pasažéry rozpálil doběla fakt, že na další spoj museli čekat prakticky hodinu a půl. „Zpoždění osobního vlaku vzniklo závadou na hnacím vozidle, která byla strojvedoucím na místě odstraněna, nicméně došlo ke zpoždění osmnáct minut, které mělo za následek ujetí přípoje ve stanici Týniště nad Orlicí, který má vzhledem k dalším návazným spojům čekací dobu na opožděné vlaky deset minut,“ sdělil k inkriminované situaci ředitel hradeckého Krajského centra osobní dopravy Českých drah Roman Moravčík.

Výluka nutným zlem

Domněnka cestujících, že komplikace vznikla v souvislosti s výlukou, která na trati Hradec Králové – Letohrad od pondělí až do dnešního odpoledne trvá v úseku Doudleby nad Orlicí – Litice nad Orlicí, se tak nepotvrdila. „Výluka má ve většině případů minimální vliv na včasnost jízdy vlaků, zpoždění se pohybuje v řádu minut. Obecně jsou výluky pro dopravce nutným zlem, nicméně zejména na jednokolejných tratích je možnost eliminace negativních vlivů omezená,“ doplnil Moravčík.

V Týništi cestující narazili kupříkladu také ve čtvrtek ráno. O půl osmé se ve stanici kříží dva spěšné vlaky – jeden jedoucí z České Třebové do Hradce Králové a druhý z Hradce do Letohradu. Prvně jmenovaný měl uvedeno patnáct minut zpoždění, proto druhý vlak podle jízdního řádu pokračoval dál v cestě. Téměř na hodinu tak ve stanici opět zůstalo několik pasažérů, jimž přípoj ujel.

Porouchané topení

Trampoty cestujících na páteřní trati měly tento týden i další pokračování. Ranní spěšný vlak, který pět minut po sedmé vyjíždí z Hradce Králové a končí v Letohradu, neměl v pondělí a v úterý funkční topení. I větší „otužilci“ to asi pochopili ve chvíli, kdy průvodčí kontroloval jízdenky v rukavicích.

„Příčinou problému byla závada v ovládání topení. Po jejím zjištění byl systém řízení restartován, bohužel v uvedeném časovém úseku došlo k popisované situaci. Obecně tyto problémy nastávají ve dnech s nízkými teplotami, prvotní příčina je namrzání palivových potrubí na soupravě vlaku,“ sdělil Roman Moravčík. Venku bývá po ránu ještě poměrně chladno, o to více asi byli pasažéři zaskočeni uvnitř prochladlé soupravy, která se může pyšnit přízviskem modernizovaná. „Vlakový personál bude na základě této události poučen o nutnosti zvýšené kontroly funkčnosti zařízení soupravy v uvedených dnech, kdy je vyšší možnost vzniku podobné závady,“ přiblížil ředitel. Moravčík zároveň podotkl, že při vysokém počtu vlaků, které České dráhy v kraji provozují, zkrátka čas od času nějaký problém nastane. „Jako dopravce jsme motivováni k minimalizaci závad, protože smluvní podmínky platné smlouvy s Královéhradeckým krajem i státem obsahují poměrně přísné sankce za neplnění ukazatelů kvality. Samozřejmě, že zákazníka nezajímá podíl zavinění jednotlivých subjektů při vzniku nepravidelnosti, proto je další snižování počtu těchto závad našim stálým cílem,“ uzavřel.