Obce ležící na rozhraní hradeckého a pardubického okresu i kraje se bojí, že to k nim nažene kamiony. „Máme však eso v rukávu,“ tvrdí Opatovičtí.
Starosta Vysoké Jiří Horák říká, že nejsou proti opravě mostu, ale vadí jim snaha zvýšit hmotnost vozidel, která budou moci na most vjet.
„Oprava je potřeba, klapání mostovky je slyšet až k nám. Jsme však proti záměru kraje zvýšit nosnost mostu. Vydali jsme nesouhlasné stanovisko,“ prohlásil. Obec se obává, že po listopadovém otevření křižovatky u Opatovic se vozidla z dálnice jedoucí dál na Moravu budou snažit vyhnout Hradci. A po zvýšení nosnosti mostu by měly cestu přes Vysokou otevřenou.
Nejkratší trasa z dálnice na Moravu totiž vede silnicemi III. třídy právě přes uvedený most a Vysokou. Dál buď přes hradecké Moravské Předměstí nebo přes Borek a Býšť na hlavní silniční tah z Hradce na Moravu.
„Intenzita osobní i nákladní dopravy vedoucí přes most už nyní neúměrně zatěžuje sousední komunikace třetí třídy. Další její zvýšení by mohlo způsobit dopravní kolaps,“ varuje Jiří Horák.
O zvýšení hustoty dopravy a kamionech nechtějí slyšet ani sousední Opatovice nad Labem. „Méme eso v rukávu,“ tvrdí dokonce opatovický starosta Pavel Kohout.
Esem myslí krátkou cestu u zdejší benzinky, která spojuje silnici procházející obcí s Hradubickou. Tato spojnice by po dokončení obchvatu Opatovic byla klíčovou pro jízdu do Vysoké i na Hradec.
„Je to naše místní komunikace a my ji prostě zrušíme. A až bude obchvat, tak se na tu komunikaci už nikdo nedostane. Jestli si někdo chce před veřejností i evropskými fondy zodpovědět, že dá miliony korun do opravy mostu, po němž za rok a půl nebude nikdo jezdit, tak prosím,“ prohlásil Kohout. Opatovice podle něho upřednostňují pokračování stavby komunikace R35 na Časy, která by velkou část dopravy odvedla.
Hejtmanství ovšem na zvýšení nosnosti mostu trvá. „Kraj jako vlastník odpovídá za technický stav mostu, a když už se jej rozhodl opravit, tak co nejlépe,“ uvedl Jiří Hošna z krajského úřadu.
Zda a jak výrazně se zvýší dopravní zátěž po opravě, je podle něho těžké předjímat. Dodal, že pokud by situace byla neúnosná, muselo by přijít na řadu třeba omezení vjezdu těžkých aut. To by mohl vydat příslušný správní orgán, tedy hradecký magistrát. „Oprava mostu začne v březnu a potrvá do října. Bude stát 12 až 16 milionů,“ říká Hošna.