Velký počet zakázek na vozy Škoda Yeti a Superb je důvodem skutečnosti, že automobilový závod v Kvasinách nově zavede pracovní soboty. Počet směn se tak rozšíří na osmnáct, což si zároveň vynutí nábor stovek nových zaměstnanců.

„Kapacitou na den nejsme schopni pokrýt požadavky zákazníků. Bude to přechodná doba, protože technologicky jsme na hranicích. Ale než se vše zainvestuje, nejde to udělat ze dne na den. Jako odbory z toho však nejsme příliš nadšení,“ pravil předseda kvasinských odborářů Libor Dvořák.

V Kvasinách tímto krokem reagují na požadavek firmy. Původně se spuštění nového systému výroby plánovalo již na druhé čtvrtletí, poté od šestého měsíce, ale nyní se hovoří až o šestatřicátém týdnu roku tedy o září, kdy by měl odstartovat zkušební režim. Naostro vše bude od nového roku.

Mezitím se musí získat dostatek nových pracovních sil. „Nábory už probíhají, firma se na to připravuje dopředu. Máme rámcovou dohodu, která je součástí kolektivního vyjednávání. Jednat by se mohlo odhadem až o tisíc lidí, ale souvislostí je víc,“ přiblížil Dvořák. Něco podle něj navýší agenturní pracovníci, jejichž počet se ovšem postupně má snižovat, převážně je nahradí kmenoví zaměstnanci.

Alespoň takový je prozatím předpoklad. „Těžko se o tom mluví, když na dohodách ještě pracujeme. Počet agenturních pracovníků, kterých teď máme tuším kolem pěti set, se má snižovat, aby vznikl prostor pro zapracování ostatních, jedině tak mohou být modely funkční.“

V kvasinském závodě mohou těžit i z atypických směnných modelů z minulosti. Ty se podle šéfa odborů netýkají vyloženě výrobních provozů, ale například údržby technologií. Zkušenosti však prý mohou předat kolegové z Mladé Boleslavi. Systém přitom nemá být navěky, hovoří se o dohodě na rok.

Případné komplikace v rozšíření výroby se mohou projevit až v samotné praxi. „Vše je ve fázi příprav. Nedostatky se postupně budeme snažit vychytat tak, aby byly v co nejmenší míře, případně vůbec. Můžeme systém průběžně měnit a reagovat na další okolnosti,“ přemítal předseda Dvořák.

Nicméně zkušenosti se sobotním provozem, který se chystá od podzimu, někteří zaměstnanci mají. Už nějakou dobu totiž ve firmě fungují takzvaná flexikonta. V minulosti zavedené šesté noční směny, které na člověka vyjdou asi jednou za tři týdny, jsou cenově zvýhodněné. „Za každou takovou směnu je pět set korun navíc, pominu-li standardní příplatky třeba za noc. Ale není to všechno,“ narazil Dvořák na fakt, že rozjezd pracovních sobot spoustě zaměstnanců poznamená zaběhnutý víkendový režim.

Volna totiž ubude, což někteří pracující nemusí nést zrovna s povděkem. „Je jasné, že práce na linkách je náročná, každá odpracovaná směna je na organismu znát. Některým vadí, že nebudou mít volno na víkend, mají rodiny a nabourává jim to plány. Vydobyté příplatky jsou sice určitou kompenzací, ale nenahradí, aby zaměstnanec byl s rodinou pohromadě,“ sdělil předseda odborářů Libor Dvořák.