Novináři je kritizován chaos, kdy se řidiči nemohou od úřadů pořádně dozvědět, jestli i na jejich auto se vztahuje možnost přestat vozit rezervu, ve skutečnosti to ale šoféry příliš nezajímá.

Deníkem oslovení motoristé v drtivé většině budou náhradní kolo vozit i nadále, povinnost – nepovinnost. Absenci zvýšeného odbytu záplat, které můžou od včerejška rezervy nahradit, potvrzují i prodejci autopotřeb.

„A proč by to dělali, rušit rezervu? Vy byste si ji z auta vyndal? Co budete pak dělat, až někde píchnete?“ podivoval se majitel chrudimské prodejny Vladimír Liška.

Lidem prostě v kufru rezerva nepřekáží. Ti, kteří o výměně za záplaty uvažují, se mohou o této možnosti u jejich typu vozu informovat na internetových stránkách ministerstva dopravy. Seznam povinnosti rezervy podle jednotlivých značek aut visí hned na úvodní stránce.

Od včerejška platná novela je jen první ze změn, které v příštích letech povinnou výbavu aut čekají. Od ledna 2011 se změní obsah autolékárniček a řidiči si budou muset přikoupit reflexní vestu.

Východočeská policie v nynějších zmatcích kolem rezerv slíbila řidičům přechodné období, kdy bude prohřešky řešit jen domluvou.

ANKETA: Budete vozit v kufru náhradní kolo, nebo se pojistíte záplatami?

Jakub Urban, Červený Kostelec, 19 let, mechanizátor

Já rezervu v autě vozím, vždycky jsem ji vozil a myslím si, že je to úplná blbost ji nemít.

Stanislava Zákravská, Chrudim, 33 let, majitelka obchodu

Rezervní kolo vozíme v autě automaticky, takže ani nevidím důvod, proč ho vyndávat. Nepřekáží nám.

Jaroslav Válek, Nechanice, 39 let, obchodní zástupce

Budu rezervu vozit s sebou stále. Ačkoliv moje auto je teprve ale tři roky staré a tudíž bych asi nemusel.

Patricie Bajerová, Dobruška, 35 let, referentka

Rezervu vozit budu. Byla bych jinak sama proti sobě. Přece nenechám auto na silnici, když píchnu.

Erik Kluka, 32 let, Čistá u Litomyšle, řemeslník

Nejsem blázen. Bydlím u lesa a už se mi několikrát stalo, že jsem píchnul kolo. Tu rezervu uvezu vždycky.


Pozor! Povinná výbava vozidel se od 15. září mění!

/TISKOVÁ ZPRÁVA MINISTERSTVA DOPRAVY/

Dnem 15. září 2009 nabývá účinnosti hlavní část nové vyhlášky Ministerstva dopravy o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ta přináší změny v povinné výbavě motorových a přípojných vozidel, která jsou registrována v ČR. Nová vyhláška byla ve Sbírce zákonů vyhlášena pod č. 283/2009 Sb. a novelizuje vyhlášku č. 341/2002 Sb.

„Novela nepřinese řidičům žádné nepříjemnosti. Povinnou výbavu totiž více liberalizujeme a některé povinnosti úplně rušíme,“ uklidňuje řidiče vrchní ředitel Vladimír Bártl. „Vyhláška nyní lépe akceptuje současné technické vývojové trendy i připomínky odborníků,“ dodává Bártl.

Hlavní změny v povinné výbavě motorových a přípojných vozidel lze shrnout do následujících bodů:

1. Rezervní pneumatiky (od 15. září 2009)
Motorová vozidla bez indikace defektu pneumatiky, která budou vybavena prostředkem pro bezdemontážní opravu pneumatik, nemusí být už nově vybavena rezervní pneumatikou. Osobních vozidel uvedených do provozu před 15. zářím 2009 se však tato možnost týká pouze tehdy, pokud s nevybavením vozidla rezervou souhlasí výrobce vozidla, popřípadě pokud jsou nová vozidla stejného typu uváděna na trh bez rezervních pneumatik.

Pouze u vozidel kategorie N2, N3, M2 a M3 (tj. nákladní vozidla nad 3,5t a autobusy) je možné prostředky pro opravu nahradit patřičným smluvním vztahem, který zajistí opravu poškozené pneumatiky na celém území České republiky.

Pozn. Stanoviska některých výrobců, resp. jejich zástupců jsou zveřejněna na internetových stránkách Ministerstva dopravy a budou průběžně aktualizována, jak budou od dalších zástupců doplňována.

2. Náhradní žárovky u motocyklů (od 15. září 2009)
Nově nemusí být motocykly registrované v ČR vybaveny náhradními žárovkami. Postačí, pokud motocykly budou vybaveny minimálně jednou náhradní pojistkou.

3. Nepovinné přepážky pro užitková vozidla (od 15. září 2009)

U vozidel kategorie N1 (lehká užitková), která vycházejí svojí konstrukcí z osobních vozidel (tedy existuje konstrukčně shodné osobní vozidlo), není povinnost mít ve vozidlech přepážku oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad. To se týká i neprůhledných fólií nebo mříží na zadních bočních oknech. Vyjmutí přepážky není nově přestavbou a vozidlo tak nadále zůstává nákladním se shodnou obsaditelností jako nákladní vozidlo. Vyjmutí přepážky se nezapisuje do technického průkazu, ani ho nikdo nikam nepotvrzuje.

4. Změny ve vybavení lékárničky (od 1. ledna 2011)

Nové požadavky platí i pro obsah lékárničky ve vozidlech. Jedná se o bližší specifikaci stávajících zdravotnických prostředků (např. rozměry a vlastnosti náplastí, nůžek, obvazů atd.), vypuštění některých prostředků (spínací špendlík) a nové prostředky (izotermická folie, resuscitační maska s výdechovou chlopní a filtrem).

Přibyl i informační leták s pokyny o správně provedené první pomoci. Se zavedením těchto požadavků je spojeno i přechodné ustanovení, a to, že do 31.12.2010 je možno používat lékárničky stávající. Kdo však bude chtít, může s novým typem lékárniček jezdit již od 15. září 2009.

5. Reflexní vesty (od 1. ledna 2011)

Od 1. ledna 2011 budou muset řidiči všech motorových vozidel registrovaných v ČR povinně vozit reflexní vestu, resp. jiný oděvní doplněk s označením z retroreflexního materiálu (např. šle). Tato povinnost se bude týkat i motocyklů.