Už se s tím setkal snad každý. Navzdory pestré nabídce obchodníků se může stát, že pod vánočním stromečkem se sejdou dva stejné dárky určené jednomu obdarovanému.

Co s tím? Obchodníci sice ze zákona žádnou povinnost přijímat nazpět nezávadné zboží nemají, ale většina z nich se snaží vyjít svým zákazníkům vstříc. „Výměna nepoškozeného zboží je čistě na dobré vůli prodejce. Nemá ale smysl žádat v takovém případě vrácení peněz. Na trhu je přetlak zboží a každý je rád, když něco prodá," potvrdil Josef Černý ze spotřebitelské poradny v Albrechticích nad Orlicí.

Při neochotě pomůže malá finta

I podle jeho slov je nejschůdnější cestou výměna za jiné zboží ve stejné hodnotě. Pokud si ale zákazník vybere dražší zboží s následným doplatkem, nebude mít obchodník žádný důvod jej odmítnout. Pokud by však člověk přeci jen narazil na neochotu, radí poradce drobnou fintu.

„Všechno je to o lidech, takže pokud nám obsluha nevyhoví, můžeme to zkusit v jinou dobu, kdy bude za pultem někdo jiný," dodal Josef Černý. Vzhledem k tomu, že výměna zboží není nijak vymahatelná, nevztahují se k tomuto kroku ani žádné univerzální podmínky. Zákazník si však může být stoprocentně jist, že prodejce po něm bude chtít doklad o koupi. A rozhodně nejen ten.

„Ve všech případech požadujeme platnou účtenku a také originální obal. Zboží musí být nepoškozené a bez známek použití," uvedl Jan Kovář z rychnovské prodejny elektra s tím, že jen za včerejšek řešili takových případů okolo deseti. Silná vlna žadatelů o výměnu se prý dá očekávat ještě v prvním týdnu nového roku, pak prý bude podobných žádostí ubývat. Pokud však někdo po rozbalení dárků pocítil takovou potřebu, neměl by s výměnou zboží otálet. Později než v měsíci lednu totiž zákazníci s největší pravděpodobností nepochodí.

„Při pozdější výměně už některé druhy zboží nemusejí být tak aktuální a tudíž z našeho pohledu prodejné. Lidé by si měli uvědomit, že abychom mohli vzít určitý výrobek zpět, musíme mít možnost ho prodat jinému zákazníkovi," dodal prodejce.

To v nedalekém hračkářství zatím řešili podobných případů minimum. „Zatím přišla pouze jedna paní, protože se u nich pod stromečkem sešly dvě stejné hračky. Řešili jsme to výměnou za jiné zboží," uvedla Veronika Dostálová s tím, že lidé se stejným problémem by měli dorazit co nejdříve.

Originální obal se hodí vždycky

A takový požadavek je jistě logický. Po měsíční prodlevě bude obsluha kteréhokoliv obchodu jen stěží někomu věřit, že zákazník až nyní zjistil, že má stejnou věc víckrát nebo že ji dosud nepoužíval.

Jiné je to ale samozřejmě u klasických reklamací. Zde jsou podmínky jasně dány zákonem. Pokud se chyba stala na straně prodejce či výrobce, není ani nutný originální obal. „Pokud je zboží závadné, není dokonce nutný vůbec žádný obal," zdůraznil Josef Černý s tím, že i chybějící stvrzenka se dá někdy nahradit výpisem z účtu, z něhož je platba za konkrétní zboží jasně patrná.

Pokud však zákazník obal dosud nevyhodil, je pečlivé zabalení v jeho vlastním zájmu. „U reklamovaných předmětů doporučujeme zabalení do původního obalu, aby se nestalo, že se zboží třeba poškrábe při dopravě do servisu," vysvětlil Jan Kovář.

Pravidla pro reklamaci a vrácení zboží

Reklamace závadného zboží má jasné daná pravidla:

U spotřebního zboží je záruční lhůta 24 měsíců od zakoupení.

Podmínkou není ani předložení záručního listu. Stačí jakýkoliv doklad o zakoupení. Prodejce je ale povinen záruční list vystavit.

Záruka však musí být uplatněna bez zbytečného odkladu.

Originální obal není nutný.

Vrácení nepoškozeného zboží:

Při nákupu prostřednictvím internetu lze zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodu.

Při nákupu v kamenné provozovně není prodejci žádná taková povinnost uložena a záleží tak na jeho dobré vůli.

Ve většině případů je zákazníkovi nabídnuta výměna za jiné zboží nebo výběr dražšího s následným doplatkem.

Vrácené zboží ale nesmí být poškozené, používané a musí být zabaleno v originálním obalu.