Každá z důchodkyň ho pozvala do svého bytu. A zhruba po půl hodině obě podepsaly novou smlouvu. Když ji však chtěly vypovědět, nepovedlo se.

Nebylo nic platné, že splnily lhůtu třiceti dní na odstoupení. Vzhledem k tomu, že novému poskytovateli podepsali plnou moc, u jejich stávajícího dodavatele, v tomto případě ČEZu, už byla smlouva vypovězena.

„Byla jsem velice překvapená, že ačkoli jsem výpověď poslala včas, přišlo mi zpátky zamítavé stanovisko," prozrazuje třiašedesátiletá Jana Horáčková z Kostelce nad Orlicí.

Ačkoli ji chování firmy popudilo, dál situaci neřešila a u nového dodavatele zůstala.

„Jsem v důchodu a nemám chuť nikde běhat a dávat věci do pořádku," svěřuje se důchodkyně.

Podle ní na energiích neprodělá, ale ani neušetří. „Vadí mi spíš přístup dodavatele a fakt, že například automaticky prodlužuje smlouvu na dobu určitou – dva roky," stěžuje si důchodkyně.

Pokud by od něj chtěla odejít, musí o tom informovat šest měsíců před uplynutím smlouvy.

Důchodkyně však není sama, kdo stejnou smlouvu podepsal. K novému dodavateli přešla i její známá, která si nepřeje být jmenovaná. Nechce, aby si lidé říkali, že naletěla.

Na rozdíl od Horáčkové pro ni však přechod k novému dodavateli znamenal větší komplikace. Vzhledem k tomu, že se snažila od smlouvy také ustoupit, což se stejně nepodařilo, nový dodavatel nevypověděl závazek stávající –  u ČEZu.

„Přišly mi dvě faktury. Od bývalého i nového dodavatele. Nevěděla jsem, co mám dělat, a nebyl to rozhodně příjemný pocit," svěřuje se důchodkyně. Podle svých slov se bála, že bude muset platit dvakrát. Senioři se prý v podobných věcech moc dobře nevyznají.

„Nakonec byla původní smlouva ukončena a peníze mi vrátí," prozrazuje seniorka, která lituje, že novou smlouvu podepisovala. „Nemám z toho žádné výhody. Kdybych prodejce „vyprovodila", ušetřila bych si mnoho starostí.

Obě dvě důchodkyně se shodují na tom, že nechápou, proč doma v obýváku podepisovaly nějaké dokumenty. „Vím z televize i od své rodiny, že to dělat nemám. Mladík mi však ve dveřích slíbil, že ušetřím," popisuje Jana Horáčková.

Chtěl prý vidět fakturu a seniorka nabyla dojmu, že se jedná o pracovníka ČEZu. „Rozhodně mi to nevymlouval. Nakonec jsem byla už tak zmatená, že jsem smlouvu podepsala. V hlavě se mi to rozleželo až po několika dnech a když jsem vše řekla dceři, chtěly jsme to zrušit. Bez výsledku," dodává zklamaně seniorka.