Rozměrnější rodinné vozy se do vyznačených parkovacích stání nevejdou a zasahují do sousedních míst. Kapacita parkovišť se tak snižuje. Řidiči, kteří se na vymezenou plochu pro zaparkování nevejdou, si často stěžují. Policisté obdobných stížností evidují stále více. A nejedná se pouze o problémy ve velkých městech. Také na Rychnovsku se řeší obdobné problémy na městských sídlištích a na parkovištích před obchodními domy.

Při odstavení rozměrnějšího vozu stačí menší řidičova nepřesnost a jeho vůz zasahuje, kam nemá. „Terénní auta, dodávky, luxusní sedany, ale i rodinná auta s označením SUV se na parkovací místa často nemají šanci vejít. Doba, kdy na silnicích převládaly škodovky stodvacítky, ruské lady nebo východoněmecké wartburgy či trabanty, je dávno pryč," tvrdí Jiří Brandejs z Rychnova nad Kněžnou. Často při parkování vlastního auta musí oželet zdánlivě volné stání. V jeho sousedství totiž zastavil právě větší vůz a pro jeho fabii už nezbyl dostatek místa.

Pokud se navíc nejdou řidiči, kteří i s menším vozem zaparkují takzvaně „přes čáru", zcela zbytečně tak ubývá část prostoru parkovišť. Na pokutu ale takové počínání není. „Ten šofér sice omezil jiného řidiče, ale přestupek to není," vysvětluje Norbert Bene, pověřený vedením městské policie v Dobrušce.
Větší problémy nastávají v případě, že se rozměrnější auta nevejdou do vyznačených parkovacích míst a jejich řidiči koly vozu vyjedou na chodník nebo na trávník. „Takové případy už ostatní lidé přestávají tolerovat, takže občas dostáváme na oddělení upozornění nebo přímo stížnosti na podobné počínání," říká Bene.

Rozměry parkovacích ploch řeší norma 73 6056, zabývající se odstavnými a parkovacími plochami silničních vozidel. Při kolmém stání udává pro osobní vozidla minimální šířku stání 2,5 metru a délku 5 metrů. Norma mimo jiné řeší také nejmenší odstupy mezi osobními vozidly. Mezera mezi dvěma auty při podélném řazení by měla být minimálně jeden metr, při řazení dvou vozidel za sebou půl metru.
O poznání složitější situace nastávají na parkovištích, jimž chybí rozparcelování čarami. Na nich řidičům většinou chybí snaha myslet i na ostatní. Často zastavují ledabyle, jak je zrovna napadne. Mezi auty pak vzniknou nepoužitelné velké mezery, kam by se vešly až tři čtvrtiny dalšího vozu, ale celý nikoliv.

Vraky na parkovišti

Na veřejných parkovištích se rozšiřuje i další nešvar. Dobrušští strážníci už několikrát řešili problém, při němž místo na veřejném parkovišti zabírala auta, která nikdo evidentně dlouho nepoužíval, takže na místě chátrala. „Pokud takové vozidlo začíná vykazovat známky vraku, můžeme zasáhnout," vysvětluje Bene. „Přes odbor dopravy lze provést lustraci vozidla a majitel se poté vyzve, aby neutěšenou situaci řešil."