Ani džínový velorex, po kterém toužil ve své písni Ivan Mládek, by se neztratil na srazu těchto tříkolek, který se konal v neděli v Houdkovicích. Jeho „hadrák“ vždy čistý a záplatovaný, úspěch nesklízel, což by se mu na tomto místě nestalo. V současnosti je totiž vůz zn. Velorex považován za kuriozitu, majitelé se o stroje pečlivě starají.

Přehlídku desítek dalších veteránů, motorek, vojenské techniky a také ukázku novodobého luxusního prototypu velorexu připravil a zajistil houdkovický Sbor dobrovolných hasičů.

Akce se konala při příležitosti 60.výročí zahájení výroby velorexů v Solnici.

Návštěvníci areálu na hřišti mohli obdivovat kolem stovky velorexů z celé republiky, dva majitelé je přivezli ze Slovenska a jeden z Polska. „Byli tu lidé z míst od Hodonína až po Karlovy Vary,“ potvrdil hojnou účast hlavní pořadatel akce Jaroslav Ježek.

Na setkání nemohl chybět také Mojmír Stránský z České Třebové, vynálezce a hlavní konstruktér solnického velorexu. K němu mířili zájemci o autogram do knihy o historii velorexů. Spanilé jízdy vozidel se zúčastnil také podnikatel Pavel Brída ze severní Moravy se svým exkluzivním Velorem – X– Trike.

„V rodině se také staráme o velorex, především tedy můj bratr. Je to něco jako náš rodinný šperk. Bratr s ním jezdí po srazech velorexů, motoklubů a pečuje o další veterány,“ potvrdil Jaroslav Ježek vztah k těmto dnes kuriózním vozům. Zájem vzbuzovalo i kolem 120 dalších moto–veteránů. Návštěvníkům se dále představily značky veteránů jako Jawa, Harley–Davidson, Čezeta, vozy od pragovek po škodovky, závodní i vojenská technika s pásovým tankem T 34, s nímž měla Rudá armáda osvobodit v roce 1945 Prahu: „Unikátní kousek, který se nevidí každý měsíc,“ neskrýval radost organizátor Ježek.

Další techniku na výstavu získali i proto, že nechtěli pořádat jednolitou akci. „Báli jsme se, aby výstava nebyla jednotvárná. Když si vedle sebe představíte sto hadráků…“ Tyto obavy pořadatelů se však nevyplnily, vyvrátili je sami majitelé velorexů, každý z nich si totiž se svým hadrákem hraje, má nějakou tuningovou úpravu vozu, od barev po různé varianty tříkolek, například bez kapoty apod. „Každý model byl zajímavý,“ potvrdil Ježek, který byl spokojen i s návštěvností. Houdkovickým areálem prošlo celkem i s majiteli vozů, další techniky a pozvanými hosty kolem tří a půl tisíce lidí.

Opavský podnikatel Pavel Brída přivezl na ukázku model svého exkluzivního vozítka Velor – X– Trike. Starý velorex považuje za legendu, a proto si podle něho zaslouží být novou legendou, ovšem opačnou oproti kdysi lidovému vozítku. Rozhodně neplánuje žádnou sériovou výrobu, originální modely bude vyrábět pouze exkluzivně na zakázku podle přání individuálních zákazníků.

Na sraz do Houdkovic se přijel prezentovat k 60 letům výročí výroby velorexů v Solnici a z úcty k prvnímu konstruktérovi Mojmíru Stránskému. Na akci předvedl svůj osobní funkční prototyp s označením 00, první vytvořený vůz. Každý další bude vznikat pro jednotlivé zákazníky jako luxusní záležitost. „Ručně vyráběný, exkluzivně číslovaný. Nestane se, aby se na světě objevily dva stejné kusy. Každý z vozů bude mít jinou barvu, kola, brzdy, motor, zkrátka bude to unikát, jež se bude vymykat všem ostatním autům,“ vysvětlil svůj záměr konstruktér Brída. Potvrdil, že v Houdkovicích byla poslední příležitost jeho prototyp takto veřejně spatřit, už se dále v tuzemsku představovat nebude. „V České republice plánujeme výrobu v počtu několika kusů. Máme kontakt v Americe na partnera a počítáme, že se hlavní část výroby přesune do USA, kde bude větší poptávka,“ doplnil Brída.

(zen)