Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vaňous navrhl novou trasu R35 u Litomyšle

Litomyšl – Zemědělec z Bohuňovic u Litomyšle Jan Vaňous, který nesouhlasí s vedením plánované dálnice R35 přes své pozemky a dosáhl soudního zrušení celé trasy kolem Litomyšle, navrhl jinou variantu obchvatu.

7.5.2010 6
SDÍLEJ:

Hloubený tunel. Takto by podle autora návrhu alternativní trasy R35 kolem Litomyšle Jiřího Kalčíka vypadala stavba hloubeného tunelu u obce Řídký.Foto: archiv Jiřího Kalčíka

Svůj návrh předal krajskému úřadu a vládnímu zmocněnci pro R35 Ivu Tomanovi.

„Návrh pana Vaňouse optimalizace trasy R35 neohrožuje jeho hospodaření a současně vychází vstříc požadavkům Litomyšle na posunutí trasy dále od města,“ řekl Vaňousův advokát Vítězslav Dohnal. Nakolik je nová trasa technicky přijatelná a zda s ní budou souhlasit vlastníci pozemků, není jasné.

Kvůli Vaňousově stížnosti vloni Nejvyšší správní soud zrušil část územního plánu kraje, která se týkala stavby rychlostní silnice včetně mimoúrovňových křižovatek v okolí Litomyšle. Podle soudu jej kraj poškodil, do územního plánu při schvalování zapracoval úplně novou trasu, která se předtím neprojednávala.

Vaňous nyní navrhl jiné vedení silnice. „Nová trasa v délce asi deseti kilometrů vede mimo pozemky mého klienta, což je jeho cíl. Hospodaří na nich a jejich rozdělení by jej ohrozilo,“ řekl Dohnal. S majiteli dotčených pozemků Vaňous novou trasu neprojednával. „To je úkolem státních orgánů,“ dodal.

Zmocněnec Toman zemědělcovu iniciativu vítá. „Jsem všemi deseti pro, když se najde shoda na nějakém kompromisu. Návrh dorazil, s panem Vaňousem o něm budeme jednat,“ řekl Toman.

Starosta Litomyšle Michal Kortyš ale s přiblížením R35 k městu nesouhlasí. „Jsme pro trasu z roku 2006, která vede dále od Litomyšle, až za Kornicemi,“ řekl včera.

Pardubický kraj si po loňském soudním zrušení části trasy zadal studii proveditelnosti jiných variant. Navržený nový doplněk územního plánu bude muset podstoupit komplikovaný proces schvalování včetně veřejného projednání, což může trvat i léta. Proti trase u Litomyšle vystupují i další subjekty, jako část Litomyšle Kornice a místní sdružení Domašice. Požadují, aby se R35 vrátila blíže k Litomyšli.

„Litomyšl bojovala celých osm let za jižní variantu R35, a když ji dostala, najednou otočila,“ kroutí hlavou Vaňous. Zlí jazykové tvrdí, že Vaňousovi víc než zábor jeho pozemků vadí estetický zásah do krajiny. Nechce se dívat na krabice logistických skladů a benzinek.

R35 jako nejdelší česká dálnice se má stát alternativou dálnice D1, která spojuje Čechy a Moravu. Datum jejího dokončení se však neustále vzdaluje, hotová bude až po roce 2020.

Trasa podle farmáře: Podél státovky a kruh kolem města

Návrh dopravního inženýra Jiřího Kalčíka, který si zadal Jan Vaňous, podstatně kopíruje původně uvažovanou trasu, než byla na poslední chvíli a bez řádného projednání posunuta dál od města. Především v první části, mezi Cerekvicí nad Loučnou a Nedošínem před Litomyšlí, tak vede v koridoru současné státovky na Svitavy a Olomouc.

Právě posunutí R35 dál od města po lobbingu litomyšlských radních napadl vloni soud a územní plán kvůli nedodržení formálních procedur při projednávání zamítl.

Jedinou větší změnou v návrhu Kalčíka je delší opsaná kružnice kolem města, aby tak Vaňous vyhověl požadavkům Litomyšle na trasu, která by vedla dál od města. Posunutý víc na východ je v návrhu rovněž přiváděč k České Třebové, aby jím tolik netrpěli obyvatelé blízkých Němčic. Namísto západním obchvatem by tak přivaděč vedl východně od obce.

Trasa se však kvůli velké opsané kružnici kolem Litomyšle přibližuje poměrně blízko k vesnici Kornice. Její obyvatelé ale protestují společně s Vaňousem proti severní variantě prosazené Litomyšlí a ve své petici původní jižní trasu požadují.

„Terén je v oblasti Litomyšle natolik příznivý, že si lze vymyslet cokoliv, jsou tu skutečně desítky variant trasy. Nejvíc jde tak spíš o pozemky, o ochranu úrodné zemědělské půdy,“ uvedl Kalčík.

Kvůli ochraně obyvatel před hlukem také navrhl vedení R35 u Řídkého před Litomyšlí 500 metrů dlouhým hloubeným tunelem. „V zemědělské krajině by bylo rovněž přínosem zalesnění nevyužitých ploch mezi starou a novou komunikací,“ dodal Jiří Kalčík.

Jan Vaňous předložil Krajskému úřadu Pardubického kraje vlastní návrh optimalizace trasy R35, která neohrožuje jeho hospodaření a současně vychází vstříc požadavkům Litomyšle na posunutí trasy dále od města.

Návrh je vypracován autorizovaným inženýrem pro dopravní stavby Ing. Jiřím Kalčíkem.

V dopise hejtmanovi a zmocněnci Jan Vaňous mimo jiné uvádí: "Naším zájmem není nic jiného, než pokračovat v šetrném způsobu hospodaření na pozemcích zděděných po předcích. Nechceme kompenzace, nespekulujeme. Jde nám o vyřešení problému, která nás velmi tíží."

Na odezvu ze strany obou oslovených zatím čekáme.

Vítězslav Dohnal, advokát Jana Vaňouse

ČTK,Zpravodajové Deníku

7.5.2010 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Michael Mayo, pozoruhodný zpěvák a skladatel z Kalifornie.

Michael Mayo, pozoruhodný zpěvák a skladatel z Kalifornie

Nové Město nad Metují - Lázně Bělohrad
8

Krajský přebor: Náchod uniká, přehrál i Vysokou

Jak vyzrát na zimní nemoci? Poradí přednáška

Dobruška - Přestože v minulých dnech vrcholilo babí léto a modrá obloha ani sluníčko nevěstily žádné zdravotní „katastrofy“, je dobré se řídit heslem, že štěstí přeje připraveným.

Zeman se stal zdelovským hrdinou

Zdelov - Magnetem desátého kola nejvyšší okresní fotbalové soutěže byl souboj nedávných účastníků I. B třídy, ve kterém Zdelov hostil Černíkovice.

Cestáři potěšili malšovické občany. Silnici otevřou o měsíc dřív

Hradec Králové - „Konečně tu bude zase klid,“ oddechla si Věra Broučková z malšovické ulice Gollova, když se dozvěděla, že oprava nedaleké ulice Úprkova skončí o měsíc dříve, než stanovoval původní harmonogram. Ten počítal s tím, že bude silnice uzavřena od začátku srpna do 27. listopadu.

Vítězná branka Týniště nakonec neplatila

Rychnovsko - Fotbalová I. A třída: Dobruška přivezla všechny body ze hřiště poslední Bílé Třemešné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení