„Pro obyvatele Albrechtic to bude znamenat úplnou změnu životního stylu. Na Týniště jsme tu všichni fixovaní, jsme s ním spojení jako pupeční šňůrou. Máme školu jen pro první stupeň, takže tam mnoho dětí jezdí do školy, je tam i umělecká škola a dům dětí a mládeže, kam chodí na kroužky. Řada obyvatel tam pracuje a jsou zvyklí si zajet si domů na oběd. V Týništi máme také třeba stavební úřad a jezdí se tam i za kulturou,“ popisuje starostka obce Albrechtice nad Orlicí Eva Králová.

Zatímco nyní je cesta ze středu Albrechtic do Týniště dlouhá zhruba dva a půl kilometru a obchodní zóna se supermarkety přibližně 1,5 kilometru, objížďka přes Borohrádek a Čestice bude měřit okolo 18 kilometrů. Pěší a cyklisté by se do sousedního města měli dostat i po dobu stavby, ale při častých záplavách zůstanou Albrechtice zcela odříznuté.

Z místa nehody, kde probíhá sanace zamořené zeminy.
Dopady hromadné nehody u Běstvin nadále komplikují dopravu. Uzavírka pokračuje

„Místo toho, aby lidé najeli dvakrát denně tam a zpátky pět až deset kilometrů, po objížďce by to bylo 60 kilometrů. To pro mnohé není únosné, takže budou muset změnit přístup k dennímu režimu. Máme přislíbeno, že do Týniště povede stezka pro pěší a cyklisty a Orlici překlene provizorní lávka. To však není řešení v době, kdy tam budou zaplavené louky, což bývá několikrát ročně,“ podotýká Králová.

V současnosti Albrechtickým vyhovuje blízkost obchodů v Týništi, kam to mají blíže než řada obyvatel z okrajových částí města. Po dobu stavby zřejmě zamíří do 16 kilometrů vzdálených Holic v sousedním Pardubickém kraji.

„Na větší nákupy se bude pravděpodobně jezdit až tam. Myslím si také, že spousta rodičů bude uvažovat o tom, zda neposílat děti do školy do Borohrádku. Vyjednáváme posílení veřejné dopravy, dopravce zřejmě bude muset nasadit větší autobusy a změnit jízdní řády. Víme, že mosty opravu potřebují a není, na co čekat. Budeme se s tím muset naučit žít,“ konstatuje starostka.

Dolní stanice nové lanovky v Orlickém Záhoří.
Lanovku v novém Skiareálu Orlické Záhoří čeká zkušební provoz

Přemostění záplavového území je již dlouho v mizerném stavu stejně jako vozovka, cesta je zároveň úzká.

„Profil silnice se zvedne, aby byly inundační mosty vyšší a netvořily překážku při povodních, trasa se směrem od nás k Týništi v jednom místě mírně odkloní vpravo od současných mostů, aby tam byla mírnější a plynulejší zatáčka. Nový most přes Orlici bude o několik metrů vedle toho současného. Starý se musí nejprve zdemolovat včetně základů,“ říká Králová.

Královéhradecký kraj se již vypořádal s majitelem pozemku stojícím v trase, který se ho nechtěl vzdát, a nyní je ve hře stavební povolení a zahájení stavebních prací v roce 2025.

„Máme požádáno o stavební povolení a předpokládáme, že se začne příští rok na podzim přípravnými pracemi. Hlavní práce by měly začít v roce 2025 a stavba potrvá zhruba dva roky,“ potvrzuje náměstek ředitele Údržby silnic Královéhradeckého kraje Jiří Koutník, podle kterého je teoreticky možné, že termín dostavby bude i kratší.

Nákladní vlaková souprava naložená novými vozy opouští kvasinskou automobilku. Ilustrační foto.
Přestavba trati do Solnice může začít. V Lipovce vznikne nové nákladové nádraží

Ještě před dlouho očekávanou stavbou Královéhradecký kraj připraví objízdnou trasu směrem k silnici číslo 35 vedoucí z Hradce Králové na Moravu.

„Je potřeba opravit úsek z Albrechtic směrem na Vysoké Chvojno a na hranici s Pardubickým krajem,“ uvedl Koutník.

To přijde kraj na více než 50 milionů korun. Náklady na vybudování nové spojnice z Albrechtic do Týniště mělo podle původních odhadů stát necelých 200 milionů korun.

Nyní činí předpokládané náklady 279 milionů korun včetně daně z přidané hodnoty. Přitom jde o úsek měřící bez několika metrů „jen“ půl kilometru.

Návštěvníci častolovického zámku mají povoleno zvířata krmit jen zámeckými kroketkami.
Srneček zahynul. Nekrmte zvířata pečivem, žádá návštěvníky zámek v Častolovicích

„Mosty jsou ve špatném stavu, je potřeba to zrealizovat co nejdříve. Není to dlouhý úsek, ale bude se stavět nový most přes Orlici a estakáda s dalšími mosty. To na tom bude samozřejmě nejnáročnější,“ říká Koutník.

Kromě 72 metrů dlouhého mostu přes Orlici budou na trase dva inundační mosty o délce 33 a 31 metrů a most přes zátopové území řeky Orlice s celkovou délkou přes 140 metrů.

Záměr zasahuje do území evropsky významné lokality Orlice a Labe a patří do soustavy chráněných území Natura 2000. Mostní objekt přes Orlici zasahuje do přírodního parku Orlice. Stavba nenaruší ráz krajiny a nebude mít negativní vliv na životní prostředí. Projekt je navržen s příznivým estetickým zásahem do okolní krajiny.

Nepřehlédněte: Z bronzu, včelího vosku i šustí: Děkanství Opočno láká na 200 zajímavých betlémů

Zdroj: Irena Voříšková