Téma posledních dnů, arktické mrazy, zasahují také automobily, jež v nynějším klimatu trpí. Co je potřeba zajistit, aby se na nich extrémní teploty projevily co nejméně?

V ohrožení jsou především dieselové motory, jež se nenahřívají tak rychle jako benzinové. Trpí hlavně při jízdě na krátké vzdálenosti. Motor se v současných podmínkách nedostane na ideální teplotu. „Ničí se vstřikovací čerpadlo a vstřikovací trysky,“ objasňuje automechanik Jan Langer. Oprava těchto komponentů se může výrazně prodražit – může jít až o desetitisíce.

Problémem se stává také zamrzlá nafta. V krutých podmínkách je lepší mít aspoň z poloviny plnou nádrž. A také zkontrolovat, zda u pumpy prodávají palivo s označením F. Pokud však teploty v příštích dnech spadnou pod minus 20 stupňů, je potřeba dolít do nádrže aditivum. Vlastníci aut s benzinovým motorem mohou být v klidu – benzin je odolný až do minus 40.

Druhou zásadní náplní je nemrznoucí kapalina. Před zimou je nezbytné zkontrolovat, jak velký mráz přečká bez úhony. Pokud se stane chyba, zpravidla dojde k průšvihu. „Může prasknout hlava nebo blok, což je na výměnu motoru,“ říká Jan Langer. V případě včasného objevení problému – tedy ještě předtím než rozpínající se led napáchá škodu – stačí auto ohřát a pouze vyměnit nemrznoucí směs, což je mnohem levnější varianta.

Zimní počasí však může uškodit vaší peněžence také formou pokuty za nepříliš pečlivě oškrábané okno i za sníh ponechaný na střeše. Odletující vločky totiž mohou způsobit škodu ostatním autům. Za oba přestupky hrozí postih až dva tisíce korun. „Řidič, který má špatný výhled, může ohrozit například chodce,“ vysvětluje Jan Melša z policejního prezidia.

Zima vás zkrátka může přijít pěkně draho.