Telegramy. Někdo si na ně ještě vzpomene? Provozovatel Telefónica O2 uvádí, že minimálně pět tisíc zákazníků měsíčně. Někdejší nositelé rychlých zpráv už na své mladší telekomunikační „bratry“ nestačí. Přesto je telegrafní služba zachována. I když ji potřebují spíše jen instituce.

„Organizace, které nejvíce využívají telegrafní služby, jsou nemocnice - například k oznámení plánované operace, dále soudy - například k předvolání svědků. Patří k nim ovšem i mobilní operátoři třeba k oznámení blokace SIM karty,“ sdělil Martin Žabka z firmy Telefónica O2.

Máte telegram…

Telegramů se dosud úplně nevzdala ani královéhradecka fakultní nemocnice. „Telegrafní služba není standardně využívána k předávání běžných informací zejména pro její poměrně vysokou cenu,“ informoval vedoucí oddělení spojů nemocnice Jan Matěna. „Používá se výhradně při nutnosti sdělit mimořádně důležitou zprávu. Nejčastěji bohužel informaci pro pozůstalé při úmrtí pacienta.“

Proč nemocnice neupustila od tradičního sdělování smutných zpráv telegramem? „Často nemáme k dispozici jiné kontaktní údaje, než je stálé bydliště pacienta. A rovněž je to šetrnější způsob, než sdělit úmrtí po telefonu,“ vysvětlil vedoucí provozního odboru Petr Wydra. Pacientka z východních Čech vzpomíná:

„Věděla jsem, že budu na operaci ve fakultní nemocnici čekat delší dobu. Náhle jsem dostala telegram. Uvolnila se jim kapacita, a já mohla do týdne nastoupit.“ Jan Matěna její zkušenost potvrzuje. „Někdy telegram posíláme při přeobjednání pacienta k zákroku. Používáme je v časové tísni a v případě, že zprávu nelze předat jiným způsobem.“

Představa, že pracovník nemocnice odjede na poštu a tam do tiskopisu vypíše zprávu, je mylná. „Požadavky jednotlivých klinik na odeslání telegramu jsou bezodkladně telefonicky předávány telegrafní ústředně, která zajišťuje distribuci konkrétním adresátům,“ vysvětlil praxi Jan Matěna.

Přiveze ho „pošťák“

O telegrafní službu se dělí Telefónica O2 s Českou poštou. Mobilní operátor zajišťuje přenos dat. Podacím místem a doručovatelem je Česká pošta. „Měsíčně je průměrně podáno více než 5300 telegramů. Konkrétní čísla podle jednotlivých krajů bohužel neposkytujeme,“ odpověděl na dotaz Deníku Martin Žabka.

Odesílatel telegramu může u přepážky využít množství služeb, o kterých se v dobách usmolených blanketů ani nezdálo: potvrzení o době dodání, ozdobné provedení, uložení telegramu u přepážky do doby, než adresát požádá.

„V miliardě operací, které ročně pošta provede, se doručování telegramů opravdu ztrácí,“ hodnotí mluvčí České pošty Ivo Mravinac.

„Z našeho pohledu se ovšem jedná o společensky potřebnou službu,“ vysvětluje zachování prastarého podávání zpráv Martin Žabka.