Téměř třicet let se nic zásadního nezměnilo, až nyní to přijde.
Stanice technické kontroly (STK) čeká už od května postupně několik změn, které na vlastní kůži poznají i řidiči.
Kvůli směrnici EU přibudou některé kontrolní úkony, jež musejí technici v rámci kontroly auta provést.
Nově by se například mělo detailněji zkoumat, zda má vůz dostatečně propustná skla, zda dobře funguje tažné zařízení a technici se také zaměří na dezén pneumatik.
STK si kvůli tomu budou muset nakoupit některé nové přístroje, ministerstvo dopravy (MD) proto nevylučuje, že technická může mírně zdražit. Jestliže průměrná cena za technickou u osobního auta je nyní kolem 600 až 800 korun, zvýšit by se mohla maximálně o desítky korun. Ovšem nebude to hned.
Pomalý náběh
Přestože vyhláška začne platit už na jaře, některé novinky budou zaváděny až později. Třeba zmiňovaná propustnost skel se začne testovat až od roku 2013
„Nový systém umožní jednotné vyhodnocování stavu vozidel v provozu v zemích EU. Dle směrnice EU má mít 160 povinně kontrolovaných položek. Ty jsou v současnosti zpracovávány na jednotlivé kontrolní úkony,“ potvrdil Deníku mluvčí MD Martin Novák.
Přestože sto šedesát položek na STK vypadá na první pohled jako enormní nárůst, většinu z toho, co EU po Česku žádá, už naše STK provádějí. I tak to ale určité problémy přinese.
„Ano, STK budou muset nakoupit nové přístroje a zařízení. I když nás to vyjde nepoměrně levněji než třeba policii, tak stejně to něco bude stát,“ připouští šéf Profesní komory STK Jiří Rejmon. „Zavést to však můžeme až tehdy, když nám ministerstvo dopravy tyto přístroje schválí,“ uvedl včera pro Deník.
Pokud jde o měření propustnosti skel, pořádek by se měl podle Rejmona sjednat hlavně u dovozců a servisů.
„Je s podivem, že problémy s fóliemi neřeší ten, kdo vydává firmám oprávnění k jejich montáži, to jest ministerstvo dopravy, ale nyní chce po STK, aby za něj udělalo pořádek,“ stěžuje si Rejmon.
Jak dodal, krok správným směrem je určitě větší důraz na kontroly tažných zařízení, naopak ještě důraznější by mohl být na kontroly tlumičů.
Co se při technické kontrole určitě měnit nebude, je stávající systém měření emisí. „Kritéria zůstávají nadále v platnosti. Princip hodnocení emisí je založen na porovnání aktuálně naměřených hodnot s hodnotami platnými v době schválení vozidla,“ potvrdil Novák.
Poměrně „šokující“ novinkou je tak skutečnost, že motoristé by měli dorazit na technickou s čistým autem, které by mělo mít sundané poklice pneumatik, mělo by to urychlit vizuální kontrolu.
Co zatím není jasné, je to, jak bude vypadat metodika testování tažných zařízení.
Praha Metla na majitele jezdících vraků je hotova.
Policie nebo případně celní správa začne v nejbližších dnech posílat auta ve špatném technickém stavu přímo ze silnice na kontrolu STK.
Pokud technici zjistí, že auto nevyhovuje předpisům, bude muset motorista zajistit nápravu a kontrolu si zaplatit. Paušálně ho vyjde na 500 korun u osobních aut.
Jestliže se ale podezření policistů nenaplní a vůz bude dle techniků v pořádku, kontrolu na STK zaplatí policie.
Jedinou podmínkou přitom je, aby vzdálenost z místa silniční kontroly k nejbližší stanici STK nepřekročila osm kilometrů (tam a zpátky).
Vizuální kontrola
Možnost posílat auto rovnou ze silnice na STK umožnila policistů už loni schválené novela silničního zákona. Jenže až doteď se čekalo na prováděcí vyhlášku. Ta je už hotova, zbývá jen její formální schválení Legislativní radou vlády.
„Čekáme na to, až vyhláška vstoupí v platnost,“ potvrdil včera mluvčí policejního prezidia Jan Melša. Podle informací Deníku by ke schválení vyhlášky mělo dojít na konci února, poté by ji ministr dopravy oficiálně vyhlásil.
A co na řidiče čeká?
V praxi policista nejprve pohledem posoudí technický stav vozu. Pokud bude mít auto zjevnou závadu, která ohrožuje bezpečnost provozu, bude moci řidiči zabránit v další jízdě.
Za tuto „prohlídku“ řidič platit nebude. Obyčejnou závadou například může být, nesvítí-li světla či vůz nemá dostatečně hluboký dezén pneumatik. V ostatních případech bude moci poslat auto na STK k provedení technické prohlídky nebo měření emisí.
Hned, nebo potom?
Cenu prohlídky stanovili tvůrci vyhlášky na 1000 korun pro vozy s více než devíti místy a také pro auta nad 3,5 tuny. U ostatních vozidel činí 500 korun. Zatím však není jasné, zda se prohlídka bude platit hotově (řidič či policista), nebo stát uzavře smlouvu jen s některými STK a peníze bude vymáhat zpětně.
Policie každopádně předpokládá, že nepůjde o žádnou milionovou investici. Auta na STK totiž bude posílat jen v opravdu krajních případech. Daleko častější by mohlo být nasazení takzvaných mobilních STK, což jsou kamiony vybavené jako kamenná stanice. Přímo na silnici, či lépe řečeno na parkovišti, tak lze provést všechny druhy testů a měření. Jedno takové auto vyjde zhruba na 15 milionů korun a uvažuje se o pořízená čtyř kusů. Dva pro oblast Čech a dva pro Moravu. Mobilní STK by provozovalo Centrum služeb pro silniční dopravu. To nyní chystá studii proveditelnosti.
(jak, čtk)