O tom, že přízeň Rampušáka je vrtkavá, vědí na horách své, a tak se často musí spoléhat jen na pomoc techniky. Ta ale postupně zastarává a návštěvníci naopak vyžadují stále větší kvalitu i pohodlí.

Tyto skutečnosti vedou provozovatele lyžařských areálů k neustálému zatraktivňování svých středisek. V Říčkách v Orlických horách ještě sezona neskončila, ale již nyní řeší příslušné úřady plány na modernizaci tamního zasněžovacího zařízení.

Pohnutek k takové investici je hned několik. Předně fyzická a morální zastaralost dosavadního zařízení, které je v provozu od roku 1997. Avšak pouhé zachování stávající kvality už prý nestačí.

„Od instalace současného zařízení prodělala technika takový pokrok, že zasněžovat je nyní možné i za velice mírných mrazů. Doba si žádá připravené sjezdovky již v polovině prosince,“ vysvětlil další důvody Milan Trojek ze Ski centra Říčky.

Při dostatku vody tak chtějí být provozovatelé schopni zasněžit sjezdovky za pět dní. A právě zajištění materiálu pro výrobu sněhu se týká i další související investice. Vzniknout mají nové laguny pro zásobování vodou.

„Zkušenosti z minulého podzimu, kdy byla extrémní sucha, nás nutí lépe zajistit dostatek vody. Když už jsme v Říčkách, tak by bylo dobré, aby zde ta voda byla,“ dodal s nadsázkou Milan Trojek.

Novým zasněžovacím zařízením disponují v Bartošovicích v Orlických horách již od letoška. „Instalace se uskutečnila v lednu, kdy již bylo sněhu dostatek, takže ještě nenastaly vhodné podmínky k jeho otestování,“ nastínil Jan Sotona, provozovatel skiareálu Nella.

Zdejší sjezdovky by tak mohly být připraveny na první návštěvníky ještě před vánočními svátky. Je prý ale otázkou, zda takový zájem bude ze strany lyžařů.

V Deštném v Orlických horách budou o plánech pro blízkou budoucnost teprve jednat. „Některé kroky zvažujeme, ale nejdříve je potřeba je probrat v rámci společnosti,“ nechtěl předbíhat Petr Prouza ze společnosti Sport profi.

Naproti tomu mají některé dlouhodobější záměry jasné obrysy. V areálu Marta II by měla vzniknout nová lanovka, která by nahradila dva ze tří tamních vleků. Zůstala by pouze kotva.

Plánovaná výstupní stanice by ale byla podstatně výše, než je začátek sjezdovky Marta II. Nacházela by se v místech, kde turistická sjezdovka vstupuje do lesa, což by odlehčilo lanovce fungující v areálu Marta I.

Plánuje se také rozšíření turistické neboli modré sjezdovky, což prospěje bezpečnosti návštěvníků. S realizací těchto záměrů se nicméně v nejbližší době nepočítá.

Návštěvníci tuzemských středisek tak nemusejí mít obavu, že by jejich provozovatelé usnuli na vavřínech a brali jejich přítomnost jako něco zcela automatického.