Statistiky ukazují, že většina Čechů si ráda pamatuje jedno číslo, navíc platné v celé Evropě. I když se jeho zavádění neobešlo bez řady kritických hlasů. Právě na dnešní den, 11. února, vychází Evropský den tísňové linky 112. V Česku je ve všech sítích používaná od roku 2003.
Výhrady záchranářů ke „stodvanáctce“ se týkaly především její pozice jako dalšího prostředníka v komunikaci, například se zdravotníky, čímž se zbytečně prodlužoval čas zásahu.
„Propojení ze 112 na jednotlivé složky integrovaného záchranného systému ale netrvá nijak dlouho. Když operátor přijme datovou větu, zobrazí se hned všem, zdržení je pouze otázkou softwaru a trvá skutečně jen pár vteřin,“ uvedla mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR Nicole Zaoralová. Přesto připustila, že v případě čistě zdravotní tísně, kdy je jisté, že nejsou třeba další složky záchranářů, je lepší volat přímo číslo 155.
To potvrzuje i ředitel pardubické krajské záchranky Pavel Svoboda. „Kdybych se ocitl v tísni a potřeboval bych urgentní pomoc zdravotníků, volal bych 155. Jednak kvůli rychlosti, jednak i proto, že tamní operátoři mi poskytnou odbornější informace a rady, jak poskytnout první pomoc,“ uvedl Svoboda.
Absolutní spolehnutí
Síla „stodvanáctky“ je však v tom, že je skutečně univerzální. Pomoc si při vytočení tohoto čísla přivolají Češi v celé Evropské unii, stejně tak cizinci u nás, kteří neznají naše čísla 150 či 155.
„V řadě zemí jsou navíc záchranáři více propojení než u nás, v Česku operují do značné míry jako samostatné složky,“ dodal Svoboda.
A to není jediná výhoda „stodvanáctky“. V mezních situacích je na ni mnohem lepší spolehnutí, nežli na původní 150 či 155. Dovolat se na ni totiž dá opravdu všude.
Podle mluvčí Hasičského záchranného sboru Ivany Svitákové se dosud nestal případ, že by se z nějakého místa nedalo na linku 112 dovolat kvůli chybějícímu signálu všech tří operátorů. V pohraničních oblastech, kde je špatné pokrytí, navíc signál volajícího může zachytit zahraniční operátor – v případě východních Čech tedy polský dispečink záchranářů.
Východní Čechy – Systém 112 umožňuje identifikovat polohu mobilního telefonu, ze kterého dotyčný volá. „Pokud někdo telefonuje z pevné linky, na monitoru počítače se zobrazí i přesná adresa volajícího i s telefonním číslem,“ upozornila mluvčí pardubických krajských záchranářů Vendula Horáková.
Díky tomu hasiči jsou schopni rozeznat lokalitu, ze které člověk volá. „Odhalena jsou díky tomu lépe tzv. zlomyslná volání, která se v rámci republiky počítají na desetitisíce ročně,“ dodala. Statistika to je skutečně neuvěřitelná: zlomyslných volání na 112, do kterých ovšem spadají i omyly, je každý rok kolem sedmdesáti procent. Ne všechno jsou ale zlé šprýmy, které zbytečně blokují hovory lidí v nouzi. Řadu volání způsobují neúmyslně i děti.
„Maximální pokuta za zneužití linky právě před týdnem vzrostla ze 100 tisíc na 200 tisíc korun,“ varují hasiči.
Lidé si přitom na „stodvanáctku“, navzdory řadě kritických připomínek k její „pomalosti“, zvykli. Vloni se na ní uskutečnilo v celém Česku přes 3,5 milionu hovorů, zatímco například na přímé lince profesionálních hasičů jen 480 tisíc volání.
112 – jednotná linka tísňového volání: Toto číslo funguje v celé Evropě. Spojuje všechny složky integrovaného záchranného systému, operátoři komunikují také v cizích jazycích.
150 – hasiči: Funguje v Česku. Volejte při požárech, nehodách, vždy když je třeba provést záchranné a likvidační práce.
155 – záchranná služba: Funguje v Česku. Volejte při selhání základních životních funkcí člověka, závažném úrazu nebo onemocnění.
158 – Policie ČR: Funguje v Česku. Volejte, pokud je ohrožena bezpečnost nebo máte-li podezření na jakoukoliv formu terorismu.
156 – městská policie: Funguje v Česku. Volejte v případě narušení veřejného pořádku v obci, kde je zřízena.
– Z mobilu se dá dovolat na linku 112 jako jedinou ze všech tísňových linek i v případě, že na daném místě není pokrytí signálu vašeho operátora. Musí však být dostupný signál jakéhokoliv jiného operátora.
– Lze volat i v případě nulového kreditu a ve většině států EU i bez SIM karty.
V případě volání na tísňovou linku mluvte stručně a jasně:
- uveďte vaše jméno a příjmení a číslo telefonu, ze kterého voláte;
- popište, co se stalo, kdy a kde se událost stala nebo zda se právě děje;
- uveďte, kolik osob potřebuje pomoc.
V Královéhradeckém kraji jsou hovory na 112 směrovány na krajské operační středisko hasičů v Hradci Králové, analogicky v Pardubickém kraji na operační středisko hasičů v Pardubicích.