Ani po pátém kole jednání se odbory s vedením Škodovky nedohodly. Přesto rozbouřené emoce pomalu ustávají a poslední vzájemné jednání přineslo kompromis z obou stran. Firma například přišla s návrhem kolektivní smlouvy na jeden rok. V této chvíli by navíc nemělo být na pořadu dne vyjednávání o celoplošném zavedení atypických směnných provozů. Původně vedení Škodovky požadovalo podepsání nové smlouvy na více než dva roky. Oproti tomu zástupci odborů připustili zachování stávajících směnných provozů do konce tohoto roku. A to za podmínky, že firma nebude bazírovat na spojení nové kolektivní smlouvy s celoplošným zavedení atypických směn. V současnosti pracují v 18směnném provozu zaměstnanci v Kvasinách. Dále pak funguje atypický směnný provoz v mladoboleslavské lakovně a takzvané flexikonto ve Vrchlabí. "Odbory Kovo konstatovaly, že pokud zaměstnavatel závazně upustí od vazby tarifního navýšení na atypické směnné systémy a přistoupí na roční dohodu, jsou ochotny pokračovat v platnosti a účinnosti Katalogu systémů pracovní doby i po 31. březnu 2018," uvedly odbory s tím, že případně nebudou vypovídat dohodu, která je například pro kvasinský závod uzavřena do poslední prosince tohoto roku.

Trnem v oku jsou peníze

Přestože odbory ve svém posledním prohlášení již nehovoří o případné stávce, ba a naopak se spontánnímu vzdoru zaměstnanců snaží předejít, chladnými je rozhodně nenechává poslední nabídka firmy na růst platů. Automobilka na posledním jednání nabídla růst tarifů o 4,3 procenta. "Odbory Kovo žádají růst mezd pro zaměstnance o dvojciferné číslo," stojí v posledním stanovisku zástupců zaměstnanců. "Jakákoliv nižší nabídka je plivnutím do tváře lidem, kteří tvoří výrobní a prodejní rekordy," vzdorují odboráři.

Vedení Škodovky se zatím k průběhu jednání odmítá vyjádřit a oficiální stanovisko vydá až po podepsání nové kolektivní smlouvy.

Současná kolektivní smlouva má platnost do konce letošního března. Od dubna by pak měla začít platit nová, její konkrétní podoba však zatím neexistuje, protože odbory s firmou nenašly zatím společnou řeč. Nejbližší dny by tak měly přinést další kolo jednání. To by mělo rozhodnout o tom, jestli Škodovka vyslyší přání odborů na navýšení platů zaměstnanců, ale také to, jestli bude hrozba stávky zažehnána.