VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sokol především zachraňuje lidské životy

Dobruška – Radniční hodiny na náměstí F. L. Věka v Dobrušce odbíjely desátou  hodinu. Přesně v tu chvíli se kousek od věže radnice „pověsil" burácející červenobílý vrtulník. Exhibici na nebi ještě jednou zopakoval a pak přistál dle plánu ve Vojenském geografickém a hydrometeorologickém úřadu. Od té chvíle byl středem pozornosti všech, kteří sem z náměstí dorazili.

10.6.2014
SDÍLEJ:

Sokol především zachraňuje lidské životyFoto: D. Ehlová

Tím, kdo měl cestu stroje i jeho osádky ze základny dopravního letectva v Kbelích na Den bezpečnostních složek IZS do Dobrušky pevně v rukách, byl kapitán MAREK BOHUNĚK – sympaťák na první pohled. Co následovalo? Pozdrav, vzájemné představení, stisk ruky a pak už jen pilotův povel: „Ptejte se!"

Mohl byste nám laikům představit váš stroj?
Jedná se o víceúčelový stroj W-3A Sokol polské výroby. Armáda ho využívá pro záchranné práce a leteckou záchrannou službu. Je to jeden z nejlepších strojů své kategorie. Co se týče nákladů, jsou s ním v evropském průměru jenom dobré zkušenosti. Plně se osvědčil pro úkoly, které tady plní.

Kolik členů má osádka?
Létá v něm tříčlenná osádka – kapitán, druhý pilot a palubní technik.

Létáte speciálně pouze s tímto typem vrtulníku?
Ve Kbelích jsou piloti rozděleni do skupin a na rozdíl od jiných útvarů v armádě je u nás z důvodu co nejefektivnějšího využívání letecké techniky nejčastější dvojtypovost. Takže já bych mohl přilétnout i původně plánovaným vrtulníkem 
Mi 17, který však velitel vyčlenil pro jiné úkoly.

Čeho se váš vrtulník v poslední době zúčastnil?
Nejlepší využití tohoto typu je v letecké záchranné službě, kdy zachraňuje lidské životy, což je absolutní vrchol žebříčku. S tím se nemůže srovnávat žádná jednotlivá akce.

Létá tento typ na zahraniční mise?
Ne, používá se pouze u nás v České republice. Na mise létají stroje Mi 17 nebo Mi 171.

Čeho si na vrtulníku W-3A Sokol nejvíce ceníte?
Má nadstandardní vybavení ve srovnání s ostatními vrtulníky. Mám na mysli avionické vybavení. Každý vrtulník má specifickou výbavu a technické parametry, tento vyniká příjemnou pilotáží a velkou obratností.

Chtěl jste být vždycky pilotem?
Trefila jste se. Mám to 
tak odmalička a ani nevím proč.

Jak dlouho létáte?
Jsem u armády od jedenadvaceti let, takže celý aktivní život.

S čím byste se chtěl proletět, máte v tomto směru nějaký sen?
Asi nemám nic specifického. Mě obecně zajímá technika, a tak bych byl nejraději, kdybych se proletěl s co nejvíce typů vrtulníků. Každý stroj má technické odlišnosti a to je v podstatě to, co mě na téhle práci nejvíc zajímá.

Dana Ehlová

Autor: Redakce

10.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volby na Královéhradecku.

Úspěšní i neúspěšní: Něco končí a něco nového začíná

Sobotka - Náchod B
10

Krajský fotbal: Smutné jubileum. Smiřice zůstaly podesáté bez bodu

Volby 2017: Kompletní výsledky z Rychnovska

Rychnovsko - Kompletní výsledky parlamentních voleb ze všech měst a obcí v okrese:

Krajský přebor: Červený Kostelec přemohl lídra. Kanonáda Jaroměře

Královéhradecko - Fotbalový krajský přebor na Královéhradecku pokračoval jedenáctým kolem.

V Rychnově chystají „Večer plný krásy a splněných přání“

Rychnov nad Kněžnou - V Pelclově divadle v Rychnově nad Kněžnou se v pondělí 23. října od 17.30 hodin uskuteční Večer plný krásy a splněných přání, který připravila přední česká kosmetička Vlasta Libotovská.

Centru vývoje a testování leteckých motorů už nestojí nic v cestě

Hradec Králové - Když na začátku srpna dalo po prohlídce kbelské zkušebny leteckých motorů vedení Hradce Králové zelenou projektu Evropského centra vývoje, výzkumu a výroby moderních turbovrtulových leteckých motorů na hradeckém letišti, čekali investoři ještě na posouzení krajského úřadu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení