Například na cestách v horských oblastech Krkonoš dosahuje vrstva uježděného sněhu až deseti centimetrů, všechny komunikace v kraji jsou však se zvýšenou opatrností sjízdné, zjistila ČTK na webu silničářů.

Hlavní silniční tahy jsou většinou suché a vymrzlé. Na Jičínsku, Rychnovsku a Náchodsku je místy mlha, na Náchodsku jsou v zledovatělém sněhu na cestách vyjeté koleje. Na Rychnovsku hrozí tvorba lokálních námraz a silničáři upozorňují, že cesty v Orlických horách mají zúžený průjezdní profil.

Hasiči ve čtvrtek ráno zasahovali mezi Borohrádkem a Čermnou nad Orlicí na Rychnovsku, kde vyprošťovali zapadlý kamion. Na většině území kraje je skoro jasno, teploty klesly až 16 stupňů Celsia pod bod mrazu. Přes den by mělo být převážně oblačno, sněžení se objeví pouze ojediněle. Nejvyšší denní teploty vystoupají na dva stupně Celsia. Foukat bude pouze mírný vítr.

Zdroj: sja mol, čtk

Hrozí povodně? Uvidíme, bojí se meteorologové

Východní Čechy – Masa sněhu, která od počátku ledna leží ve východních Čechách a která ve středu opět nabobtnala až o 30 centimetrů, dělá vrásky meteorologům a vodohospodářům.

V Pardubicích už je v pohotovosti bezpečnostní rada kraje připravující se pro případ, že by sníh začal rychle tát. Nejhorší kombinací jsou vysoké teploty a déšť. Povodí Labe už 14 dní upouští přehrady, obce a silničáři pravidelně udržují příjezdové komunikace k poldrům. „Klidnější spánek mohou mít lidé také proto, že v uplynulých deseti letech se dokončila řádově za miliardu korun různá protipovodňová opatření, například hráze a poldery,“ řekl náměstek hejtmana Roman Línek.

Pardubický kraj i Královéhradecký kraj navíc patří mezi čtyři české regiony s nejvyšší sněhovou pokrývkou. Leží tu dohromady přes 650 milionů kubíků sněhu. „Teploty vzduchu v nejbližších dnech se budou držet do +3°C v nižších polohách a pod bodem mrazu na horách a tím pádem se očekává jen pozvolné odtávání právě v nižších polohách,“ uvedla včera Stanislava Kliegrová z hradecké pobočky Českého hydrometeorologického ústavu. (kim)

Zde najdete vyjádření klimatologa Metelky více o aktuálním počasí.

Hory nabízejí ideální lyžování

Hradec Králové - Lyžařské areály v Královéhradeckém kraji lákají milovníky zimních sportů na ideální sněhové podmínky. Na upravených sjezdových tratích leží až 150 centimetrů prachového sněhu, upravené jsou také běžecké tratě v okolí lyžařských areálů.

"V noci na středu připadlo až 40 centimetrů prachového sněhu, který jsme již na sjezdovkách upravili a podmínky pro lyžování jsou fantastické," řekl ve čtvrtek ČTK Jiří Beran z lyžařského areálu ve Špindlerově Mlýně na Trutnovsku. Ve Špindlerově Mlýně jsou v provozu všechny sjezdovky, snowparky a upravené je také zhruba 50 kilometrů tras pro běžkaře.

Například na Černé hoře v Janských Lázních na Trutnovsku je na sjezdovkách až 130 centimetrů sněhu, v provozu je 11 kilometrů sjezdových tratí a pět desítek kilometrů běžeckých stop pro běžkaře. Otevřená je také černohorská sáňkařská cesta z vrcholu Černé hory.

Dobré podmínky hlásí také Říčky v Orlických horách, kde v noci na středu připadlo až 30 centimetrů technického sněhu. "Příděl nového prachového sněhu se nám daří postupně upravovat a zlepšovat podmínky. Jezdíme na volných sjezdovkách," informuje středisko na svém webu.

Dostatek sněhu je také na hřebenech Krkonoš, kde leží průměrně 90 centimetrů sněhu. Dnes ráno bylo v nejvyšších partiích hor skoro jasno a teploty klesly devět stupňů Celsia pod bod mrazu. V lavinových katastrech platí třetí stupeň lavinového nebezpečí z pětibodové škály. Necelých 90 centimetrů sněhu hlásí také horská služba z Orlických hor. (čtk)

JAK TO VIDÍ Zuzana Plocková: Na jaře bude pak každý z nás z křemene

Sníh, sníh, sníh. Řidiči hubují, mašinfíři pláčou… My, opěšalí, vidíme v neprohrnutých cestách výzvu: není snad lepšího způsobu k zocelení svalstva a k posílení morálně volních vlastností. Nejraději chodíme po periferních částech města. A nic nás tak nepotěší jako cedule, že cesta se v zimě neudržuje. Můžeme pak volit ze tří způsobů pohybu vřed, a všechny jsou dobré.

První variantu nazvěme po jejím zakladateli Zátopkovská. Vystoupáme na sněhovou navýšeninu, pod níž tušíme chodník. A jdeme. Jedna noha se boří po koleno, druhá do půli stehna. Rytmicky je střídáme a jako Emil si opakujeme: „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti. To se nám to v létě pošlape…“

Varianta druhá – „Vyděržaj, pionier.“ Vstoupíme do vozovky, levým kotníkem těsně kopírujeme nahrnutý sněhový val. A jdeme. Smeká se to. Jeden krok vpřed a dva kroky zpátky. Cvičíme vůli. Připravme se na to, že se protijedoucí vozidla budou třít o naše pravé rameno a bok. My to po vzoru sovětských pionýrů vydržíme.

Třetímu způsobu říkáme Golem. K chůzi využijeme auty jakžtakž vyjeté koleje. Zatneme svaly. Těžiště soustředíme do dolní partie těla. Skloníme hlavu. A jdeme. Když řidiče nepřetlačíme, třeba zastaví. Přece nás vědomě nepřejede, vždyť by to byla vražda! „Vzhůru již hlavu národe. K nebi své zvedni oči.“ Koukejte, ono zase bude sněžit…

Sníh a stále jen sníh

Několik hodin byla ve středu neprůjezdná silnice z Police nad Metují do obce Bělý na Náchodsku. Silný vítr a sníh tvořily závěje a sněhové jazyky (snímek nahoře). Teprve po poledni silničáři cestu pomocí frézy opět uvolnili. Problémy byly i na silnici spojující Jaroměř s Náchodem, kde dopoledne zůstaly stát desítky kamionů. Pro nákladní dopravu ve směru z Česka byl včera ráno uzavřen i hraniční přechod v Bělovsi (snímek dole). Teprve kolem jedenácté hodiny dopoledne přestalo sněžit, a policisté, kteří hlídali odstavené kamiony, aby se nevydaly na kluzké silnice a nezpůsobily totální kolaps dopravy, začali náklaďáky pouštět od polské hranice do vnitrozemí. Foto:Deník/Věra Sýkorová a Jiří Řezník

Sníh uvěznil u Syrovátky autobus

Především komplikace v dopravě způsobilo středeční husté sněžení v krajském městě a jeho okolí. Autobus skončil u Syrovátky v příkopě, v Novém Bydžově nabouralo auto s opilým řidičem do rodinného domu.

Autobus Karosa zůstal před pátou hodinou ráno uvězněn v závěji na komunikaci ze Syrovátky na Dobřenice. „Na zasněžené silnici sjel řidič autobusu jedním kolem do příkopu,“ uvedla Anna Pešavová z hradecké policie. Karosu ze závěje museli vysvobodit hasiči. Nezasahovali však jen tam. „Při zpáteční cestě na základnu ještě pomohli s vytažením zapadlé dodávky,“ uvedla mluvčí hradeckého Hasičského záchranného sboru Martina Žahourková.

Dopravních nehod však nebylo tolik. Od úterní 20. hodiny do středeční osmé hodiny byla policie jen u čtyř karambolů. V Zábědově na okraji Nového Bydžova havaroval v úterý o půl jedenácté večer dvacetiletý řidič peugeotu. Nepřizpůsobil rychlost jízdy podmínkám, dostal na zasněžené silnici smyk a poškodil oplocení a roh rodinného domu. Na autě a objektu způsobil škodu 60 tisíc korun. Ačkoliv se řidiči ani jeho dvěma spolujezdkyním nic nestalo, přišel o řidičák. „Nadýchal 1,04 promile alkoholu,“ vysvětlila policistka Pešavová.

Městská hromadná doprava v krajské metropoli ve středu ráno fungovala normálně. Zpoždění však měly některé vlaky a meziměstské autobusové linky. „Zpoždění byla maximálně půl hodiny. Šlo hlavně o spoje z horských oblastí. Jeden autobus odjížděl s hodinovým zpožděním,“ sdělil vedoucí hradeckého terminálu hromadné dopravy Alexandr Eliáš.

Jak se Technické služby HK snaží zmírnit problémy v dopravě v Hradci, se podívejte v galerii.