Co se na zastupitelstvu ještě řešilo
Atmosféra připomínala temperamentní zasedání parlamentů jižních zemí, divže nedošlo na facky. „Kauza", kdy musela z úřadu vyvést bývalou starostku Jarmilu Novohradskou policie, Častolovicemi pořádně zamávala. Rychnovský deník chystá o situaci objektivní článek, ve kterém dostanou prostor obě strany. V příštích dnech se také dozvíte o plánované rekonstrukci Masarykovy ulice a také o novém rozpočtu městyse.

Na čtvrtečním zasedání zastupitelstva Častolovic to pořádně vřelo. Řešila se témata, která se objevila v posledních dnech – vyhrocený konflikt mezi bývalou starostkou Jarmilou Novohradskou a novým vedením, který řešila policie, ale i problémy, které Častolovice trápí již dlouhá léta.

Diskuze se strhla v případě dlouho plánované přeložky, která by měla ulehčit dopravní situaci ve vytížené Komenského ulici, která vede směrem od kruhového objezdu nahoru na Solnici.

Ve hře bylo doposud několik variant, kde by mohla přeložka vyrůst.

První varianta měla začínat již před Častolovicemi a vést severozápadní cestou. Druhá varianta je východní a zasahuje do katastrálního území Kostelce nad Orlicí. Tuto variantu podpořili na čtvrtečním jednání zastupitelé Častolovic a podporuje ji také Královéhradecký kraj, který má stavbu financovat.

Pokud se bude stavět varianta východní, vyřeší se sice situace v Komenského ulici, ale nezredukuje se hustá doprava na hlavním tahu – v Masarykově ulici. Tu by vyřešila jen další nová stavba, obchat. Severozápadní varianta by ulehčila oběma místům naráz.

Její kritici naopak tvrdí, že je zhruba dvakrát dražší. Negativně se k ní staví také kraj. Východní varianta by byla pro Častolovice a potažmo i Kostelec zajímavá v tom, že by se na ní mohl napojit případný obchvat Kostelce a také případný obchvat Častolovic, který by městys obcházel z jižní strany a na přeložku by se napojoval podle informací Rychnovského deníku zhruba v místě nynějšího železničního přejezdu.

Je však otázkou, do jaké míry jsou tyto plány utopií a kdy by se na případný obchvat Častolovic našly finanční prostředky. Vždyť o samotné přeložce se diskutuje již dlouhou řadu let a nejen Častolovičáci touží po menší dopravní zátěži.

O obchvat stojí například již zmíněný Kostelec, ale také Doudleby.

Po dlouhých jednáních, trvajících již desetiletí, nyní svítá skutečná naděje na vybudování obchvatu Opočna. Zde by se již mělo začít stavět v brzké době. Za stejnou věc bojuje také Borohrádek, marně. Podle všeho mohou být představy o „zběsilém" stavění obchvatů tak trochu nereálné.
.
Minimálně to je hudbou poměrně vzdálené budoucnosti. Je naivní si myslet, že na stavbu dojde v horizontu několika nejbližších let.
Někteří lidé by proto raději viděli, aby se stavěla severozápadní varianta, a to především z výše zmíněného důvodu. „Kéž by se podařilo postavit variantu východní řešící dopravu z Kvasin a zároveň s ní i jižní obchvat Častolovic silnice I/11 od Čestic směrem ke Kostelci nad Orlicí. Pokud však není reálné postavit obě dvě varianty současně, měli bychom realizovat variantu severozápadní a následně samozřejmě i jižní obchvat.

Varianta severozápadní řeší odklon dopravy z Kvasin jak v ulici Komenského, tak v nejfrekventovanější ulici Masarykově," prozradil na zasedání svůj názor Stanislav Divíšek, jehož rodina žije v Častolovicích.

Uvažovaná východní varianta, v projektu nazývaná písmenem E, vede přes katastrální území Kostelce nad Orlicí.
Zabývalo se jí i minulé zastupitelstvo města ještě před podzimními volbami a vyslovilo se proti variantě. Město východní variantu odmítlo hned z několika důvodů. Nejvíc zastupitelům vadilo narušení krajiny, především plánované přemostění, které prý ráz krajiny naruší.

„U místního rybníka je navržený most dlouhý dvě stě padesát metrů. Veškerá doprava by hlučela z mostu směrem k potoku Štědrá a zahrádkářské kolonii," prozradil již dříve bývalý místostarosta a nynější zastupitel Kostelce nad Orlicí Luboš Lerch.

Zastupitelé tehdy navrhli severozápadní variantu a tu odmítly jak Častolovice, tak kraj. Jednání mezi Častolovicemi a Kostelcem probíhají i nadále, jak potvrdil současný starosta města František Kinský. Podle jeho slov je srozuměn s rozhodnutím častolovických zastupitelů a svým způsobem jim prý i rozumí.

„Řeší to situaci v Komenského ulici. Pokud však bude realizována jen tato varianta, nevyřeší se další problém, a to provoz v Masarykově ulici. Seznámím s rozhodnutím častolovických zastupitelů radu. Víme, o co jde, ale musí se k tomu vyjádřit zastupitelé. Tato varianta je na stole, tak se jí budeme zabývat, ačkoli bychom si uměli představit i jinou možnost," řekl František Kinský.
„Ze studie, kterou zpracoval kraj, jasně vyplývá, že je východní varianta výhodnější. A to hned z několika důvodů – finance, ekologie… Obě varianty jsou dobře porovnatelné," říká další z obyvatel Častolovic Jiří Malý. Podle něj okolo přeložky a jejích možných variant nepanuje mezi obyvateli příliš vzrušená debata. Názorové střety přináší spíše problematika samotné Masarykovy ulice, jejího plánovaného zúžení a vzniku parkovacích míst. Tomuto tématu se bude Rychnovský deník věnovat v dalších dnech.