Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Skomírající trať by měla ožít, tvrdí kraj i politici

Rokytnice v Orl. h. – Horalé bojující o zachování železničního spojení z Rokytnice do Doudleb nad Orlicí si můžou zapsat další úspěch.

30.1.2014
SDÍLEJ:

Skomírající trať by měla ožít, tvrdí kraj i politiciFoto: B. Zemanová

Včera se díky jejich úsilí, které v memorandu podpořily tři desítky obcí Rychnovska, na trati sešli lidé z vedení kraje a dokonce i z českého parlamentu. Jestli to zaručí zachování provozu železnice i v budoucnu, však stále zůstává nejisté.

Cestující některé spoje totiž využívají málo. Podle starostů za tím může být nedostatečná motivace Českých drah do vagonů pasažéry nalákat.

Starostové  proto na kraj poslali memorandum, ve kterém specifikují své požadavky a navrhují řešení, a to nejen v souvislosti s rokytnickou tratí, ale se železniční dopravou v regionu obecně. „Je potřeba nastavit soutěžní a tržní podmínky, zkrátka veřejnou soutěž," přiblížil starosta Rokytnice Petr Hudousek.

Málem se nejelo, 
vlak byl rozbitý

Do vagonu na rokytnickém nádraží však nenastoupili všichni starostové obcí ležících na trati, jak bylo původně zamýšleno. Zabránila tomu porucha vlaku. Dokonce to vypadalo, že z plánu společně se tratí projet sejde.

Nakonec do Rokytnice přijel náhradní vlak a v něm se svezli jen starosta Rokytnice Petr Hudousek, Jan Hamáček a druhý náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Karel Janeček s jejich doprovodem.

Dráhy prý vyhánějí cestující samy

U těchto nezvyklých cestujících panovala shoda – podpora železniční dopravy je podle nich důležitá. Byli by rádi, kdyby České dráhy vyšly vstříc požadavkům cestujících.

„Starostové, se kterými jsem situaci řešil, si stěžovali, že dráhy mění grafikon a lidi v podstatě vyhnaly z vlaků. Místo toho, aby jim vycházely vstříc, tak jim dopravu komplikují a cestující se raději domluví a jezdí do práce společně autem," poznamenal předseda  Poslanecké sněmovny Jan Hamáček.

Tento názor zastává i starosta Rokytnice Petr Hudousek. Vlakovou dopravu tu podle něj přestali využívat hlavně lidé, kteří jezdí do zaměstnání do Týniště, Častolovic či Vamberka. „Až na výjimky všichni jezdí autem.

Důvod většiny z nich je stejný – při směnném provozu nestíhají vlakový spoj nebo žádný spoj nejede," popsal starosta.

S tím souhlasí i cestující, kteří se vydali do Vamberka stejným spojem jako politici. Jim nejvíce vadí nevyhovující jízdní řád.

Některé spoje jsou podle cestujících špatně naplánované a nenavazují na sebe s přípoji, což nevyhovuje těm, kteří pracují na směny. Jiné prý dokonce chybí – a to především ty víkendové, večerní a noční. Spoje na sebe nenavazují i podle Františka Šebka z Rokytnice. „Problém s tím mají lidé pracující na směny i běžkaři," podotkl.

A stejný názor má i Dana Grundová z Pěčína, který leží na rokytnické trati. „Jezdím zde tak dvakrát do týdne a vím, že především ranní spoj do Rokytnice je velmi vytížený. Lidé se jím vrací z nočních směn. V jiné časy je to horší," popsala.

Vlakem jezdí poměrně často, ale přehled o tom, jak je trať vytížená, má i ze synovy zahrady. „Lidí od vlaku chodí dost. Stále se hovoří o omezování. Doprava je však omezená už dost," míní třiapadesátiletá cestující.

Dopravce prý může za odliv cestujících

Argument, že trať není využívaná, je v souvislosti s jejím omezováním často používaný.  Nevyužívanost je však podle předsedy Poslanecké sněmovny Jana Hamáčka právě důsledkem chování dopravce. Podobně to vidí i druhý náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Karel Janeček.

„Mělo by být zájmem všech dopravců, tedy i Českých drah, aby se pasažéři vrátili do vlaků," prohlásil. Jízdní řády podle něj musí být v takovém stavu, aby co nejvíce vyhovovaly potřebám cestujících. „Je to záležitost Českých drah a jeho managementu," řekl náměstek při čekání na náhradní spoj.

„To co se tu dnes stalo, že došlo k určitému zpoždění, je také vizitkou drah a já si myslím, že si to uvědomují a měli by nad tím přemýšlet," poznamenal.

Jednání na kraji 
se pomalu rozbíhají

Přitom dráhy dostávají ročně od kraje a státu nemalé finanční prostředky ve vyrovnávacích platbách, neboli kompenzacích. Z ministerstva dopravy jde ročně 254 milionů korun, z rozpočtu kraje 357 milionů. Smlouva kraje s ČD vyprší v roce 2019.

Pro Královéhradecký kraj je podle náměstka Karla Janečka důležité, aby tržby z dopravy rostly, protože kraj hradí prokazatelnou ztrátu – ony vyrovnávací platby.

„Jsou to významné částky a zda jsou využívány efektivně, je otázka na vedení drah. Naším přáním je, aby služba byla v co nejlepším stavu," prohlásil náměstek. Růstem tržeb by se totiž zvyšovala spokojenost cestujících a také snižovaly náklady kraje. Zda na dráhy „zatlačí" a dojde ke změně, se však teprve uvidí.

V úterý se náměstek sešel s iniciátorem memoranda Petrem Hudouskem z Rokytnice, starostou Rychnova Janem Skořepou a starostou Solnice Ladislavem Kubičkem. I o solnické trati se totiž diskutuje.

„Byl to první krok. Dohodli jsme se, že přizveme experty," popsal starosta Hudousek.

Podle něj by také prospělo, kdyby na trať  přišel konkurenční dopravce. To by bylo možné, protože ačkoli mají ČD s krajem uzavřenou smlouvu do roku 2019, dokument obsahuje možnost svěřit obsluhu v rozsahu do 300 tisíc km za rok i jinému dopravci. „Doufám, že brzy zjistíme, jaká soutěž by mohla být pro trať vypsána," dodává.

Názory starostů:
Jan Skořepa,
starosta 
Rychnova nad Kněžnou
Stát i kraj na železniční dopravu vydávají stovky milionů korun, které dostává dopravce jako vyrovnávací platby. Proto bychom se měli ptát, zda by to nešlo uskutečnit levněji. Zda je dostatečná motivace Českých drah zlepšovat služby a získávat více cestujících, když dostávají tuto vyrovnávací platbu. Kraj by měl přemýšlet o podmínkách, za kterých bude podepisovat smlouvy s dopravci až vyprší koncese těch současných, a to jak na silnici, tak na železnici. Na to je podle mého názoru dobré se připravit. Chtěli bychom připravit pilotní projekt, díky kterému by to bylo možné. Jednání na kraji, kterého jsem se s dalšími starosty v úterý zúčastnil, hodnotím jako velmi vstřícné. Setkali jsme se podle mého názoru s pochopením a můžeme začít pracovat na změnách.
Ladislav Kubíček,
starosta Solnice
Cestující jsme odnaučili jezdit autobusem a vlakem. Naučit je to znovu nebude jednoduché, přesto jsem rád, že se o to snažíme. Je potřeba tomu uzpůsobit mnoho faktorů. Například i cenu, aby se to lidem vyplatilo. Také je potřeba nastavit konkurenční prostředí, aby dopravcům záleželo na tom, zda mají plný autobus či vlak, nebo nikdo nejezdí. Nyní je k tomu podle mého názoru nic nenutí. Jsem rád, že krédo „vrátíme občany do vlaků a autobusů" zaznívá jak od starostů, tak z kraje. Nyní jezdí autem všichni a je kvůli tomu silný provoz i problém s parkováním.

Autor: Barbora Zemanová

30.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Michael Mayo, pozoruhodný zpěvák a skladatel z Kalifornie.

Michael Mayo, pozoruhodný zpěvák a skladatel z Kalifornie

Nové Město nad Metují - Lázně Bělohrad
8

Krajský přebor: Náchod uniká, přehrál i Vysokou

Jak vyzrát na zimní nemoci? Poradí přednáška

Dobruška - Přestože v minulých dnech vrcholilo babí léto a modrá obloha ani sluníčko nevěstily žádné zdravotní „katastrofy“, je dobré se řídit heslem, že štěstí přeje připraveným.

Zeman se stal zdelovským hrdinou

Zdelov - Magnetem desátého kola nejvyšší okresní fotbalové soutěže byl souboj nedávných účastníků I. B třídy, ve kterém Zdelov hostil Černíkovice.

Cestáři potěšili malšovické občany. Silnici otevřou o měsíc dřív

Hradec Králové - „Konečně tu bude zase klid,“ oddechla si Věra Broučková z malšovické ulice Gollova, když se dozvěděla, že oprava nedaleké ulice Úprkova skončí o měsíc dříve, než stanovoval původní harmonogram. Ten počítal s tím, že bude silnice uzavřena od začátku srpna do 27. listopadu.

Vítězná branka Týniště nakonec neplatila

Rychnovsko - Fotbalová I. A třída: Dobruška přivezla všechny body ze hřiště poslední Bílé Třemešné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení