Přestože maturitu nanečisto nezvládl každý třetí student a dle údajů Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) ostrou zkoušku dospělosti nesloží asi pětina studentů, k jejímu navrhovanému zrušení nedošlo. Školy i samotní studenti jsou s tímto rozhodnutím již smířeni a na první státní maturity se pomalu připravují. Termíny, učebny, složení komisí jsou již stanoveny, školy ale řeší nedostatek volních tříd na výuku ostatních žáků.

Málo místa i učitelů

Státní maturita by měla poměřit kvalitu vzdělání studentů mezi jednotlivými školami. Pochybnosti o jejím přínosu má však nejeden ředitel.

„Po loňských generálních zkouškách nám přišly výsledky dvakrát a ani jednou nebyly správné, takže se připravenosti ostrých zkoušek, které nás čekají, vcelku obávám. Každý rok organizujeme pro absolventy slavnostní vyřazení, což letos vzhledem k tomu, že o úspěšnosti studentů budeme obeznámeni nejdříve až po 17. červnu, není možné naplánovat,“ informoval ředitel Střední školy a Podorlického vzdělávacího centra v Dobrušce Vladimír Voborník.

Podobný názor sdílí vedení VOŠ a SPŠ Rychnov nad Kněžnou. „Kolem celého projektu je nesmírné množství administrativy, která přípravu testů zbytečně komplikuje. Dříve se maturovalo v květnu během několika dní, letos to je v našem případě květen i červen. Dle mého názoru mohla být organizace státních maturit jednodušší. Dále před námi stojí úkol sestavit náhradní plán výuky ostatních ročníků, protože kapacita tříd a vyučujících bude během zkoušek maximálně vytížená,“ uvedl tamní ředitel Hynek Martinek.

S tímto nedostatkem se však potýká více škol. „Od dubna do června u nás maturuje na pět tříd. Studenti musí být řádně rozděleni a každý z nich obsadí jednu lavici, to znamená, že z kapacitních důvodů zřejmě v těchto dnech nebude moci probíhat klasické vyučování,“ prozradil své obavy Vladimír Voborník.

Studenti dostali v rámci povinných zkoušek na výběr dvě formy obtížnosti, a sice základní a vyšší. Tu si svobodně zvolili již na podzim. Možnost výběru se týká češtiny, cizích jazyků, matematiky a od roku 2012 rovněž občanského a společenskovědního základu a informatiky.

V případě nepovinné zkoušky z předmětů jako je matematika, cizí jazyk, občanský a společenskovědní základ a informatika si student volí základní či vyšší úroveň. U těch skutečně nepovinných předmětů, to znamená fyziky, chemie, biologie, dějepisu, dějin umění a zeměpisu, je k dispozici pouze test jedné úrovně, a sice vyšší.

O nepřipravenosti finančně velmi nákladného projektu svědčí 12 tisíc chybně opravených testů při loňské generální zkoušce. To však není důvod k tomu, aby se od nápadu jednotné formy zkoušek ustoupilo.