V sobotu naposledy. To si můžou říci zaměstnanci automobilky Škoda auto, kteří nyní pracují v osmnáctisměnném provozu. Ten totiž právě v tento den úderem dvaadvacáté končí. Jeho zrušení je reakcí na poptávku, která už není vysoká a vyrábět na sklad firma nechce. Rozhodlo o tom vedení podniku po dohodě s odborovou organizací OS KOVO.
„Chtěli jsme, aby tento systém skončil, protože pro zaměstnance není vhodný. To, že se pracovalo v sobotu do deseti večer, mělo pak důsledky pro jejich volný čas a rodinu. Narušené víkendy byly problémem," vysvětlil předseda odborů Škoda auto Kvasiny Libor Dvořák.
Převážná část pracovníků si prý přála, aby tento provoz skončil co nejdříve, proto odbory šly do jednání o jeho zrušení. Snažily se vyhovět především zaměstnancům, nikoliv firmě.
Konec osmnáctisměnného provozu zaměstnanci chtěli i přesto, že díky tomu přijdou o příplatek 21 korun na hodinu. Volný víkend tak zvítězil nad větší výplatou.
Dohoda o takzvaných flexi kontech, tedy možnosti chození do práce ještě na noční směnu z pátku na sobotu, stále ještě platí.
„Firma ale prohlašuje, že výrobní plán upravuje na současnou poptávku, takže nebude potřeba chodit dny navíc jako předtím, když jsme nestíhali vyrábět," řekl Libor Dvořák. „Flexi konta by tak mohla být vyhlašována v případě potřeby, ale v současné době je minimálně přes letní měsíce neplánují," dodal.
Co se týče kmenových zaměstnanců, kvůli přechodu na „starý systém" nedojde k žádnému propouštění. V ohrožení pak budou agenturní pracovníci. Při zavádění osmnáctisměnného provozu jich totiž automobilka nabrala přes devět set. Zůstat by jich prý mělo přes tři sta.
„Po zrušení současného systému bude docházet k jejich redukci. Asi šest set jich skončí. Není to však jen o propouštění. Agentury práce mají se zaměstnanci třeba jenom měsíční kontrakty a také mají možnost je přesunout do jiné firmy. Všechno je ale ještě součástí dalších jednání," objasnil Libor Dvořák, který popřel zvěsti, že by zaměstnanci automobilky byli kvůli přechodu na nový systém týden doma s devadesátiprocentním platem.
Týden navíc je fáma
„Není to pravda. Vím, že tady takové fámy jsou. Ale podle našich informací se nic takového neplánuje. Nebudou žádné další odstávky, platí celozávodní dovolená poslední týden v červenci a první v srpnu, tak jak byla nasmlouvaná v rámci kolektivního vyjednávání. Žádné jiné odstávky zatím nejsou," řekl Libor Dvořák.
Podle tiskového mluvčího Škoda auto Jozefa Baláže jsou ještě kromě situace na trhu dalšími důvody zrušení osmnáctisměnného systém plánovaný rozvoj jednotlivých závodů, trénink zaměstnanců a nové produkty.
„Přechod na patnáctisměnový provoz umožní závodu v Kvasinách pečlivou přípravu na převedení montáže modelu Roomster ze závodu ve Vrchlabí, které je plánováno na leden," uvedl Jozef Baláž.
Dohoda o osmnáctisměnném systému byla původně uzavřena do 15. září tohoto roku.
Jak 18směnný provoz fungoval
Systém funguje od září 2011.
Jeho zavedení bylo reakcí na zvýšenou poptávku po modelech Yeti a Superb v uplynulém roce.
Počet odpracovaných dnů zůstal pro zaměstnance stejný. Nově se však pracovalo i o sobotách.
Většina zaměstnanců byla pro jeho zrušení, přestože díky němu měla o 21 korun na hodinu více. O tyto peníze nyní přijde.
Provoz končí v sobotu ve 22 hodin. Následovat bude klasický patnáctisměnný systém od pondělí do pátku ve třech směnách.