Linky závodu denně opouští 160 superbů a 215 roomsterů. Do konce října produkce u roomsterů klesne asi na 180 vozů.

Podle zástupce odborů se zaměstnanci neobávají ztráty práce. Pracovní výluka je naplánována v týdnu se státním svátkem, kde se dopředu počítá s prodlouženým víkendem. Budoucí situaci ve firmě si vzhledem k celosvětové krizi nikdo neodvažuje odhadnout.

Dva dny

„V důsledku pokračující finanční krize a s ní souvisejících negativních dopadů na světové trhy je společnost Škoda Auto jako největší český exportér nucena reagovat. Po dohodě s odbory tak bude v dalších dnech, a to 29. a 30. října 2008, omezena výroba vozů a práce na některých pracovištích závodů automobilky,“ uvedl tiskový mluvčí Škody Auto, a. s. v Mladé Boleslavi Jaroslav Černý.

Oficiální dvoudenní odstávku potvrdil i předseda odborové organizace kvasinského závodu Libor Dvořák. „V úterý 28. října je státní svátek, počítalo se už dopředu při plánování pracovního kalendáře, že si lidé prodlouží víkend a 27. si vezmou dovolenou. Na pátek 31. října jsou plánovány inventury, také pojedou některé údržby,“ upřesnil Dvořák, jak to v kvasinském závodě bude poslední říjnový týden vypadat. Zaměstnanci, pro které v tyto dny nebude práce, dostanou 75 procent průměrné mzdy. Dvořák doplnil, že v takovém případě se jedná o překážku ze strany zaměstnavatele.

Méně roomsterů

V závodě se do konce měsíce také sníží produkce roomsterů, ze třísměnného provozu se přejde na dvousměnný. „Tady o kmenové zaměstnance nemáme strach, přerozdělí se do výroby superbů,“ neobává se šéf odborů, a zdráhá se spekulovat o budoucnosti. „Jak to bude dál, si nikdo netroufne odhadovat. Krize se týká celého automobilového průmyslu. Nedokážu říct, jestli se do konce roku bude zastavení výroby opakovat.“

Současní zaměstnanci nemají zájem se ke krizi vyjadřovat. Sdílnější jsou ti bývalí, kteří si ovšem i tak přejí zůstat v anonymitě. „Kdybych teď v automobilce pracoval, to víte, že bych se obával. Delší dobu jsme podobný vývoj předpokládali, když se připravovaly nové projekty. Ale netušili jsme takový rozsah,“ míní bývalý dlouholetý pracovník Škodovky. Vnímá, že kupní síla na českém trhu není tak velká, v každé druhé obci stojí autobazar, který spíše odpovídá finančním možnostem průměrných českých zákazníků. „Ale i teď jsem patriot a jsem strašně rád, jaký rozvoj kvasinský závod zaznamenal,“ přeje závodu bývalý pracovník.

Linky v automobilce v Kvasinách v současnosti denně opouští 160 superbů a 215 roomsterů. Po přechodu na dvousměnný provoz by denní produkce roomsterů měla klesnout přibližně na 180 vozů.

Nyní se už budují haly pro svařovnu, montáž, zkušební dráha a logistické zázemí výroby terénního vozu Yeti, jehož zkušební produkce by měla začít v příštím roce.

V kvasinském závodě se nyní zaučují pracovníci z Indie. Škoda Auto má v Indii svůj vlastní závod, kde se montují vozy zn. Superb a Fabia. "V rámci připravovaného přechodu na nový superb je třeba pracovníky zaškolit, tak jako to probíhá i v jiných závodech Škoda," vysvětlil jejich působnost mluvčí Auto Škoda Jaroslav Černý.