"Rozvoj Rychnovska je mimořádný - jeho proměna v moderní průmyslovou zónu s tisíci nových pracovních příležitostí, infrastrukturou a dalšími perspektivami je nesrovnatelná s vývojem ostatních okresů kraje, a je výjimečná i v poměrech celé České republiky," řekl na úvod setkání v solnickém kulturním domě hejtman Jiří Štěpán.
Ve zdejší průmyslové zóně v uplynulých letech vyrostl nejen závod Škoda Auto, ale i řada dalších velkých zaměstnavatelů. V relativně krátké době tady vzniklo více než deset tisíc nových pracovních míst, jejichž důsledkem je dlouhodobě nízká nezaměstnanost v okrese: Kolísá kolem jednoho procenta, které z Rychnovska dělá místo s jednou z nejnižších nezaměstnaností nejen v České republice, ale v celé Evropě.
"Jsme pólem sociálních jistot," komentoval situaci starosta Solnice Jan Hostinský: muž, který ze své každodenní práce a kontaktu s místními lidmi zná nejen pozitiva neustále se rozvíjející zóny, ale také její odvrácenou tvář. "Máme minimum lidí bez práce a kvalitní silnice, které nám ostatní okresy mohou závidět, ale chybí nám stovky parkovacích míst. Ta stávající nezvládají nápor aut, kterými přijíždějí zaměstnanci Škoda Auto na tři směny denně. Naši situaci by pomohlo vyřešit například jednodušší železniční spojení mezi Rychnovem a Hradcem Králové." Problémy, které nápor tisíců zaměstnanců zóny přinášejí, však městům v okolí Škoda Auto pomáhá řešit. "Díky závodu máme v Solnici zubaře," ocenil investici Škody Auto Jan Hostinský.
Na Rychnovsku je bezpečno
Jednou z největších obav, kterou v souvislosti s budováním obří průmyslové zóny v okolí Solnice a Kvasin místní lidé vyslovovali, byl strach ze ztráty pocitu bezpečí. Tisíce zahraničních dělníků, kteří ve zdejších fabrikách našli práci a kteří se den co den mísí mezi starousedlíky, však zvýšenou kriminalitu nepřinesli. "Lidé sem jezdí pracovat, ne zlobit," komentoval situaci s lehkou nadsázkou Jan Hostinský s tím, že obavy místních se ukázaly jako liché. "V době, kdy Policie České republiky bojuje s nedostatkem tabulkových míst, se na Rychnovsku podařilo téměř nemožné - od roku 2017 tady přibylo dvaadvacet nových policistů a vznikla služebna cizinecké policie," řekl v této souvislosti policejní prezident Jan Švejdar. Rychnovsko tak přes všechny obavy zůstává okresem s jednou z nejnižších kriminalit v kraji i republice. "Problém je samozřejmě doprava," připustil Jan Švejdar. Byť má Rychnovsko díky výstavbě posledních let kvalitní a hustou silniční síť, nápor nákladních a osobních aut souvisejících s provozem zdejších závodů stále nezvládá.
Pomoci by měla řada dalších dopravních staveb, které jsou momentálně v různých fázích přípravy, zejména obchvaty Černíkovice - Domašín, Solnice, Rychnova, Opočna a Častolovic. "Některé věci jdou pomaleji, než by si lidé přáli," přiznal na setkání krajský radní Václav Řehoř. "Nové projekty však vyžadují spoustu náročné práce ještě mnohem dříve, než na stavbu vyjedou bagry. Každý projekt staví i řadu byrokratických a legislativních překážek nebo třeba problémů s výkupy pozemků a někdy zdlouhavými výběrovými řízeními na veřejné zakázky."
Skluz v budování infrastruktury včetně dopravních staveb včera v Solnici potvrdil i ředitel vnějších vztahů Škoda Auto Michal Kadera: "Podle předpokladů z roku 2015 měla být zdejší doprava vyřešena v roce 2020. Dnes víme, že to není reálné." Ocenil však podporu státu, kraje i místních samospráv v budování zóny i řešení problémů, které do běžného života místních přináší.
Budoucnost zóny
Průmyslová zóna na Rychnovsku má s největší pravděpodobností před sebou ještě dlouhý příběh. "V tuto chvíli finišujeme s průmyslovou zónou Solnice - Jih na ploše několika desítek hektarů. Podařilo se nám vykoupit přes 90 procent pozemků,“ řekla Jana Jiráňová z Centra investic, rozvoje a inovací regionu.