Ale aby jich muselo téměř na jednom místě stát sedm, to už je přece jen nadbytek. Natož když se jedná o Rychnov nad Kněžnou, který má „pouze“ jedenáct a půl tisíce obyvatel. To vychází 1600 obyvatel na jeden supermarket. Oproti tomu jich má téměř stotisícový Hradec Králové asi patnáct. Oproti tomu čtyři tisíce sedm set obyvatel Vamberka zatím nemají žádný.

Sedmý supermarket se v Rychnově nad Kněžnou teprve bude stavět. Vyroste v bývalém areálu společnosti Maja. „Město může ovlivnit jen oblast podnikání v dané lokalitě, nikoliv konkrétní typ služby. Měli jsme na výběr ze dvou variant a vybrali jsme si tu méně špatnou. Pokud bychom nechali území pro průmyslové využití a změnu neschválili, hrozilo by, že majitel objekt neprodá a město bude muset chátrající budovu zabezpečit na vlastní náklady, aby nedošlo k ohrožení života obyvatel,“ říká starosta Rychnova Jan Skořepa.

Slova Skořepy potvrzuje i starosta Týniště nad Orlicí Jaroslav Matička. O tom, jaký obchodní dům bude ve městě stát, město může rozhodovat pouze pokud by stál na jeho pozemcích. „V tomto případě se ale můžeme rozhodnout, komu ho prodáme. Pokud neporuší územní plán, tak si na soukromém pozemku můžou postavit co chtějí, a co si myslí, že by jim mohlo vydělat peníze,“ řekl Matička.

Zcela opačná situace než v Rychnově je ve Vamberku, kde žádný obchodní řetězec není. „Už asi pět let usilujeme o to, aby zde byl postaven nějaký supermarket. Investoři však na to mají propočet, do kterého se nevejdeme. Vypočítali si totiž, že postavit „obchoďák“ se jim vyplatí, pokud má město alespoň pět tisíc obyvatel. My však máme jen čtyři tisíce sedm set. Tudíž jsme pro ně neatraktivní,“ uvedl Jiří Mazúch, starosta Vamberka, který dodává, že už měl jednání s několika obchodními řetězci. „Také už jsme udělali změnu územního plánu, avšak zájem stavět zůstává pouze v teoretické rovině“ vysvětlil Mazúch. Paradoxně Borohrádek, který nemá ani tři tisíce obyvatel, svůj supermarket má.

„Každá lokalita stejně jako Vamberk je pro nás zajímavá. Rozhodnutí o otevření nového obchodu vždy předchází detailní průzkum. Zjišťujeme potřeby zákazníků města a okolí, možnosti spolupráce s místními dodavateli, konkurenční prostředí a zda je k dispozici vhodné a dobře dostupné místo,“ objasnila Eva Karasová, mluvčí supermarketů Tesco.

Nového supermarketu se zřejmě dočká také Dobruška. „Už tři roky se mluví o výstavbě dalšího supermarketu, konkrétně Lidlu. Měl by být postaven hned vedle Penny Marketu. Stavební povolení platí do příštího roku,“ řekl starosta Dobrušky Petr Tojnar.

S nákupními možnostmi ve svém městě je spokojen starosta Opočna Štěpán Jelínek. „Nákupní možnosti jsou u nás dostačující. Máme troje soukromé potraviny a Coop. Další obchod by se už zřejmě neuživil. Řekl bych, že supermarket ostatní obchody nevytlačuje, protože má širší okruh zákazníků než jen Opočno. Ostatní obchody fungují v pohodě, dokonce možná i lépe. Konkurence je totiž nutí rozšířit sortiment, některé i zavedly placení kartou, což dříve nebylo,“ řekl. Nákupní možnosti vyhovují podle starosty Jiřího Bartoše i Kostelci nad Orlicí. „Avšak výstavbě nového supermarketu bych se nebránil,“ řekl.

Nejrozšířenějším obchodním řetězcem je pak Coop, který kromě Rychnova a Vamberka stojí v každém městě v regionu. „To, kde bude supermarket postaven, podléhá nejrůznějším studiím a výzkumům. Důležité je také vytipovat správné místo. Podmínky jsou určovány družstvy, kterých je po celé republice asi padesát. Ne každé má však silnou ekonomickou situace. obecně se však supermarkety staví poblíž větších měst nebo přímo v nich,” řekla mluvčí Svazu českých a moravských spotřebních družstev Daniela Dušková, která dodává, že Coopy pouze zaštiťují, ale nemají nad nimi moc.

Co Čech to spekulant

Vždycky jsem se smála své babičce i prarodičům manžela, že jsou schopni pro korunový rozdíl v ceně potraviny objet autobusem MHD polovinu města. Letáky ve schránkách přímo zbožňovali a s gustem u televize zaškrtávali sýry, mléko či šunku v ideální cenové nabídce. A dnes? Už jím vlastně rozumím. Sice se po korunových „slevách” nepídím, ale nahlédnout do letáku a využít nabídek všech supermarketů není marné. A čím větší konkurence, tím možná lépe. Přeci jen si myslím, že stále platí, co Čech to spekulant. Tentokrát, ale myšleno v dobrém…

Silvie Špryňarová