"Naše děti se strašně těšily do školy a my na ně také. Dálková výuka je docela náročná a naše děcka potřebují kontakt," vysvětluje zástupkyně Základní školy a Praktické školy Kolowratská v Rychnově nad Kněžnou, kterou navštěvují žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, s mentálním postižením, kombinovanými vadami a autismem.

Ani je neminulo povinné testování.

"Žádné pozitivní případy jsme tu zatím neobjevili. Žáci na naší budově v Kolowratské, kde jsou ti s lehkým mentálním postižením, to zvládají dobře. Na Láni, v ulici Českých bratří, jsou děti se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, pomáhají při testování rodiče. Případně, když mají děti větší zdravotní problém, postižení, zůstaly doma," vysvětluje Eva Kučerová.

Ani jednoho pozitivně testovaného žáka v pondělí nezaznamenaly v pondělí ani Speciální školy Hradec Králové.

Pár dětí, pro které testování na covid bylo něčím novým, prý bylo nejistých.

"Několik si jich zařvalo, ale skutečně to bylo jen pár jedinců. V krizových případech je takzvanou třetí osobou, která může vstupovat do objektu, rodič. Ale přítomni byli skutečně jen v nezbytně nutných případech. Třeba speciálně autisté na sebe nenechají cizího člověka sáhnout," upozorňuje ředitel Pavel Svoboda.

Jak poukazuje, reakce se liší případ od případu a záleží i na stupni postižení.

"I díky asistentům pedagoga jsme návrat dětí, až na pár výjimek, zvládli celkem v pohodě. Na velké škole jich máme 177 a v mateřince 29. Díky on-line výuce s nimi kantoři byli pravidelně v kontaktu, takže ostych z nich po návratu do školy neměly," dodává Pavel Svoboda.