Silnice rychnovského regionu patřily v uplynulém roce ve srovnání se všemi ostatními okresy k nejbezpečnějším v celé České republice. Potvrzuje to postavení mezi deseti nejlepšími oblastmi podle takzvaného ČSOBP Indexu, kterým ČSOB Pojišťovna sleduje, jak se liší frekvence pojistných událostí z povinného ručení u řidičů osobních automobilů z jednotlivých okresů republiky.
Všeobecně vzato, k úspěšným patřily celé východní Čechy společně s Vysočinou.
Lépe než Rychnovsko dopadlo mezi východočeskými okresy jen Orlickoústecko, které loni podle žebříčku bylo dokonce absolutně nejbezpečnější. A kde že naopak řidiči způsobovali nehody nejčastěji? Ano, tipujete správně, bylo to naše hlavní město.
„Je až pozoruhodné, jak jsou charakteristiky řidičů z různých částí republiky, pokud jde o míru rizika, že způsobí dopravní nehodu, v čase stálé.
Příznivému pólu žebříčku kralují již řadu let motoristé z východních Čech a z Vysočiny, popřípadě i jihozápadních Čech a jižní Moravy, i když pořadí jednotlivých okresů se průběžně mění,“ uvedl Jaroslav Král z pojišťovny ČSOB, ředitel odboru řízení produktů neživotního pojištění, ve zprávě, kterou společnost zveřejnila tento týden.
Bohužel se nedá říci, že by se nehody Rychnovsku zcela vyhýbaly.
„Podle loňských statistik došlo k nárůstu počtu dopravní nehod. Za minulý rok policie zaznamenala 432 nehod, což je o 30 případů více než v roce 2010.
Pozitivní ovšem je, že tyto nehody měly mírnější následky,“ popisuje nehodovost na Rychnovsku Rudolf Petřík, vedoucí rychnovského oddělení Dopravního inspektorátu. Statistika ukazuje, že ty nejzávažnější důsledky se tento rok držely naštěstí v relativně nízkých číslech.
Alkohol a neosvětlení chodci
Nezvyklá shoda mezi loňskou a předloňskou statistikou nastala v případech, kdy byl u viníka nehody zjištěn alkohol v krvi. Těchto případů bylo v obou uplynulých letech zaznamenáno 39. „Je zřejmé, že alkohol je častým problémem, a proto se na něj budeme i dále zaměřovat a snažit se tuto problematiku eliminovat,“ vysvětluje Petřík.
Dalším problémem jsou neosvětlení chodci a cyklisté. Ti za snížené viditelnosti mnohdy nedbají bezpečnostních doporučení a mohou se tak stát obětí tragické dopravní nehody. „Bohužel, i takové případy jsme za loňský rok zaznamenali,“ dodává vedoucí rychnovského dopravního inspektorátu.
Hazard na vlakových přejezdech
Množství nehod se odehraje i na železničních přejezdech, kde lidé zcela zbytečně riskují. „Dopravní nehody na vlakových přejezdech, které jsou označeny alespoň světelnou signalizací, jsou opravdu negativní trend. Jedna taková nehoda si v minulém roce dokonce vyžádala lidský život, když vlak srazil v Kostelci nad Orlicí automobil právě na železničním přejezdu,“ říká k zásadním nehodám na loňska na Rychnovsku Petřík.
Žádné konkrétní krizové úseky však podle Petříka na Rychnovsku neexistují. „Je jasné, že větší množství nehod se odehraje na frekventovanějších silnicích, jako je třeba hlavní silnice ze směru od Hradce Králové,“ objasňuje situaci Petřík. Statistiky nicméně jinak ukazují, že k dopravním nehodám dochází na Rychnovsku v zásadě podobně na celém území regionu.
Od loňska si pohoršili
Hodnoty ČSOBP Indexu se počítají na základě statistik škod z povinného ručení pro vozidla do 3,5 tuny. Jedná se o podíl počtu pojistných událostí z povinného ručení vzniklých v daném období a počtu vozidel pojištěných v této době v daném okrese. Pro výpočet indexu tedy není rozhodující místo, kde k nehodě dojde, ale okres, v němž má viník nehody, který je pojištěný na povinné ručení, přihlášené své vozidlo.
Aktuální hodnota 3,74 pro motoristy z Rychnovska za rok 2010 znamená, že na každých sto pojištěných aut zde loni připadly necelé čtyři zaviněné nehody. Průměr za celou Českou republiku loni činil 5,75. Z této hodnoty vyplývá, že aspoň jednou za 17 let zaviní nehodu každý řidič osobního automobilu. Motoristé z Rychnovska potom k naplnění této statistiky spotřebují zhruba sedmadvacet let.
Hodnota indexu pro Rychnovsko stoupla oproti období 2009 o 0,9. Momentální devátá pozice je však stále skvělým vysvědčením pro všechny motoristy tohoto regionu.
(ill, lu, zr)