Letos přijela na koupaliště v Bystrém, kde se několikadenní sraz řadu let pořádá, šedesátka soutěžních vozů, z toho dva z Polska. Nejstarším modelem, který tam byl k vidění, byl typ takzvaný vysoký čumák, jeden z nejdříve vyráběných.

V sobotu pak nechyběla spanilá jízda po Rychnovsku, včetně několika zastávek se soutěžními úkoly, které motoristé plnili.

Jedním ze soutěžních stanovišť XIII. Podorlického srazu Velorexů v Bystrém s tématem 50. let od ukončení výroby byl rychnovský zámek, kde se zároveň konal i Den s Velorexem, pořádaný Muzeem a galerií Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou, jež nabídl také bohatý program pro děti i zajímavosti ze světa Velorexů.

Oprava rychnovského skateparku stála přes 700 tisíc korun.
Oblíbený skatepark v Rychnově je opravený. Kolem něj se ale kupí nepořádek

Během akce byl vystaven na II. nádvoří Kolowratského zámku rovněž jedinečný krajkový Velorex – jako stvořený pro nevěsty. Vozítko je zdobeno výšivkou s moravskými folklorními motivy a vzniklo speciálně pro Designblok 2013 v Praze.

Za celým počinem stojí Libor Kříž ve spolupráci s módní návrhářkou Markétou Kopeckou. Návrh krajkového pláště vozu Markéty Kopecké by pomocí speciálního programu přenesen na látku, z níž vznikla kombinací výšivky, řezání laserem, potisku a našitých aplikací „společenská róba šitá na míru - haute couture“.

Z výstavy.
Legendární Velorex: splašené trubky mají svou výstavu v rychnovském muzeu

V rámci akce Den s Velorexem se také konala přednáška předsedy Velorex clubu v AČR Ladislava Šustra. Motem přednášky bylo: Velorex, malé auto na velké cesty. Její součástí bylo také promítání fotografií z expedic.

Vozidla značky Velorex se sériově vyráběla dvaadvacet let - od roku 1951 do 1973.

Podoba hřiště na okraji města byla inspirována prehistorickým osídlením.
Dětské hřiště jako keltské opevnění? Rychnov nad Kněžnou má zajímavé lákadlo

Velorex je původně tříkolové vozítko s trubkovým rámem potaženým koženkou, jedná se o jediné homologované vozidlo s plátěnou karoserií na světě. Jeho konstruktéry jsou bratři Stránští z České Třebové, a to František (*20. 9. 1914 - 23. 1. 1954, zemřel při havárii ve svém Velorexu) a Mojmír (* 29. 6. 1924 – 13. 6. 2011). Velorex byl vyráběn původně jako malosériová výroba bratrů Stránských, později po znárodnění ve Velodružstvu Hradec Králové, ve střediscích Solnice a Rychnov nad Kněžnou, jako vozítko pro invalidy. Při sériové výrobě tříkolových vozítek Velorex byl prováděn vývoj čtyřkolového vozítka. V Solnici byl již v roce 1960 vyvinut typ z laminátu a jeho střecha byla plátěná. Tříkolových velorexů bylo vyrobeno asi 15 tisíc kusů, čtyřkolek asi 1500 kusů. Výroba definitivně skončila v roce 1973.