Nějaké parcely má ještě město v záloze, není jich ale mnoho. A hlavně nejsou zasíťované, to by se muselo nejprve zrealizovat.

Školní zařízení stále hlásí volná místa

Kapacita ve školkách i školách je dostatečná. „Doposud jsme neměli žádné kapacitní problémy. Pokryje to potřeby obyvatel. Školky přibíraly i děti, které by neměly jinak nárok," prozrazuje místostarostka Michaela Zimová.
Podle ní je dobré, když městu přibudou další obyvatelé. Záleží ale na tom, o jaké zrovna půjde. Lidé s trvalým bydlištěm jinde neznamenají pro městskou kasu peníze.

Automobilka
Plusy a minusy

Kvasinský závod by se měl rozšířit o stovky zaměstnanců.
Stovky míst vzniknou také 
u dodavatelských firem.

Celkem vzniknou až tisíce pozic.

To by mělo pomoci zejména nezaměstnaným na Rychnovsku, kterých je kolem 3500.

Nová místa pomohou rozvoji 
v obcích.

V některých městech bude problém s možností bydlení.

Automobilka zatíží okolí, zejména ještě větším zvýšením silničního provozu.

Častolovice si stěžují na neustálé projíždění kamionů 
skrz městys.

Do města by mohli přibýt také obyvatelé, kteří by přinesli spíše potíže a narušovali běžný chod sídla.
Přesto se Rychnov nad Kněžnou snaží vyjít vstříc nárůstu obyvatel. S automobilkou se snaží spolupracovat a chce tak s její pomocí dále rozvíjet aktivity v současných  kulturních a sportovních spolcích. Zatím na to alespoň apeluje.
Nejvíce se ale nárůst obyvatel dotkne obce, ve které se automobilka přímo nachází, tedy Kvasin.
Těm by zvýšení počtu obyvatel pomohlo například ve škole. „Základní škola má celkem čtyři třídy, v současné době jsou ale funkční pouze tři.  Máme tu žáky pouze do páté třídy. Spousta dětí nám proto utíká a navštěvují například školu v Solnici nebo Skuhrově, kde je devítiletka. Tento problém by nám mohla pomoci vyřešit právě automobilka," svěřuje starosta Kvasin Ivan Ešpandr.
Rozvoj by obci měl pomoci také finančně, s nárůstem obyvatel se totiž zvýší také daň z nemovitosti.
Kvasinám to přinese také zátěž, a to zejména v silničním provozu, přibude další počet aut, i když jich už v tuto chvíli jezdí po silnicích nadbytek.

Tento problém musí řešit také v Častolovicích, kde projede odhadem zhruba deset tisíc aut denně.
Nejvíce zatížený je pak místní kruhový objezd a ulice Komenského, která se z těchto míst klikatí směrem na Solnici. Zde je opravdu malý prostor, kamiony najíždějí i na chodníky. „Je to velmi nebezpečný úsek. Už několikrát jsme žádali, aby byla doprava odkloněna přes Rychnov nad Kněžnou a především aby se udělala přeložka silnice," potvrdila před časem starostka Častolovic Jarmila Novohradská.
Blízkou obcí je i Solnice,  která vidí problém s dopravou jako nejzásadnější. „Nejprve by se měli hlavně vyřešit obchvaty, například ten v Častolovicích. Dopravní infrastruktura je nejdůležitější, stále více zde budou jezdit auta s materiálem. Měla by se zmodernizovat železnice ze Solnice na Týniště, budeme o to usilovat," uvedl starosta Solnice Ladislav Kubíček.
Dodává, že  s kapacitou ve školce by byl problém, ta je zcela naplněná. Ve škole zůstává asi čtyřicet volných míst.