On-line rozhovor

Je podle vašich zkušeností častější chyba ve výchově rodičů než v okolních vlivech? (Jindra)
Museli bychom definovat obsah pojmu chyba a nalézt kauzální souvislosti mezi „chybou“ a manifestovanými problémy. Lze však konstatovat, že rodina, výchova se na problémech dětí podílí vždy.

Jak poznám, kdy je potřeba zajít s dítětem k odborníkovi? (Petr)
Obecně: vždy, když se dlouhodobě změní chování a naladění dítěte. Jedná-li se o školní problematiku, potom po poradě s učiteli, kteří dítě mají ve třídě a velmi dobře je znají.

Kolik vám v poradně projde ročně dětí? (Věra)
Pedagogicko-psychologickou poradnou Královéhradeckého kraje „projde“ ročně kolem 19 000 dětí.

Kdo poradnu platí? A jak často je pro klienty otevřena? (Tomáš)
Poradnu zřizuje kraj a je placena ze státních prostředků. Jednotlivá pracoviště jsou pro klienty otevřena ve všední dny od 8.00 do 16.00 hodin. Vyšetření dítěte je však třeba předem objednat.

Stalo se vám, že k vám přišlo nějaké hodně nezvladatelné dítě? (Marek)
Stalo. Za 37 let praxe v poradnách jsem poslal jednou domů dítě i s maminkou, protože byli nezvladatelní oba. A platí: dítě nezvládám, neovládám, ale jsem pro ně v poradně partnerem v komunikaci. No a dítě tak nemá důvod tvářit se nezvladatelně.

Jsem přibližně dva roky po rozvodu, devítiletá dcera to nesla poměrně špatně, jak dlouho se obvykle děti s tímto vyrovnávají? Dnes už se mi zdá poměrně v pořádku. Měla bych přece jen někoho navštívit, myslím psychologa? (Hanka B.)
Je-li dítě dle vašeho mínění poměrně v pořádku, nezatěžujte je psychologickým vyšetřením. Užívejte si spolu života a radostí, protože psychologické vyšetření může být zbytečně traumatogenní (dítě vám může položit legitimní otázku „Proč, když jsem poměrně v pořádku“).

Chtěla bych se zeptat, jestli je dobré se školáky dělat doma úkoly nebo je lepší nechat je, aby se snažili sami. A pak třeba je jen zkontrolovat. (Eva Součková)
Je to velmi individuální a též závislé na věku. Jste-li úzkostnou matkou, které bude vadit „škrabopis“ vašeho synka a následné poznámky v sešitě typu „piš lépe“, budete psát úkoly s dítětem. Pokud budete nad věcí a řeknete si, že nějaká čísla v sešitě či v žákovské knížce nejsou až tak významná, necháte potomka dělat úkoly samostatně. Důležité je, aby dítě bylo ve škole spokojené a chodilo tam rádo. To je nelehký úkol pro rodiče a učitele.

Proč podle vás končí až sedmdesát procent romských dětí ve speciálních školách, když tam očividně nepatří? (Jarek)
Protože si to přejí jejich rodiče. Ale trochu vážněji: vztah části Romů ke vzdělávání a vzdělanosti je pro většinovou společnost jen obtížně pochopitelný. A vzdělanost nemá u těchto Romů velkou váhu v sytému hodnot. Mimochodem: na speciální škole (základní škole praktické) se k romské národnosti oficiálně nehlásí žádný žák.

Jste členem grafologické společnosti, co prozradí písmo o člověku? (Milan)
Všechno. Grafologie je nejpřesnější psychologická diagnostická metoda. Co nelze zjistit, je druh nemoci (uvádím to, protože jsem zachytil některé „grafologické rozbory“ v časopisech, které odhalovaly např. rakovinu tlustého střeva), lze z písma zjistit, že „pisatel je velmi pravděpodobně nemocen či nemocí zesláblý“. Nic víc.

Je problematické udržet si ve vaší práci profesní odstup? Nechal jste se někdy pohltit? Přinesl jste si problém domů? (Marek)
Je to obtížné, ne však složité. Pohlcení? To ani ne, jsou však někteří klienti, kteří jsou tak zajímaví, přinášejí tolik nových informací, že o nich přemýšlím více než o jiných. A problémy (dětských klientů) si domů nosím dost často, protože mám manželku - speciálního pedagoga - od níž chci dost často radu (aby můj zásah byl „ťip-ťop“ a vždy ve prospěch klienta).

Sledujete další vývoj dítěte, když z poradny odejde? Máte s rodiči nějaké další kontakty? Víte, které dopadlo „špatně“ a které naopak dobře? (Alena)
„Naše“ děti z poradny vlastně neodcházejí. Jsou případy, kdy je poprvé vidíme v předškolním věku a „naposledy“, když je jim přes 20 let. V mezidobí jsou v naší péči a periodicky se provádějí kontroly jejich stavu, vývoje. Není výjimkou, když je u nás klient v průběhu školní docházky desetkrát a vícekrát.

Mohou k vám přijít do poradny také například středoškoláci, kteří byli v ZŠ mezi nejlepšími a nyní začali „pokulhávat“? (Zdena)
Ano, mohou. Tato klientela se nám v posledních několika letech dost rozrůstá, asi jsou studenti přepadeni množstvím učiva, neboť nebyli navyklí se na základní škole příliš učit, „šlo jim to samo“.

Jsou ještě v Hradci nebo okolí další poradny vašeho typu? (Vítek)
V Hradci Králové jsou různé typy speciálně pedagogických center (zaměřené dle druhu a typu zdravotního postižení). Navíc existují i soukromé poradny či školská zařízení (např. na ZŠ Sever).

Kompletní znění rozhovoru najdete na adrese:https://hradecky.denik.cz/online_rozhovory/online_mrstik130911_hk.html