Nyní hrozí zpoždění výstavby o půl roku až rok a půl. A to vše kvůli šesti set metrům silnice.

Krajští zastupitelé schválili před třemi lety vedení rychlostní komunikace R35 jižní trasou. Představitelé Litomyšle ale tehdy poslali na Pardubický kraj dopis. Žádali posunutí silnice dále od města. Krajští úředníci jim vyšli vstříc a šli do rizika. Pardubický kraj při projednávání návrhu velkého územního plánu navrhl varianty rychlostní komunikace kolem Litomyšle. Zastupitelé Pardubického kraje však schválili nakonec jinou trasu. Nyní vyplula chyba v územním plánu na povrch.

Měl pravdu

Nejvyšší správní soud uznal námitku soukromého zemědělce Jana Vaňouse z Bohuňovic. Ten roky bojoval o svoje pozemky, na kterých hospodaří. Rolníci cílevědomě argumentovali o nevýhodách jižní trasy. Svá tvrzení dokládali také odbornými posudky. „O silnici R35 je sice rozhodnuto, ale bohužel ne čistými praktikami,“ apeloval vloni na krajské zastupitele zemědělec Jan Vaňous. A měl pravdu. Trasa na sedmi katastrech jakoby náhle zmizela z plánů. Jedná se o úsek od Řídkého po Litomyšl a městskou část Záhraď.

Zmocněnec vlády pro výstavbu rychlostní silnice R35 a bývalý hejtman Ivo Toman tvrdí, že komplikace způsobili litomyšlští radní. „To jsou tři roky staré problémy. V roce 2006 kraj schválil, že komunikace povede severem přes okres Ústí nad Orlicí. Proti se postavilo několik obcí i ministerstvo dopravy. Po dalších jednáních krajští zastupitelé odsouhlasili jižní variantu Svitavskem. Když v červnu roku 2006 schvaloval kraj jih podruhé, ozvali se zástupci Litomyšle. Chtěli posunout silnici dále od města,“ vysvětlil Ivo Toman. A to je zřejmě klíčový okamžik. Úředníci vyšli Litomyšli vstříc. „Silnici odklonili mezi obce Bohuňovice a Sedliště. Úředníci ale garantovali, že je vše v pořádku, protože komunikace zůstane ve vymezeném koridoru. Hlasoval jsem proti, ale návrh těsně prošel,“ dodal Ivo Toman.

Zemědělec Jan Vaňous zpochybnil procesní chybu a Nejvyšší správní soud České republiky jeho tvrzení uznal. V sedmi katastrech zrušil trasování. „Nechal jsem si předložit variantu analýzy možných postupů. Zároveň jsem nařídil, aby byl přezkoumán celý postup schvalovacího procesu a bylo vypracováno zdůvodnění, kde a proč k chybě došlo. Zahájili jsme také konzultace s ministerstvem pro místní rozvoj o způsobech řešení,“ sdělil hejtman Pardubického kraje Radko Martínek. Územní plán veřejně projednali radní ve středu s Ředitelstvím silnic a dálnic, ministerstvem životního prostředí a dopravy. „Dohodli jsme se na rozšíření chráněného koridoru, aby se do něho vešla jižní varianta i ta posunutá trasa. Necháme zhotovit právní rozbor, aby znovu nedošlo k chybě. Co bude dále, se uvidí až Ředitelství silnic a dálnic dokončí posuzování vlivu na životní prostředí EIA v úseku mezi Vysokým Mýtem a Starým Městem. Práce se ale určitě zpozdí,“ uvedl Ivo Toman.

Územní plán není nutné podle hejtmana Radko Martínka měnit, protože nebyl zrušen. „Existují dvě možnosti. Buď veřejně projednáme znovu celou R35, což znamená zdržení o půl roku. Nebo schválíme celou dálnici, ale bez úseku u Litomyšle. Ten bychom projednali extra. Tím by se ale realizace zdržela o rok a půl,“ dodal hejtman.

Litomyšlští trvají na tom, aby silnice vedla dále od města. „Svolali jsme mimořádnou radu města. Ctíme pozemky zemědělců, ale silnice je důležitá. Pokud by vedla blízko Litomyšle, změnily by se životní podmínky pro deset tisíc lidí. Věřím, že zvítězí zdravý rozum,“ sdělil starosta Michal Kortyš.

Zdržení

V současné době se projednávají zásady územního rozvoje a záležitost bude řešena v rámci tohoto procesu. „Zásady mají být dokončeny v prvním čtvrtletí příštího roku. Jejich projednání se určitě prodlouží, a to minimálně o půl roku,“ uzavřel Radko Martínek. Každé zdržení výstavby R35 je kritické, protože region je zatížený automobilovou dopravou a vozidel přibývá. Rychlostní komunikace zklidní dopravu na tepně spojující Čechy s Moravou. R35 bude nejdelší silnicí v České republice. Ředitelství silnic a dálnic předpokládalo, že silnici R35 začne stavět v roce 2012. Nyní je ale tento termín ohrožený