Dítě, které ve škole vyrušuje, bývá považováno za drzé. Často do této kolonky neustále vyrušujícího žáka spadne i ten, kdo obtěžuje otázkami, na něž kantor sám třeba nezná odpověď. Nemusí jít o notoricky neposlušného delikventa ale naopak o jedince s mimořádným talentem, jenž věci z běžné výuky už zvládl a nudí se. Projekt, na který získaly grant pedagogicko – psychologické poradna, má umožnit, aby se tyto děti podchytily již v mateřských školách. Již v předškolním věku se často samy naučí číst, počítat, mají zájem o poznání, zvládají různé encyklopedické vědomosti. Psycholožky z rychnovské poradny a následně i učitelé mateřských i základních škol budou díky grantu proškoleni, aby věděli, jakým způsobem s nimi mají pracovat. Manažerka projektu Jarmila Kánská, bývalá pedagožka, upozorňuje, že všechny možnosti pro nadané děti jsou ošetřené v zákoně: „Mohou přeskočit ročník, učit se podle individuálního vzdělávacího plánu, mají možnost přímého nástupu do druhého ročníku,“ vyjmenovává varianty.


Je to nutné? Ředitelka rychnovské Pedagogicko – psychologické poradny Nora Martincová přitakává, že určitě. Vysvětluje, že na Rychnovsku je identifikováno 95 nadaných dětí. Děti s mimořádným nadáním, tzn. s inteligenčním kvocientem nad 135, však tvoří celkem pouze dvě procenta.
Všechny nadané děti nejsou identifikovány, neprošly testem intelektu, řada z nich totiž nemá žádné vzdělávací ani další problémy.
Psychologové se s pomocí pedagogů však chtějí zaměřit na jiné děti. Ty, přestože mají inteligenční kvocient výrazně vyšší než běžná populace, procházejí s trojkami, protože nejsou dostatečně motivované . V základní škole se nudí a jejich výsledky jim komplikují další vzdělávání. „Podle současných předpisů jsou to děti se speciálními vzdělávacími potřebami,“ cituje Martincová.
„Tyto děti představují významný celonárodní potenciál. Bylo by škoda, aby neměly možnost studovat na gymnáziu třeba jen kvůli tomu, že měly trojku ze zeměpisu nebo dějepisu, který je nezaujal,“ shrnuje Martincová.
Díky projektu, do něhož poradna vstoupila, by se tyto děti měly zachytit již v předškolním věku. Proškolení učitelé je pak sami budou moci vyhledávat, pošlou je do poraden k psychologům, kteří by měli zjistit, že jedinci nejsou jen podezřelí z mimořádného nadání, ale že se jejich schopnosti potvrdí na základě standardních metod či inteligenčních testů.