Skibusy pro Orlické hory nyní zprostředkovává několik různých společností. Tyto společnosti přicházejí s odlišnou nabídkou spojů a termínů, ale rozdíly jsou i ve vybavenosti autobusů.
Společnost Orlobus vyšle na silnice první skibusy již dnes. O půl deváté ráno vyjede autobus z Náchoda a jeho cílem bude deštenský Šerlich. Trasa vede přes Nové Město nad Metují, Olešnici v Orlických horách, Sedloňov a Deštné v O. h., tedy přes více oblíbených cílů lyžařů a snowboardistů. Tento spoj bude s výjimkou Štědrého dne v provozu o víkendech a ve svátky až do 13. března.
„Na skibusovou linku dáváme autobusy, které jsou vhodnější pro přepravu lyžařského vybavení, jako například autobusy s plošinou,“ sdělil dopravní ředitel Orlobusu Martin Prouza.
Orlobus provozuje skibusy třetím rokem a zájem o spoj si společnost pochvaluje.
„První rok jsme měli dva skibusy za den, ráno a dopoledne. Loni to byl pouze jeden, ovšem z Náchoda vyjížděl oproti dřívějšímu později, stejně tomu bude i letos. O tento spoj je velký zájem, určitě větší než o původní, který začínal brzy ráno. Lidé si o víkendu chtějí trochu přispat,“ dodal k provozu lyžařských linek Prouza.
Skibusy společnosti AUDIS BUS budou v provozu od 25. prosince do 23. března.
Tyto zimní skibusy se téměř neliší od běžných víkendových a svátečních spojů, které jezdí v průběhu celého roku. Změnou oproti ostatním měsícům je pouze to, že menší autobusy o kapacitě dvacet lidí, které jezdí na některých trasách, jsou v zimní sezoně nahrazeny většími autobusy.
„Velkou novinkou pro tento rok je prodloužení trasy linky 660144,“ řekl k letošní sezoně Dušan Černý ze společnosti AUDIS BUS.
„Linka původně končila v Čenkovicích, nově je však jejím cílem rozcestí Mlýnický dvůr v Červené Vodě,“ upřesnil Černý. Trasa byla zavedena až do Červené Vody především kvůli tamní nové sjezdovce, která je se svou délkou 2150 metrů tou nejdelší v Orlických horách.
Společnost ČSAD, která také provozuje některé skibusy směřující do Orlických hor, „skilinky“ zavádí výhradně pro zimní sezonu. V létě jsou tyto spoje upravené jako cyklobusy. V autobusech ČSAD je zavazadlový prostor speciálně vyhrazený pro lyžařskou výbavu. I tak však mezi nejčastější cestující ve skibusech patří především běžkaři. „Sjezdaři mají příliš objemnou výbavu, je pro ně pohodlnější jet autobusem,“ vysvětlil důvody Černý.
Časy odjezdů a příjezdů skibusů jsou zahrnuté v běžných jízdních řádech na zastávkách. Dostupné jsou však i na internetu nebo v souhrném přehledu, který je k dispozici v informačních centrech obcí, kterých se „ski–doprava“ týká.
LUCIE RŮŽIČKOVÁ