Zatímco v našem jídelníčku bohužel často převažují tuky a cukry, živočišné i rostlinné proteiny v ní zoufale chybí. Přitom jejich konzumace ve správné míře a poměru je pro náš organizmus zásadní.

Důvody vyjmenovává opět odbornice na zdravou výživu Radka Setrmajerová: „Konzumace proteinů je dána naší výškou a váhou a je opravdu nesmírně důležitá. Protein tvoří výplň našich svalů a velmi ovlivňuje spalování tuků a cukrů našeho těla. Jinak řečeno, když máme pevnou svalovou hmotu, můžeme si dovolit často hřešit. Naše tělo to zvládne spálit!“

Nedostatek proteinu tedy působí sníženou schopnost odbourávat tuky a následek je jasný: tělo má málo svaloviny a podstatně více tukové tkáně.

Kde vlastně rostlinné a živočišné proteiny najít? V jakém poměru a množství je přijímat? „Ženy by měly denně přijímat mezi sedmdesáti a sto gramy proteinu, muži více. U nich je doporučená hodnota osmdesát až sto čtyřicet gramů. V denní dávce by měly být z třiceti procent živočišné bílkoviny, více jak dvě třetiny pak tvoří rostlinné proteiny,“ upozorňuje na správný poměr bílkovin ve stravě Setrmajerová a přidává také několik tipů, jak životně důležité látky do jídelníčku dostat: „Živočišné bílkoviny se vyskytují třeba v mase, vajíčkách, sýrech a dalších mléčných výrobcích. Dominantních sedmdesát procet, tedy rostlinné proteiny, najdete nejvíc v zelenině, luštěninách a také je poskytuje sója.“

Zapamatovat si správný poměr živočišných a rostlinných bílkovin je také nesmírně důležité, prvně jmenované jsou totiž bohaté na kalorie a tělo je velmi dlouho zpracovává.

A závěrečná rada odbornice?

„Pokud vyvážete správné množství proteinu, tak ztratíte chutě - hlavně na sladké a podobné kalorické bomby. A bude vám stačit sníst méně jídla a kila jdou velmi rychle a snadno dolů. Protože rostlinný protein blahodárně působí na štěpení tuků a cukrů,“ uzavírá „proteinové povídání“ Radka Setrmajerová.

JAN POKORNÝ