Možnost nalákat budoucí studenty mají ještě dnes střední školy, které se sjely do rychnovské průmyslovky. Ta se už od pátku stala propagačním centrem. Koná se zde totiž už 19. ročník školské výstavy.

„Každá škola přijde pokaždé s něčím novým – doplňuje, rozšiřuje či upravuje své studijní programy. Máme tady i úřad práce a firmy. Samozřejmě pro zaujetí budoucího studenta nestačí jenom výstava. Příchozí sbírají více informací, nejen ty o tom, jak jsou školy vybavené, jaké mají obory a podobně. Svou roli hraje i vliv rodiny," říká ředitel průmyslové školy Hynek Martínek, podle kterého se výstavy účastní čtyřicet škol.

Jako každý rok, i při letošním ročníku organizátory limitoval prostor. Přesto udělali vše pro to, aby uspokojili zájem. „Podstatné je také to, že se u nás sejdou školy s různou nabídkou. Každá kouká, co má ta druhá, komunikují mezi sebou a vyměňují si zkušenosti. Jinak se totiž nikdy nesetkají, protože jsou třeba z různých okresů," prozradil další smysl výstavy Hynek Martínek.

Jednou ze škol, které se účastní, je i kostelecká zemědělka. I ta se snaží dát o sobě vědět. „Školské výstavy jsou pro to dobrou příležitostí. Máme vytvořené propagační materiály od panelu až po informační letáčky. Samozřejmě kromě pedagogických pracovníků se jí účastní i žáci, kteří mají možnost komunikovat se svými budoucími spolužáky," uvedla ředitelka Yvona Bůžková, podle níž jsou v současné době technické obory výrazným trendem, protože jsou na trhu práce žádané a to je argument, na který rodiče i žáci slyší.

Problémy jsou

„Ovšem stále není jednoduché děti přilákat. Problémů je spousta. Od malého počtu žáků ve srovnání s počtem míst. Možná je nezájem o technické obory, protože v nich vidí obtížnost z hlediska výuky matematiky a podobně," dodala Yvona Bůžková.

To podle ředitele Vladimíra Voborníka z Podorlického vzdělávacího centra v Dobrušce je výstava povinností představit rodičům a žákům, že jejich škola existuje a jakou má koncepci.

„Samozřejmě na ní nemůžeme chybět, hlavně ale  zveme k návštěvě k nám. Protože na výstavě je škol několik desítek a všechny říkají víceméně totéž – že jsou nejlepší a jejich obory nejpotřebnější. Dobré je ale dostavit se přímo na místo a podívat se na skutečnost," řekl Vladimír Voborník.