„Zatím jsme žádnou změnu nezaznamenali. Doufáme, že se chování lyžařů zlepší, bude to ale nějakou dobu trvat,“ uvedl majitel lyžařského areálu v Olešnici Petr Plodek. Problém je ten, že jen málo návštěvníků sjezdovek o normě slyšelo. „O žádné normě nevím, ale není to špatný nápad. Už jsem několikrát viděl, jak lehce dojde ke zranění, když jede lyžař příliš rychle,“ řekl snowboardista Marek Wolf z Říček.

Nová norma může také pomoci u soudu. Pokud lyžař svou neopatrností způsobí zranění někomu jinému, může se státní zástupce odvolat na porušení normy. „Lidé se o pravidla začnou víc zajímat, až někoho odsoudí. To si teprve uvědomí, že jim hrozí i postih,“ uvedl zaměstnanec Ski areálu Říčky Petr Kánský.

I samotní lyžaři vítají možnost bránit se v případě zranění u soudu. „Když lidé nejsou schopní jezdit slušně, musí jim hrozit trest. A určitě je dobře, že zranění lidé se mají čím bránit u soudu,“ uvedl snowboardista Dalibor Toth ze Slatiny nad Zdobnicí.

Stanovená pravidla se netýkají jen lyžařů, ale také samotných provozovatelů ski areálů. Určují totiž, jakým způsobem má být zabezpečena sjezdovka. „Jsem rádi, že je konečně jasně dané, za co zodpovídáme my jako provozovatelé a za co lyžaři sami,“ popisoval Kánský. Velké změny však v areálech na Rychnovsku nenastanou, většina provozovatelů dodržovala stanovené bezpečnostní normy i dříve. „My už vše potřebné v areálu máme, nicméně ujasnění pravidel hodnotíme kladně. Na některých sjezdovkách je opravdu chaos, je nutné tam udělat pořádek,“ uvedl Plodek.

Ski areály v Orlických horách nemají takové problémy s bezpečností jako například ty v Krkonoších. „Máme mnohem menší hustotu provozu, takže nehrozí tak velké nebezpečí jako na přeplněných sjezdovkách. Snowpark je umístěný mimo sjezdovky, takže i snowboardisté mají vlastní prostor,“ vysvětlil jednatel skicentra v Deštném v Orlických horách František Prouza.

Mezinárodní lyžařská federace – FIS schválila v roce 1967 pravidla chování při lyžování, která byla naposledy upravena v roce 2002:

1) Ohled na ostatní lyžaře
Každý lyžař nebo snowboardista se musí neustále chovat tak, aby neohrožoval nebo nepoškozoval někoho jiného.

2) Zvládnutí rychlosti a způsobu jízdy
Každý lyžař, nebo snowboardista musí jezdit na dohled. Svou rychlost a svůj způsob jízdy musí přizpůsobit svým schopnostem, terénním, sněhovým a povětrnostním poměrům, jakož i hustotě provozu.

3) Volba jízdní stopy
Lyžař nebo snowboardista přijíždějící zezadu musí svou jízdní stopu zvolit tak, aby neohrožoval lyžaře jedoucího před ním.

4) Předjíždění
Předjíždět se může shora nebo zespodu, zprava nebo zleva, ale vždy jen s odstupem, který poskytne předjížděnému lyžaři, či snowboardistovi pro všechny jeho pohyby dostatek prostoru.

5) Vjíždění a rozjíždění
Každý lyžař nebo snowboardista, který chce vjet do sjezdové tratě nebo se chce po zastavení opět rozjet se musí nahoru a dolů přesvědčit, že to může učinit bez nebezpečí pro sebe a pro ostatní.

6) Zastavení
Každý lyžař nebo snowboardista se musí vyhýbat tomu, aby se zbytečně nezdržoval na úzkých nebo nepřehledných místech sjezdové tratě. Lyžař nebo snowboardista, který upadl, musí takové místo uvolnit co nejrychleji.

7) Stoupání a sestup
Lyžař nebo snowboardista, který stoupá nebo sestupuje pěšky, musí používat okraj sjezdové tratě.

8) Respektování značek
Každý lyžař nebo snowboardista musí respektovat značení a signalizaci.

9) Chování při úrazech
Při úrazech je každý lyžař nebo snowboardista povinen poskytnout první pomoc.

10) Povinnost prokázání se
Každý lyžař nebo snowboardista, ať svědek nebo účastník, ať odpovědný nebo ne, je povinen v případě úrazu prokázat své osobní údaje.

LUCIE KUDLÁČKOVÁ