Slavnostní okamžik, který je jistě významným krokem v životě celé rodiny, čeká v těchto dnech malé předškoláky na Rychnovsku. V sobotu 15. ledna začínají zápisy do prvních tříd základních škol.

Děti, které v průběhu tohoto školního roku oslaví šesté narozeniny, zažijí svůj velký den v podobě zápisu do základní školy, zvolené jejich rodiči. Které z nich v září zasednou do školních lavic, se teprve rozhodne. Někteří rodiče raději volí možnost ročního odkladu. Ten je v případě ovlivňujících faktorů, jako jsou například poruchy řeči, nezralost, doporučení pediatra či pedagogicko – psychologické poradny, velmi prospěšný. „Při zápisu se ukáže, jak jsou děti zralé a připravené na vstup do školy. Největší problém zatím vidíme v řečových dovednostech. Výslovnost dětí není obecně vzato stoprocentní. Do září ale zbývá ještě řada měsíců, kdy se mohou některé nedostatky odstranit, nebo dané dítě bude předškolákem i příští rok. Nic se neděje, do školy bude nakonec přijat úplně každý,“ uvedla výchovná poradkyně Základní školy Masarykova v Rychnově nad Kněžnou Radka Polívková.

Školy se na příchod budoucích prvňáčků právě v těchto dnech pečlivě připravují. Celý proces probíhá většinou formou hry. Rodiče by neměli zapomenout na rodný list dítěte a především dobrou náladu.

Většina škol přípravu zápisu a předškoláků samotných nepodceňuje. „Už loni jsme na četné žádosti rodičů připravili projekt s názvem Než se stanu školákem, kdy na náš pavilon každé úterý přicházeli předškoláci, aby se seznámili se školním prostředím, vyučujícími i se svými možnými spolužáky.
Práci organizujeme tematicky a velice se nám tento způsob osvědčil, proto jsme pokračovali ve velmi podobném duchu i letos. Ovšem náplň byla logicky nová, aby děti, které dostaly odklad školní docházky, nedělaly to samé znovu,“ prozradila za ZŠ Masarykova Radka Polívková. Péče byla však zaměřena i na rodiče. Ti si zvykli, že mohou své ratolesti přivést a využít hodinu volného času zcela pro sebe, a nebo zasednout v improvizované kavárně s malým občerstvením, přičemž jim pan ředitel či paní učitelky odpovídaly na veškeré dotazy, seznámili se též se školní budovou, která prošla výraznými změnami a podobně.

Poslední společná hodina před zápisem se nazývala Čtení pohádek. Děti byly rozděleny do tří skupin a každou si odvedla jedna z paní učitelek, které budou vyučovat v budoucích prvních třídách. V učebně poté četly dětem pohádku a ty na dané téma tvořivě pracovaly. Všechny skupiny se vystřídaly tak, že každé dítě mělo možnost poznat všechny učitelky.