V Krkonoších přibyla během středy další nadílka sněhu, na hřebenech ho už leží téměř půl metru. A silničáři jsou v permanenci. Kdo by to byl v polovině října řekl, když ještě před týdnem bylo letních 25 stupňů.

Ale milovníci zimních sportů si budou ještě muset počkat. Provozovatelé skiareálů nepočítají s předčasným otevřením sjezdovek, neboť meteorologové předpovídají na konec října ještě výrazné oteplení až na 14 stupňů.

Výjimkou je snad jen sjezdovka v Janských Lázních. „Na vrcholu Černé hory nám ve středu připadlo asi 20 centimetrů sněhu. Jestli se udrží, uvažujeme o tom, že bychom tam spustili 300 metrů dlouhý Sport 1. Uvidíme v pátek,“ řekl Petr Hynek ze zdejšího skiareálu.

Ostatní vlekaři, například v Herlíkovicích či v Orlických horách, jsou pesimističtější a předpokládají zahájení sezony až na obvyklý konec listopadu. „Sněhu je ještě málo. Možná vleky otevřeme dříve, než inzerujeme zahájení předplatného (9. listopadu). Ale to se rozhodne až podle aktuálního stavu sněhu,“ uvedla pracovnice areálu ve Špindlerově Mlýně. Říčky v Orlických horách hlásily ve středu jen kolem 15 centimetrů sněhu.

Silničáři ale měli hlavně po ránu co dělat. Na Pomezních boudách leželo téměř 20 centimetrů sněhu, problémy byly i u Hoffmanovy boudy či v Orlickém Záhoří. Královéhradečtí krajští silničáři dokonce vyhlásili pohotovost.

Ve čtvrtek by se vítr měl uklidnit, mírné a postupné oteplování ale lze očekávat až od pátku. Řidiči, kteří nepřezuli své vozy do zimních pneumatik, by radši do hor neměli o víkendu vyrážet.


Sedačkové lanovky jsou na zimní sezonu připravené

Zatímco v Říčkách v O. h. používají na zátěžové zkoušky přepravního zařízení sudy piva nebo dvěstělitrové plastové sudy s vodou, v Deštném v O. h. nakládají na sedačky betonové kostky.

Největší lyžařská střediska jsou na zimu připravená.

V areálu ústeckého SKI klubu pod Zakletým v Říčkách jsou na zimní sezonu připraveni. Kdyby dnes napadl dostatek sněhu, sedačková lanovka může začít fungovat. Zařízení s pěti sedačkami letos vstoupí do čtvrté sezony. „Zátěžové zkoušky provádíme vzhledem k letnímu provozu každým rokem v druhé polovině května, kdy je na to i více času. Stejně tomu bylo i letos, takže již máme vše hotové,“ reagoval včera na dotaz Petr Kánský, který má zařízení na starost.

Přepraví dva tisíce lidí za hodinu

Pouze při první zátěžové zkoušce, která se uskutečnila koncem října 2006, vozila lanovka plné sudy piva. Ty SKi klubu tehdy zapůjčil pivovar. „To se však nestává každým rokem, a proto jsme koupili plastové dvěstělitrové sudy. Ty naplníme vodou a po zkoušce pak opět vypustíme,“ vysvětlil Kánský.
Sedačková lanovka v Říčkách byla poprvé uvedena do provozu v zimě 2006, a jak uvádí výrobce, její maximální kapacita činí 2400 lidí za hodinu. „To však neplatí. Reálných je asi osmdesát procent udávaného výkonu. My jsme v praxi zvládli 2000 lidí za hodinu,“ dodal Petr Kánský.

Lyžování v listopadu?

Také v deštenském Sport profi jsou připraveni. „Dolaďujeme pouze drobnosti. Kdyby napadl sníh, jsme připraveni spustit vleky. Na sedačku ale potřebujeme tak týden, protože máme ještě odhlášené elektroměry, ale to je maličkost. Myslím si však, že dříve než v listopadu podmínky pro lyžování nebudou,“ uvedl František Prouza.

V deštenském středisku zimních sportů má na starost dvousedačkovou lanovku Jan Danko. „Zátěžové zkoušky provádíme podle požadavku drážního úřadu každým rokem a využíváme k tomu betonové kostky,“ upřesnil náčelník deštenské sedačky. (ign)

V galerii najdete fotografie ze zátěžové zkoušky lanovky v Říčkách.