Obchvat je sice stále „ve hře", vypadá to však, že se ho město jen tak nedočká. Není navíc samo, které po takové stavební akci volá.

Ozývají se také další města

Podobná situace jako v Opočně je i v Borohrádku, Častolovicích či Doudlebách nad Orlicí.
Po obchvatu navíc touží i obyvatelé měst, která leží v okresech sousedících s tím rychnovským.

Například v Novém Městě nad Metují stovky lidí podepsaly petici, ve které žádají vybudování obchvatu.

Všichni se nejspíš nedočkají

Nejdůležitější roli budou hrát finance a je pravděpodobné, že se na všechna města nedostane. Opočenský obchvat se přitom řeší již mnoho let, projektová dokumentace pochází z roku 2006 a je prý v současnosti aktualizována a upřesňována.

„V tuto chvíli je vydané platné územní rozhodnutí, nicméně je potřeba aktualizovat projektovou dokumentaci a další dokumenty. Rozhodující bude také situace kolem možností čerpání peněz z evropských fondů," uvedl ke stavbě obchvatu v Opočně Karel Janeček, náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje.

Podle informací Deníku byl v roce 2006, kdy se o stavbě začalo reálně uvažovat a zpracovaly se potřebné podklady, odhad ceny výstavby kolem 450 milionů korun.
Stavba by se však měla dělat po etapách.

Jedna část by tak podle hrubých odhadů mohla vyšplhat ke 150 milionům korun.
Kdy by se však toto dílo mohlo stát realitou a nejenom kresbou na papíře, nechce nikdo odhadovat.
„Oblast je koncipována na dvě půlky, stačilo by nám, kdyby se začalo dělat něco s tou severní částí od Dobrušky směrem na České Meziříčí, zde je to nejkritičtější. Druhá polovina okolo Lišťoviny vyjde o mnoho dráž kvůli obrovskému přemostění," vysvětluje starosta Opočna Štěpán Jelínek.

Začátek stavby prý nemohou ovlivnit

Starosta také tvrdí, že vedení města není schopno realizaci obchvatu ovlivnit. „Je to rozhodnutí kraje, ale je už vypracovaná projektová dokumentace i územní rozhodnutí," poznamenává.
Stížnosti obyvatel totiž často padají právě na hlavu zastupitelů a starosty. Většina z nich by však chtěla, aby se doprava v centru zlepšila.
„Obchvat by byl pro Opočno nejdůležitější. Je však pravda, že by mohl být mínusem pro místní obchodníky," říká dvaašedesátiletá Vladimíra Pinkasová a není sama, kdo si to myslí.
„Obchvat by byl určitě potřeba," tvrdí i zástupce mladší generace, šestatřicetiletý Tomáš Kovář, se kterým soulasí i další z místních.
„O obchvatu se mluví už třicet let, ale zatím se nic neděje. Nejvíc všem vadí kamiony.

Děti musí přecházet hlavní silnici, není to zrovna bezpečné," myslí si Jindřiška Kovářová.
Starosta na otázky Opočěňáků, které se vztahovaly k obchvatu, odpovídal i na zasedání zastupitelstva města. Vysvětloval jim, že Opočno nemůže situaci vyřešit a ani s ní „pohnout" kupředu. „Musíte se obrátit na kraj, ten o tom rozhoduje," sdělil příchozím.