Ústecká radnice se ve středu proměnila v ring, v němž se utkali starosta Richard Pešek a předseda sdružení Nádraží nedáme! Martin Kadrman. Ten k tomu vzápětí vydal obsáhlé tiskové prohlášení, v němž ostře napadá starostu. Ani Pešek si proto ve vyjádření pro Deník nebral servítky a nebál se na adresu Kadrmana použít slova, jako lhář a podvodník. Jednání se kromě Peška a Kadrmana účastnili zástupci města, Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a osadního výboru Kerhartice.

Martin Kadrman tvrdí, že na jednání přišel hledat společný konsenzus, podle něj se ale zástupci organizací spíš snažili označit viníka průtahů výstavby koridoru. Z nich nakonec údajně obvinili sdružení.

Sporné body

Starosta v této souvislosti připomněl návštěvu bývalého ministra Petra Bendla v Ústí, na níž Kadrman slíbil, že vymyslí smysluplné využití nádražní budovy. Oba aktéři ale svůj středeční dialog popisují rozdílně. „Přátelé, skutečně věříte tomu, že projekt na nejvytíženější trati v republice, jehož hodnota se blíží dvou a půl miliardám korun, stojí a padá na elaborátu nějakého sdružení? Považuji se za průměrně inteligentního člověka, ale tomu nemohu věřit,“ zní verze Martina Kadrmana, jehož sdružení usiluje o zachování budovy a její využití pro provozní účely. „Pan Kadrman se zalekl a hystericky začal blábolit, ´snad jste to nevzali vážně, vy jste si snad opravdu mysleli, že sdružení na A4 nějakému ministrovi bude předkládat, co v budově bude´. Sám se usvědčil jako naprostý lhář,“ popisuje debatu Richard Pešek a tvrdí: „Je neuvěřitelný lhář, který se usvědčil před svědky, vyjevil na sebe, že je podvodník nejvyššího kalibru, který podvádí ministerstvo kultury, dopravy, město, veřejnost, své vlastní členy.“

Údajný slib není jediným sporným bodem dvou rivalů. Richard Pešek odmítá také nařčení, že na ministerstvu kultury vznesl stejně jako České dráhy námitku proti prohlášení nádraží kulturní památkou nebo že vede boj proti sdružení Nádraží nedáme!

„Prioritou pro město je bezpečné nádraží. Prioritní je, aby se neztrácel čas a mohl se dělat koridor. Kdyby došlo ke zdržení, mohl by nám někdo jednoho dne oznámit, že nejsou ani peníze. Toho se bojíme nejvíc, že tam sice zůstane stará budova nádraží, kterou nikdo nikdy neopraví, ale Oušťáci budou jezdit na nádraží do Třebové, protože v Ústí nebude stavět vlak. Pan Pavel Mathé, náměstek generálního ředitele SŽDC, prohlásil a včera mi to po telefonu znovu potvrdil, že činností sdružení je zdržení minimálně rok. Jestli jako vedlejší produkt, když se nebude ztrácet čas, zůstane zachovaná budova a přijde nějaký ´bůh´, který na ni dá peníze, tak to město naprosto akceptuje,“ uvádí Richard Pešek jako reakci na své údajné prohlášení „mně je jedno, jestli tu budovu vyhodí do povětří, ale ať se už hlavně začne stavět“.


TISKOVÉ PROHLÁŠENÍ PŘEDSEDY o.s. NÁDRAŽÍ NEDÁME!


Ústí nad Orlicí (9.9.2009)

Dnes se ve 14:00 v zasedací místnosti RM v Ústí nad Orlicí uskutečnilo jednání zástupců města, Českých drah (majitel nádražní budovy), SŽDC (investor přestavby), osadního výboru Kerhartice (část města sousedící s nádražní budovou) a o.s. Nádraží nedáme! (M.Kadrman a prof. J. Suchomel)

Předpokládal jsem, že jednotliví zástupci organizací vyjádří své cíle, z nichž v rámci jednání nalezneme ty, které se shodují se zájmy ostatních a v rámci tohoto nalezneme konsenzus, jehož cílem bude jednotný postup v rámci dalšího vývoje.

Nestalo se tak. Jednání začalo tím, že každá z organizací zhodnotila současný stav a hledala se organizace, která bude označena za tu, která zdržuje realizaci přestavby. Byla nalezena. Zástupci města a Českých drah označili za viníka naše sdružení. Zejména město v zastoupení starosty Richarda Peška připomnělo, že to byl bývalý ministr dopravy Petr Bendl, který řekl, že najde-li se pro budovu využití, její záchranu bude podporovat. A protože dle slov pana starosty sdružení údajně dodnes nepředneslo návrh, jak prostory v zachráněné budově využít, všichni čekají, kdy náměty sdružení představí.

Tato konstrukce se nejen nám, ale i několika přítomným zastupitelům, z nichž mohu například jmenovat Ing. Martina Mejdra, zdála nereálnou. Proto jsem v plénum položil otázku: „Přátelé, skutečně věříte tomu, že projekt na nejvytíženější trati v republice, jehož hodnota se blíží dvou a půl miliardám korun, stojí a padá na elaborátu nějakého sdružení? Považuji se za průměrně inteligentního člověka, ale tomu nemohu věřit.“ Na to reagoval pan starosta Pešek následovně: „No já jsem asi podprůměrně inteligentní, ale já tomu věřím.“ Na tuto odpověď jsem již nedokázal reagovat, nicméně mi na povrch mysli vyplynula vzpomínka na památný příjezd tehdejšího ministra Bendla do Ústí nad Orlicí, kterému pan starosta Pešek řekl: „Pane ministře, já jsem diletant, vy jste diletant. Ani jeden tomu nerozumíme.“ V tu chvíli jsem pochopil sebekritiku pana starosty.

Díky několika dobře cíleným dotazům zastupitelů vyšlo najevo, že naše sdružení není tím, kdo zdržuje modernizaci trati. Vyjádřením technického náměstka SŽDC Pavla Mathého jsme byli seznámeni s faktem, že na přelomu května a června SŽDC vznesla na svoji mateřskou organizaci, ministerstvo dopravy, dotaz, jak má v celé věci dále postupovat. Dodnes údajně neobdrželi odpověď. Znalci státní správy usuzují, že MD čeká na stanovisko ministerstva kultury. Následně rozhodne o tom, zda bude se stanice bude rekonstruovat se stávající budovou či bez ní. Vzhledem k tomu, že ČD napadly rozhodnutí MK o prohlášení budovy za kulturní památku, stanovisko MD se tím odsunulo, stejně tak i výhled na zahájení prací na projektové dokumentaci.
Díky tomuto „rozklíčování“ situace bylo objasněno, že nikoliv na našem sdružení, ale na jmenovaných ministerstvem nyní je, kdy v celé věci rozhodnou. Zde si dovolím podotknout, že kromě ČD vznesl námitku proti prohlášení budovy za KP i starosta města Richard Pešek, který ve svém dopise adresovaném ministerstvu kultury napsal, že město nesouhlasí s prohlášením budovy za KP, protože občané Ústí se těší na novou budovu a starou nikdo nechce.

Dalším výpadem města vůči našemu sdružení bylo připomenutí mého výroku, že navrhneme využití volných prostor v rekonstruované budově. Dodnes jsme dle jeho slov nic nenavrhli. Zatímco novináři a veřejnost (červnového jednání o.s. se zúčastnil i on sám společně s místostarostou Ešpandrem) od dubna tohoto roku ví, jaké návrhy jsme představili, starosta města mě označil za člověka, který zpochybnil své vlastní vyjádření. Jediné, co jsem však zpochybnil, je jeho vlastní konstrukce o tom, že dvoumiliardový projekt čeká na naše stanovisko (viz začátek tohoto prohlášení). Pan starosta Pešek mé vyjádření účelově překroutil a důrazně se ohrazuji proti takovému výkladu mého výroku.

Z jednání, které trvalo téměř dvě hodiny vyplynulo, že všechny dotčené strany mají zájem na co nejdřívějším zahájení realizace stavby. Naše sdružení již řadu měsíců deklaruje další cíl, a tím je využití současné budovy pro provozní účely (viz vyjádření GŘ SŽDC Jana Komárka 20.2.2009 v Ú.n.O.) a zahrnutí rekonstrukce budovy do modernizace trati.
Tiskový mluvčí SŽDC Pavel Halla se 3.9.2009 pro ČRo Pardubice vyjádřil: „Co se týče rekonstrukce současné výpravní budovy, ministerstvo dopravy je naším nadřízeným orgánem a pokud se ono rozhodne postupovat v této věci takovým směrem, tak bychom se zachovali tak, jak by ministerstvo dopravy požadovalo.“

Již několik měsíců se snažíme s MD jednat o možnosti převedení budovy ze současného majitele na SŽDC, a ta by ji v rámci přestavby zrekonstruovala. O reálnosti tohoto snažení vypovídá vyjádření tiskového mluvčího Pavla Hally (viz výše).
Proto jsem požádal pana starostu, aby našemu sdružení v této snaze z pozice nejvyššího představitele města pomohl, a v součinnosti s námi apeloval na ministerstvo dopravy. Po několika vytáčkách pan starosta sdělil, že nám nepomůže. Mezi řádky jsem pochopil, že město má z jeho pohledu svůj píseček, a naše sdružení zase svůj. Jediné, kde si umí dle svých slov představit „táhnutí za jeden provaz“, je zájem na co nedřívější realizaci stavby.

Sdružení zůstalo opět samo. Velmi nás to mrzí, protože jediným, kdo nám chce v naší činnosti pomáhat, je Pardubický kraj. Zjištění, že městu na budově nezáleží, není pro nás překvapením, proto nás věta pana starosty „mně je jedno, jestli tu budovu vyhodí do povětří, ale ať se už hlavně začne stavět“, nešokovala.

Nikdy jsme neupozorňovali na to, že zdarma a ve vlastní režii vyvíjíme činnost, která přísluší a je v kompetenci zastupitelstva města. Nikdy jsme neupozorňovali na to, že viníkem současného stavu je bývalé ZM, jehož členem byl i současný starosta Richard Pešek, které si vybralo společensky nejméně průchodnou verzi modernizace trati – počítající s demolicí budovy.
Nicméně bez pochopení minulých souvislostí se současná veřejnost nedokáže v problému orientovat a pochopit, že starosta Pešek nevede boj za záchranu budovy, nevede argumentační souboj dvou koncepcí, vede boj proti sdružení Nádraží nedáme!, které odklopilo pokličku hrnce, ve kterém si město vařilo polívčičku a nyní veřejnosti ukazujeme těžko stravitelné přísady, které do ní daly dvě spolu příbuzné osoby, současný a tehdejší starosta Pešek a Čepelka.

Tak jako jsme před dvěma lety zahájili don quichotský boj za záchranu nezachránitelné budovy, dnes, opět sami, bojujeme za to, aby budova nezůstala jen stát, ale aby byla využívána cestující veřejností, která bude pyšná na to, jakou krásnou bránu do Orlických hor město má. A že se opět najde starosta, který si případný úspěch přivlastní? Za sto let nebude nikdo znát jména Pešek ani Kadrman. Krásná budova však bude vábit cestující k návštěvě překrásných míst Orlických hor. A to je nejdůležitější.