Policie by zde podle obyvatel však musela stát před začátkem každé směny, aby bezohledné řidiče odradila. Ti si zaparkují tam, odkud mají blíž na své konkrétní pracovní místo v závodě, jen aby si o pár minut zkrátili cestu. Nevyužívají velké parkoviště u hlavní vstupní brány závodu. Letos je podle policie zatím případů méně než vloni. Většinu ulic totiž dosud blokují bariéry sněhu, tak některým řidičům nezbývá než parkovat tam, kde mají.
Kvasinský starosta Pavel Ulrich stálý problém potvrzuje. Obec nyní vyhodnotila anketu, v níž se mj. navrhuje vznik nového parkoviště. Někteří obyvatelé však nejsou s takovým řešením spokojeni, míní, že to nic nevyřeší, jen se do středu obce přesune ještě větší množství aut a stávající velké parkoviště u brány č. 1 bude ještě více prázdné. „Když tady udělají další parkoviště, budou sem jezdit všichni zezadu, všechna auta budou stát po obci,“ patří k nesouhlasícím Jana Drašnarová.
Jana Drašnarová o dopravní anketě ví. Míní, že už teď je v obytné zóně, kde bydlí, blokujícími auty postižena víc než dost. Upozorňuje, že to však není jediný problém bezohledných řidičů. V ulicích, kde si postaví auta, po nich zůstane množství odpadků, zbavují se tam všeho, co nepotřebují,. Stejné je to i s polní cestou, která vede k hlavnímu parkovišti. „Teď jsem tam o víkendu šla, je to hrůza, těch pet lahví a nepořádku, je to také u nádraží a všude, kde ty auta stojí,“ stěžuje si Drašnarová.
Blokují nádraží
Jaromír Novotný, který zajišťuje vykládání paliva na nádraží, má rovněž se špatně parkujícími vozy neblahou zkušenost. V jeho práci mu pravidelně brání: „Je to každou chvíli při skládání, kdy nám blokují vagony,“ vysvětluje. Volá proto policii, ta ovšem majitele vozu může pokutovat až po směně, když jdou z práce. „Jsou to většinou Poláci, ze měny je nevyvolají. Jsou to pro mě především časové ztráty. A taky mám obavy. Když skládáte vagon, je tam těžká technika, pokud kolem toho máte ještě cizí auta, tak se vám to nedělá dobře,“ vysvětluje Novotný.
Rozdávání pokut
„Jsme v neustálém kontaktu s policií. Jakmile se tady obestaví nějaké místo větší skupinou vozů a překáží, voláme ji. Nemůžeme chtít, aby sem jezdili denně, ale snažíme se tímto způsobem co nejvíce tyto problémy eliminovat , aby se zaměstnanci naučili parkovat na místě, které je k tomu určeno,“ uvedl starosta Kvasin Pavel Ulrich.
Pavel Vymetálek za rychnovskou Policii ČR potvrzuje, že je to stále aktuální problém. V loňském roce v této lokalitě vybrali na pokutách půl milionu korun. Dopravní policie zde od začátku roku uspořádala tři dopravní akce, při nichž vybrala 9 tisíc korun, rychnovský policejní obvod pak od ledna kolem 50 tisíc. V podobných akcích budou muži zákona pokračovat.
Anketa
Obec si před čtyřmi lety zadala průzkum u soukromé agentury, z něhož vyplynulo, že místní i státní komunikace v obci nevyhovují nárůstu dopravy. Studie už však neřešila, jak má obec postupovat, aby dopravu namířila jinam a nezatěžovala centrum. „Na konci roku jsme i proto udělali anketu s dvěma body: jeden se týkal odvedení dopravy z centra, druhý vybudování nového parkoviště v obci. „Rozdali jsme podle čísel popisných 400 anketních lístků, vrátila se jich více než polovina. Přes 90 procent obyvatel Kvasin má kladný postoj k tomu, abychom propojili stávající komunikace, a tím odklonili dopravu mimo střed Kvasin a také mimo město Solnice. Někteří obyvatelé ale mají obavu z hluku, prašnosti a vozidel z výstavby. S tím jde vždy něco dělat, umí to v Petrovicích, v Hradci Králové, pomoct s touto zátěží by mělo jít i tady, “ popisuje výstup z ankety starosta Ulrich.
Výstavba nového parkoviště v obci se všem nelíbí. „Tam je jasná averze těch lidí, kterých by se to dot〜klo. Plánuje se tady ovšem výsadba vzrostlé i nízké zeleně, vybudovala by se protihluková stěna a val,“ navrhuje řešení starosta. Je si zároveň vědom i opačného efektu, který by mohl nastat: že lidé ještě více přestanou využívat velké parkoviště u brány č. 1 automobilky a po nově vzniklé komunikaci bude do centra Kvasin jezdit ještě více vozů, například i z Rychnova nad Kněžnou, které centrum zatíží více než dosud.
„Kdyby se lidé chovali trochu slušně, nemuselo by vůbec další parkoviště vznikat. Bohužel nemůžeme každému zaměstnanci dát k výplatní pásce lístek s tímto upozorněním. Pokud někdo může přijet do práce půl hodiny předem, pět minut na místo už dojde, “ je přesvědčen starosta, na rozdíl od mnoha řidičů.
Výstup ankety je podle starosty podnětem pro jednání zastupitelstva, obec výsledek zveřejní, dá se s ním dále pracovat. Avšak projektové dokumentace, vyřízení povolení a financování výstavby už nejsou otázkou pro zbývající krátký čas volebního období nynějších zastupitelů.