„Realizaci nakonec zásadním způsobem neovlivnila situace okolo nového koronaviru, byť určité napětí panovalo zejména s ohledem na demontáž šestisedačky v Rakousku a její dopravu do České republiky. Dalším nepříznivým faktorem bylo předčasné nucené ukončení zimní sezóny z důvodu vládních nařízení, které znamenalo výpadek příjmů z tržeb, které by díky velmi dobrým sněhovým podmínkám do běžného konce sezóny přišly," popsal nelehkou situaci posledních měsíců Jiří Krejsa, předseda Ski klubu Ústí nad Orlicí, který areál provozuje.

Navzdory všemu se projekt v Říčkách rozjíždí. „V současné době máme vydáno účinné stavební povolení od Drážního úřadu, a tak jsme se intenzivně vrhli do první etapy projektu, kterou je demontáž stávající lanovky a kontinuálně s námi demontují rakouští kolegové námi zakoupenou šestisedačku ve svém areálu. V týdnu od 11. května převezme staveniště stavební firma, dále bude následovat montáž lanovky a v listopadu musí být vše připraveno pro uvedení přepravního zařízení do provozu," prozradil Jiří Krejsa.

V Říčkách doposud fungovala jako páteřní přepravní zařízení čtyřsedačková lanová dráha s pevným uchycením sedaček. V provozu byla od roku 2006. Provozovatelé si slibují od výměny zásadní zkvalitnění služeb.

„Řekněme si to otevřeně, standard ohledně přepravy lyžařů je už kousek dál, než byl v roce 2006, kdy jsme postavili první sedačkovou lanovku v Orlických horách. Od té doby se však trend ubírá směrem odpojitelných lanovek. Ovšem tím, že budujeme v Říčkách šestisedačku, si zpět bereme to pomyslné prvenství v našem pohoří. Jde o investici ve výši lehce nad 50 milionů korun," řekl obchodní manažer Ski klubu Ústí nad Orlicí Jan Duffek.

Nově budovaná šestisedačka má oproti stávajícímu zařízení několik výhod. Zakrytí lanovky bublinou uvítají především ti, kteří se na lanovce v Říčkách rádi svezli, ale zároveň často promrzli kvůli drsnějším povětrnostním podmínkám. Nová lanovka bude také dvakrát rychlejší. Mezi další důvody k výměně pak patří rovněž zvýšení bezpečnosti a pohodlí při nástupu a výstupu z lanovky. Díky odpojitelnému systému uchycení sedaček nebude problém nasednout pro začínající lyžaře nebo například i běžkaře, kteří lanovku v Říčkách také využívají.

"Navýšení počtu sedaček a zrychlení přepravy s sebou nutně přináší i zvýšení počtu lyžařů na sjezdovkách. Jako provozovatelé jsme si vědomi případného negativního dopadu v tomto ohledu, a proto nebudeme nijak zásadně navyšovat přepravní kapacitu. Rozhodně není našim cílem na jedné straně sice nabídnout našim zákazníkům pohodlí na sedačce, ale zároveň přeplnit sjezdovky. Ty mají svoji kapacitu a s ohledem na ni bude navýšení přepravní kapacity maximálně do 15 procent. Naším cílem je zvýšení komfortu a bezpečnosti, ne přepravní kapacity,“ dodal Jan Duffek.

Kupovaná šestisedačková lanová dráha byla v provozu v jednom z rakouských lyžařských areálů. Před spuštěním do provozu v Říčkách projde kompletní repasí tak, aby mohla bez problémů sloužit lyžařům v Říčkách.

S výměnou přepravní technologie souvisí také výrazné omezení letního provozu v tomto roce, a to především s ohledem na bezpečnost návštěvníků, která by mohla být ohrožena při pohybu stavební a další pracovní techniky. V provozu tak zůstane pouze půjčovna kol a elektrokol a hlavní restaurace.