„Mám z toho radost a jsem rád, že to takto dopadlo. Vložili jsme do toho úsilí a úřad nám dal za pravdu, což je dobře pro nás, pro přírodu a vůbec pro všechny. Situaci budeme dále sledovat,“ ujistil Miroslav Vlastník ze spolku Přátelé Bedřichovky a autor petice.

Údržba silnic Královéhradeckého kraje ještě může proti rozhodnutí podat odvolání k ministerstvu životního prostředí. Její ředitel Jiří Brandejs tuto možnost nevyvrátil.

„Je to příliš čerstvá informace. Možnost odvolání teprve budeme zvažovat. V tuto chvíli ji nemohu potvrdit ani vyvrátit,“ sdělil.

Na opravenou cestu na Šerlich kraj 1. prosince vyslal kontrolní autobus.
O solení cesty na Šerlich se stále rozhoduje. Místní se bojí vlivu na přírodu

Solení je v Chráněné krajinné oblasti Orlické hory (CHKO) zakázané a možné je pouze po udělení výjimky. Silničáři tak budou pokračovat v dosavadním způsobu údržby silnice pluhováním a inertním posypem.

„Žádost jsme pečlivě posuzovali. Neobsahuje žádné údaje, které by naznačovaly, že stávající způsob údržby vede k vyšší nehodovosti či problémům při průjezdu vozidel integrovaného záchranného systému,“ vysvětlil David Rešl z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK), který je šéfem Správy CHKO Orlické hory.

Silničáři požádali o výjimku týkající se čtyřkilometrového úseku horské silnice číslo 311 z Deštného v Orlických horách na Šerlich. Argumentovali zejména zvýšením intenzity dopravy a potřeby komfortu pro řidiče. Solení vozovky mělo být doplňkem klasické zimní údržby.

„V posledních letech tam jezdí stále více aut a navíc se chystá otevření nového zimního střediska, které přinese další zvýšení dopravy. Vhodná by podle nás byla kombinace soli a inertního materiálu. Máme výjimky na řadu komunikací v Orlických horách i Krkonoších a jednou z podmínek je omezení množství soli, kterou můžeme použít. Sůl by byla i na Šerlichu spíše podpora klasické údržby,“ upřesnil Brandejs.

Součástí náročného závodu na stovky kilometrů krajinou Orlických hor byl i povinný bivak.
Severská atmosféra v srdci Orlických hor. Už brzy odstartuje Šediváčkův Long

Charakter a délku úseku při rozhodování zohlednila i AOPK. Přínos případného solení by měl podle ní omezený dopad.

„Vzhledem k tomu, že se žádost o výjimku týká jen úseku po Šerlich, je zjevné, že jde o komfortnější přístup k několika rekreačním objektům a parkovišti, nikoli o dopravní obslužnost Zaorlicka. Zvážili jsme veřejné zájmy a přihlédli i k nesouhlasnému stanovisku obce Deštné v Orlických horách,“ doplnil Rešl.

Podle starostky Deštného v Orlických horách Simony Vlkové není chemické ošetřování horské cesty nutné.

„Na této silnici se nikdy nesolilo. Jedná se o druhou zónu chráněné krajinné oblasti, vyskytují se tam vzácné přírodní druhy. Nevíme, jaký dopad to má na životní prostředí. Někdo říká, že to není problém, jiní jsou opačného názoru, ale o průkazné studii nevíme. Pochybnosti vyjádřila většina zastupitelstva,“ uvedla před časem Vlková.

Osvětlený běžecký okruh v Orlickém Záhoří.
Hurá na běžky! Nasněžilo, do bílých stop láká už také Orlické Záhoří a okolí

Rozhodnutí vítá i starosta Orlického Záhoří, které leží na stejné silnici, avšak v horní partii několik kilometrů od Šerlichu, katastrálně pod ně úsek, o kterém se jednalo, nespadá, takže obec nebyla účastníkem řízení.

„Sláva, to jsem rád. Myslím si, že inertní posyp je pro údržbu dostatečný, a že je lepší než solení. Místní, chalupáři a další lidé to dali jasně najevo v petici a na sociálních sítích. Silnice je nyní po úpravách následujících po rekonstrukci kvalitní, dobrá a dostatečně široká. V poslední době se po ní jezdí perfektně i bez solení,“ uvedl Vojtěch Špinler, který sám petici podepsal.

Zdroj: Deník/Jana Kotalová

Dosavadní způsob ošetřování silnice je dostatečný i podle Miroslava Vlastníka.

„Stačí, když se dá radlice dolů. Včera jsem zrovna jel za sypačem a očekával, že rozbředlý sníh shrábne na asfalt, ale radlici měl patnáct čísel nad vozovkou. To se pak špatně hrabe. Na druhou stranu se ušetří nafta. Ale to jen podotýkám s ostnem ironie v hlase,“ řekl s nadsázkou autor petice, kterou podepsalo 280 lidí.