Jízdní řády připravuje společnost Oredo, což je organizátor veřejné dopravy v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. „Největší omezení se týkají trati mezi Rychnovem a Solnicí, kde se ruší tři páry vlaků. Dotčené spoje ale byly minimálně využívané a přepravovaly řádově jen několik cestujících," vysvětlil Marek Pinkava, technolog veřejné dopravy ve společnosti Oredo, s tím, že organizátoři vycházeli ze sčítání provedených Českými drahami.
Aktuální úprava jízdních řádů byla zpracována na základě požadavků Královéhradeckého kraje, který veřejnou dopravu na svém území spolufinancuje. Ten již v roce 2009 podepsal Memorandum o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční dopravou mezi státem a kraji, které bylo uzavřeno na dobu deseti let.
„V souvislosti s plánovaným nákupem nových vlakových souprav požadovaly České dráhy potvrzení o využívání jejich služeb. Zároveň bylo nutné stabilizovat státní financování železniční dopravy. V současnosti hradí stát 60 procent, kraje zbytek. Kvůli inflaci i rostoucím cenám nafty ale došlo ke vzrůstu nákladů, což nechtěl stát reflektovat. České dráhy tak požadovaly důsledné dodržení dohodnuté redukce spojů," vysvětlil Josef Ješina, krajský radní pro dopravu, s tím, že při důsledném plnění memoranda ze strany státu by nebylo nevyhnutelně nutné k současné redukci přistupovat.
Tak tomu ale není, proto byl dodržen strop železniční dopravy v kraji již dříve stanovený na 5 380 000 vlakových kilometrů. To znamená pokles o zhruba 30 000 kilometrů pro aktuální jízdní řád 2011/2012.
Konkrétní spoje ke zrušení pak vybralo Oredo: „Zvolili jsme takové spoje, u nichž docházelo k souběhu s hustou sítí autobusových linek. Dosud jsme žádné negativní odezvy ze strany místních samospráv nezaznamenali," řekl dále Marek Pinkava.
To potvrzuje i nejvíce dotčená lokalita. „Změny jízdních řádů dáváme na úřední desku vždy a za celých čtrnáct let se ozval pouze jediný občan," řekl Ladislav Kubíček, starosta Solnice. Jeho samotného ale mrzí, že zatímco železniční stanice v Solnici se dočkala mnohých vylepšení, lidé dnes jezdí vlakem čím dál méně.
Negativní reakce nezazněla ani ze sousedních Kvasin, na jejichž pomezí se stanice Solnice nachází. „Změnu jízdního řádu jsme vyvěsili na úřední desku , ale doposud jsme nezaznamenali žádnou odezvu. Autobusové spojení ve směru na Rychnov je poměrně husté a pokud byly zrušené vlaky nevytížené, těžko bychom proti tomu něco dělali," uvedl Ivan Ešpandr, starosta Kvasin. Ani jeho obec dopředu nikdo nekontaktoval a o změně tak byl starosta informován až po jejím schválení.
Pro většinu cestujících je však podstatné, že vlaky, které navážejí zaměstnance na směny v závodě Škoda auto, zůstávají zachovány.
Technolog veřejné dopravy vyloučil, že by v dohledné době mohlo dojít k nějakým dalším omezením. „Po páteřní trati od Hradce přes Týniště nad Orlicí projíždějí spěšné vlaky s dvouhodinovými intervaly, které jsou proloženy dalšími osobními vlaky. Přípoje do Rychnova nad Kněžnou jezdí v hodinových intervalech. To je pro nás stabilní záležitost a k žádnému omezení spojů zde nedojde," uzavřel Marek Pinkava z Oreda.
Kterých spojů se změny týkají
Na trati 020
se ruší sobotní spoj v 9.18 z Borohrádku do Týniště nad Orlicí
Na trati 022
se ruší spoj v 5.50 ze Solnice do Rychnova
v 6.04 z Rychnova do Solnice
v 7.41 z Rychnova-zastávky do Solnice
v 7.51 ze Solnice do Rychnova
v 15.34 z Rychnova do Solnice
v 15.50 ze Solnice do Rychnova
Na trati 026
se omezuje spoj v 19.40 z Týniště do Náchoda jen na pátek a neděli
se omezuje spoj v 20.41 z Náchoda do Týniště jen na pátek
(kromě zmiňovaných dnů dosud jezdily tyto spoje ještě v několika konkrétních dnech, zejména v létě)