Ekonomický tygr Královéhradeckého kraje vystrkuje drápky. Řeč je o Rychnovsku, které v posledních letech žije průmyslovým boomem souvisejícím s rozšířením výroby v kvasinské automobilce Škoda Auto.

Okres z toho těží, zároveň však trpí. Negativní dopady jsou viditelné i na silnicích, doprava kolabuje. Lidé, kteří bydlí u hlavních tahů, jimiž denně projedou tisíce aut, neskrývají nespokojenost. Obchvaty jsou pro ně jediným řešením. A některá města by se jich měla již brzy dočkat.

Do země se po dlouhých desetiletích kopne v Opočně. Obchvat se tu má začít stavět už v létě příštího roku – tedy jeho první etapa za 166 milionů korun. Hotová má být o dva roky později. „Tento obchvat nabude na své důležitosti protažením dálnice D11 od Hradce Králové do Jaroměře,“ uvedl investor stavby - Královéhradecký kraj.

Kraj na první etapu získá peníze z balíku finančních prostředků, které do regionu směřují v souvislosti s rozšiřováním kvasinské průmyslové zóny. Pro druhou etapu obchvatu za 177 milionů se vykupují pozemky, zaplatit ji má evropská dotace.

Blízko stavbě obchvatu jsou i Doudleby nad Orlicí. Také tam by se mohlo začít příští rok. Městysem v pracovní dny projede kolem 11 tisíc aut. Chybí však vykoupit asi 15 procent pozemků. Výstavba tříkilometrového obchvatu Doudleb má přijít na více než čtvrt miliardy, investorem je Ředitelství silnic a dálnic.

Na Rychnovsko přitečou tři miliardy na dopravní stavby.
Na Rychnovsko přitečou tři miliardy na dopravní stavby

Kvasinská zóna

Tři miliardy, které díky průmyslovému boomu míří na Rychnovsko, změní život také obyvatelům Solnice a Domašína. A k lepšímu. Z okolí jejich domů odvede stavba obchvatů těžkou nákladní dopravu.

Oba obchvaty jsou součástí třímiliardové státní a krajské investice do zóny Solnice - Kvasiny, v níž působí rostoucí závod Škody Auto.

Stávající silnice vedou přes obce a doprava související s automobilkou je výrazně zatěžuje.

Stavba obchvatu Solnice za 370 milionů korun by mohla začít v roce 2019. Jde o stavbu druhé poloviny obchvatu, která z městečka odvede auta jedoucí po silnici první třídy číslo 14 mezi Rychnovem a Náchodem. První část obchvatu stavbaři vybudovali v minulých letech.

Náklady na pořízení přeložky silnice přes Domašín se odhadují na 135 milionů. Domašín, který je součástí obce Černíkovice, leží na frekventované silnici, jež spojuje průmyslovou zónu s hlavní tranzitní silnicí číslo 11.

KAMIONY ZAKLESLÉ DO SEBE, kamiony v protisměru. Mezi tím vším osobní auta, školáci a obyvatelé Častolovic – strach o vlastní život i o majetek. Otřesy a hluk trápí také místní podnikatele – praskají jim výlohy, vysoké náklaďáky strhávají reklamy na domech
„Trojměstí na Orlici“ dostane obchvaty. Nejblíž cíli jsou Doudleby

Častolovice a Kostelec

Z kvasinské automobilky denně vyráží po silnicích 380 kamionů a jejich počet se má ještě zvyšovat. Za osm let o necelou stovku.

Kamiony míří do všech stran a v některých městech už je situace dlouho kritická. Po obchvatu celého města, které leží na frekventované silnici I/11, tedy hlavním tahu na Ostravu, volají Častolovice. A už pěknou řádku let.

Průtah obcí však není jedinou bolestí tohoto městečka. Místní trápí i situace v Komenského ulici. Právě tudy se na I/11 dostávají kamiony z průmyslové zóny.

Na úzké silnici svažující se k hlavnímu tahu kolem domů často najíždí na chodník. Místní mají strach o zdraví své i dětí, které navštěvují nedalekou školu. Domy jsou popraskané. Pomoci má přeložka II/318, kterou má financovat Královéhradecký kraj a která přímo navazuje na případný častolovický obchvat. Na obchvat Častolovic, který by měl vést jižní cestou, pod fabrikou Isover, momentálně Ředitelství silnic a dálnic vybírá zpracovatele podkladů do procesu posouzení vlivů stavby na životní prostředí - EIA. „Předpokládaný termín zahájení stavby obchvatu městyse Častolovice je v souladu s Usnesením vlády kolem roku 2022,“ uvedla tisková mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Na častolovický obchvat by měl navázat ten kostelecký. Místní lidé i vedení města však stále řeší, kudy přesně by měl vést, aby v budoucnu nebránil rozšiřování města. ŘSD nyní prověřuje alternativní trasu.

PO 	ŽULOVÝCH KOSTKÁCH PROUDÍ v Kostelci U Váhy jeden kamion za druhým.
Kamiony mají skoro v kuchyni. Obyvatelé sídliště U Váhy roky volají po přeložce

Vamberk

Městem, které se na Rychnovsku obchvatu dočkalo, je Vamberk. Řidičům slouží od roku 2010. Stavba město obepíná ze dvou stran. Podle vyjádření starosty Rudolfa Futtera se teď ve Vamberku žije líp.

„Obchvat přinesl zklidnění dopravy v centru. Zlepšila se hlavně situace na kritické křižovatce v horní části náměstí,“ uvedl Futter.

Radost ze zklidnění situace ale nemají někteří místní obchodníci, především ti, kteří „loví“ náhodné zákazníky. Ti totiž městem už neprojíždí. „Obchvat byl třeba, ale nedostatek zákazníků se podepsal například na místních restauracích,“ uvedla jedna z místních obyvatelek.

Rychnov je stále zašpuntovaný
Stále bez jasných obrysů je obchvat okresního města Rychnova nad Kněžnou. Přitom průjezd Rychnovem komplikuje hustá doprava, a to především v časech, kdy se střídají směny v nedaleké kvasinské automobilce. Stavba obchvatu se plánuje, přípravy však komplikuje odpor veřejnosti k některým navrženým trasám. Momentálně je stavba obchvatu stále v přípravě, termín, kdy by k ní mělo dojít, je však předčasné odhadovat.

Někde se do země kopne už příští rok, krajské město se nedočká

Hradec Králové - V kraji je sice největší, štěstí na řešení dopravních problémů však Hradec Králové nemá. Tisíce lidí tak denně stráví desítky minut v kolonách.

Ačkoli je krajské město dopravně dobře řešené díky dvěma silničním okruhům, oba v posledních letech kolabují. Na silnici totiž už dávno jezdí mnohem více aut, než si kdy mohl architekt Josef Gočár, který toto uspořádání ve třicátých letech minulého století vymyslel, představit.

A také mnohem více aut, než po silnicích jezdilo mezi lety 1965 a 1980, kdy se druhý silniční okruh v Hradci stavěl.

Řešení se nabízí dvě a ani jednoho se krajské město jen tak nedočká. Severní tangenta, která by z okruhu odvedla především těžkou tranzitní dopravu, která nyní musí projet přes Hradec, se může začít stavět nejdříve za osm let.

Ještě horší je situace kolem jižní spojky. Té by se Hradec mohl dočkat za 10 let. Tedy pokud bude tato investice pro Ředitelství silnic a dálnic zajímavá. Tyto dvě stavby by spolu vytvořily takzvaný třetí silniční okruh. „Po dokončení vytvoří jižní spojka, severní tangenta a stávající silnice I/11 v úseku od Kuklen po okružní křižovatku u ČKD v Plotištích vnější třetí městský okruh Hradce Králové,“ popsal již dříve náměstek primátora Jindřich Vedlich (TOP 09). To je však hudba budoucnosti.

Oproti jiným městům kraje, hlavně těm v rychnovském okresu, který zažívá průmyslový boom a čeká ho také stavba několika obchvatů, se Hradec Králové v dohledné době žádného výrazného zlepšení nedočká.