Podle čísel, která včera zveřejnilo ministerstvo dopravy (MD), úřady evidovaly ke konci loňského roku přes 649 tisíc řidičů, kteří mají aspoň jeden bod.

Paradoxně ale začínají fungovat různé systémy umazávání a změkčení trestných bodů. Na konci prosince 2010 totiž bylo ve statistikách o deset tisíc hříšníků více.

Pokud lidé 12 měsíců nespáchají žádný přestupek, automaticky se jim odečtou čtyři body. Druhou možností, jak vylepšit svůj štít, je absolvování jednodenního školení bezpečné jízdy. Na základě osvědčení o absolvování takového kurzu úřad umaže řidiči tři body.

Zájem je značný

Od září 2008, kdy se kurzy pořádají, požádaly o umazání bodů téměř čtyři tisícovky lidí.

„Ke konci roku jsme evidovali dokonce 119 lidí, kteří na takové školení šli s tím, že měli třeba jen jeden či dva body,“ doplňuje mluvčí MD Martin Novák.

Co však moc optimisticky nevypadá, je počet takzvaných dvanácteráků neboli lidí, kteří se nebezpečným chováním na silnici vybodovali a museli na rok odevzdat řidičák. Jen loni jich bylo 4353.

Když se navíc sečtou lidé, kteří mají na kontě deset a 11 trestných bodů, rázem tu je dalších skoro jedenáct tisíc adeptů na ztrátu řidičského průkazu. Celkem už od začátku platnosti bodového systému ztratilo papíry téměř 35 tisíc lidí. Stále přitom platí, že vůbec nejvíce vybodovaných řidičů je ve věkové skupině 25 let.

Osm. A končíš

Právě problémy se skupinou mladých řidičů se nejspíše projeví i v chystaném zákoně o autoškolách.

Jak už Deník informoval, ve věcném záměru zákona se objevila zmínka o zavedení dlouho diskutovaného řidičáku na zkoušku. Nejpravděpodobnější je v tuto chvíli varianta, že by noví řidiči měli mít po dobu prvního roku snížený bodový limit na osm bodů (teď je limit 12 bodů).

Kdyby nový řidič dosáhl osmi bodů, na rok by přišel o řidičák. Poté by se mu řidičák opět vrátil, ale opět jen na zkoušku (8 bodů). Pokud by dvakrát ve zkušební době přišel o řidičák, musel by k psychologovi. Při závažném přestupku (třeba alkohol) by se i na mladého řidiče měla vztahovat klasická pravidla – tedy že o průkaz může přijít i na delší dobu než rok.

„Možnost, že se v zákoně přece jen objeví řidičák na zkoušku, je v tuto chvíli padesát na padesát, vedou se o tom rozsáhlé diskuze,“ potvrdil včera Novák.

Návrh autoškolského zákona by měl být hotov zhruba v polovině roku, pak by jeho věcný záměr schválila vláda a platit by začal buď v polovině příštího roku, nebo od ledna 2014.

Tuzemští řidiči.
Klikněte pro zvětšení!
close zoom_in Dopravní expert Robert Šťastný bilancuje v rozhovoru pro Deník účinnost bodového systému a říká:

Trestáme rychlost, ale třeba předjíždění nám uniká

Praha /ROZHOVOR/ - Bodový systém sice důkladně pokutuje řidiče, ale je potřeba, aby důslednější ve vymáhání práva byly i úřady, které se někdy bojí najatých právníků. V rozhovoru pro Deník to říká dopravní expert Robert Šťastný.

Každý desátý řidič v Česku má na svém kontě aspoň jeden trestný bod. Funguje ještě po šesti letech bodový systém jako účinná výstraha, nebo už jsme se s ním takříkajíc sžili a máme ho jen za jakési černé svědomí?
Z vlastní zkušenosti, ale i ze zkušenosti řidičů, které potkávám, si myslím, že bodový systém funguje. A možná že 
i čím dál lépe. Téměř každý totiž už ve svém okolí má někoho, kdo byl bodován, což aspoň trochu působí jako strašák a vede to lidi k větší opatrnosti. Problém je spíše 
v tom, že intenzita kontrol přímo na silnicích je různá. Některé přestupky jsou často sledovány, některé méně.

Které konkrétně máte na mysli?
Myslím, že se poměrně daří kontrolovat rychlost, třeba různými radary. Ale horší je to u přestupků, které se dají odhalit jenom skrytým dohledem. Jde hlavně o nebezpečné „vybržďování“ aut nebo třeba nebezpečné předjíždění na plných čarách. Tyhle vysloveně pirátské aktivity se špatně odhalují, ale pokud je odhalovat nebudeme, tak hrozí, že lidé, kteří takové přestupky páchají, se bodového systému bát nebudou, protože získají pocit, že je stejně nikdo neodhalí. Vidíte sám, že spousta aut má dneska černá skla, což je už dávno problém. Jsou totiž i lidé, kteří zatemněním skel maskují třeba to, že se nepoutají nebo telefonují.

Jinak řečeno: Policie by měla více jít po pirátech…
Ano, ale jde o to, aby ten odpovědný, tedy stát, dal dostatečné podmínky policistům, aby mohli pirátské praktiky potírat. Ono je to poměrně hodně nákladné a z hlediska policejní statistiky těch hodně agresivních řidičů nechytíte za den tolik.Ale musí být bráno, že je to důležité, že piráti jsou postižitelní. Řidiči nesmí získat pocit, že se trestání některých věcí prostě vynechává.

V polovině loňského roku došlo k velké úpravě bodového systému, zcela vypadly třeba jednobodové přestupky. S odstupem půl roku, ukazují se ty změny jako správné?
Byly to naštěstí hlavně kosmetické věci. Docela moudré bylo, že rychlost do pěti kilometrů nad limit je jen za pokutu, a nikoliv za body. Na druhou stranu třeba s osvětlením se ukazuje, že to možná moc šťastné nebylo.

Teď, když hrozí jen pokuta, ale nikoliv trestný bod, se na silnicích v reálu přestalo svítit, což je značně nebezpečné. Možná že v tomto případě tam drobná hrozba jednoho bodu mohla zůstat. V globálu to ale nepovažuji za zásadní problém.
Platí, že čím méně změn, tím lépe. Hlavní je, aby se reálně vymáhaly sankce. Druhým problémem, kromě toho, že některé přestupky stíháme a některé méně, je i to, že někteří lidé jsou úspěšní v oddalování trestů. Když si řidič najme dobrého advokáta, tak úřad náhle jakoby ztrácí sílu 
a není tak důsledný. Prostě nechce jít do ostrého střetu třeba až k soudu, tam argumentovat a být důsledný. Mělo by to být jako v zahraničí, kde právo jasně vítězí. České úřady se v tomto ohledu musejí přestat bát.

Nezapomeňte na výměnu řidičáku!

Nadále probíhá i výměna starých řidičských průkazů. Do konce roku 2012 si musejí řidičák vyměnit lidé, kteří mají doklad vystavený mezi 1. lednem 2001 a 31. prosincem 2002. V roce 2013 si pak budou doklady měnit lidé, kteří mají řidičáky vydané mezi 
1. lednem 2003 až 30. dubnem 2004. Tím budou výměny řidičáků definitivně skončeny.