Starosta Orlického Záhoří Vojtěch Špinler (nezávislí) v pátek řekl, že stavba lyžařského areálu dosud vyšla zhruba na 130 milionů korun. Celkové náklady, a to včetně pořízení repasované lanovky, jsou podle něj asi 160 milionů korun. Nákup lanovky vyšel zhruba na 25 milionů korun. Dotace obci nedopadla, řeší to úvěrem.

„Hotové jsou zemní práce, máme zakopané zasněžování, stojí horní stanice lanovky a také všech 15 sloupů. Zbývá dokončit dolní stanici, čerpací stanici pro zasněžování, elektroinstalace, technické věci na lanovce, nasadit lano a sedačky. Z technického a odborného hlediska toho máme ještě hodně před sebou. Budeme rádi, když v prosinci areál spustíme,“ řekl ČTK Špinler.

Z Říček.
Střediska v Orlických horách se chystají na zimní sezonu. Skipasy někde podraží

Zbývá také dokončit ústřední objekt se zázemím pro návštěvníky vedle dolní stanice lanovky v části obce Jadrná, kde je hlavní nástupní místo na běžkařský okruh. „Půjde o dočasnou stavbu. Bude se jednat o modulové kontejnery zastřešené jednou střechou. Budou tam toalety, občerstvení, skiservis, lyžařská škola, zkrátka zázemí pro návštěvníky areálu. Pod sjezdovkou bude také stanice horské služby,“ uvedl Špinler.

Investorem areálu je společnost Skiareál Orlické Záhoří, ve které má obec 33procentní podíl, o zbytek se dělí soukromé firmy včetně budoucího provozovatele areálu společnosti A-Z Moto Czech. „Zkušební provoz bychom chtěli zahájit v prosinci a během zimní sezony 2023/2024 areál spustit naplno, ideálně ještě do konce roku,“ sdělil starosta.

Areál plánuje zveřejnit ceny skipasů a dalších služeb koncem listopadu na webu. „Předpokládáme, že budeme s cenami na průměru okolních areálů,“ podotkl ČTK Špinler.

Jan Hepnar na Dni bezpečnostních složek v Dobrušce.
Horská služba v Orlických horách vyhlíží zimu. Zkušenosti sbírá i v zahraničí

Podle Martina Hejzlara, projektového manažera z firmy Snowtech, bude mít lanovka přepravní kapacitu okolo 1800 cestujících za hodinu. Bude mít sto sedaček, z nichž polovina bude mít ochrannou bublinu pro cestující. Repasovaná lanovka pochází ze Švýcarska. „Půjde o nejdelší lanovku v české části Orlických hor,“ řekl Hejzlar. Podle něj se do budoucna plánuje také výstavba depa lanovky.

Hotová je trasa sjezdovky, která má rozlohu asi šest hektarů a délku zhruba 1650 metrů. Vznikla na bývalých polích a loukách, jež byly v 50. letech zalesněny. S kácením se začalo v roce 2019.

Myšlenka na vybudování lyžařského areálu v Orlickém Záhoří je stará více než dvě desetiletí. Výstavbu podle starosty provázela řada komplikací, největší představovaly v letech 2020 a 2021 dopady koronavirové pandemie. „Konečně jsme v cílové rovince. Od nového lyžařského areálu si slibujeme zatraktivnění této poměrně odlehlé části Orlických hor. Lanovku by mohli v zimě využívat také běžkaři, která by je pohodlně vyvezla na hřebeny,“ uvedl starosta Orlického Záhoří.

Stezka provádí po objektech československého opevnění budovaného na hřebenech Orlických hor mezi lety 1936 až 1938. Místy, kde se stovky mužů na začátku podzimu 1938 připravovaly na obranu své vlasti.
Naučná stezka Opevnění Rokytnicka zavede do časů ohrožení republiky

Dosud je v této části Orlických hor hlavním nástupním místem na běžkařské trasy horské sedlo pod Šerlichem, kudy vede hlavní silnice Deštné - Orlické Záhoři. V zimě parkoviště u Šerlichu nestačí, kolabuje tam doprava. Areál v Orlickém Záhoří s odstavným parkovištěm pod sjezdovkou by tak mohl exponovanému místu u Šerlichu významně odlehčit.

Větší lyžařské areály jsou od Záhoří vzdáleny několik kilometrů, nejbližší na české straně jsou skiareály v Deštném v Orlických horách a v Říčkách. Na polské straně je nedaleko lyžařský areál Zieleniec.